close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Onverklaarbare noodloop bij koude motor

Bouwjaar: 2000

(Peugeot 406 HDI, 90pk, bj. 2000, km st. 197.000)

KOUDE START:
Motor start altijd vlot. Direct wegrijden nooit een probleem. Pas na ca. 1 minuut vliegt het stationair toerental van 800-900 rpm naar 1200-1300 rpm. Vanaf dat moment is vlot optrekken en gasgeven na het schakelen onmogelijk geworden. Een fractie te veel gas doet de auto volledig inhouden en geeft de indruk te smoren in zwaar verrijkt mengsel. Contact uitdoen en opnieuw starten bied een kortstondige oplossing van ca. 30 seconden. Dit probleem houdt aan totdat de motor een bedrijftemperauur bereikt van 70-80 graden. Vanaf dat moment draait alles weer als zonnetje. Proef: Staat de wagen 's nachts in de garage dan is dit probleem na de ochtendstart er nog wel, maar minder ernstig. Hou kouder de motor, hoe merkbaarder dit probleem is.

Inmiddels gaspedaalsensor vervangen, bedrading nagelopen, extra massa aangelegd naar de luchthoeveelheidsmeter, uitleeswaarden van de sensoren tijdens het warmdraaien zijn volgens voorgeschreven specificaties, maar het probleem blijft.

HELP! Suggesties, adviezen, oplossingen van harte welkom!

Geplaatst door

Henk4312 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Springt hij ook in storing? En zo ja, wat zijn de storingscode's

oldtimer 0
badge

18 jaar

Ja, het motormanagementlampje brandt. Uitlezen: "1 permanente storing: Gaspedaalsensor 1". Gaspedaalsensor vervangen door nieuwe. Foutcode gewist. Lampje brandt weer. Probleem blijft.

Henk4312 0

18 jaar

luchtmassameter zelf??

harry4203 2495
badge vip badge

18 jaar

Werking luchtmassameter zelf is niet direct te meten, maar de niet afwijkende uitleeswaarden van de sensor geeft geen aanleiding om de (kostbare) luchtmassameter te vernieuwen.
Heb je wel eens gehoord van een defecte luchtmassameter ondanks prima uitleeswaarden van de sensor?

Henk4312 0

18 jaar

Volgens mij is dit een oude storing laat je garage maar eens in agir duiken of anders kontakt opnemen met techsupport.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Geeft de temp.sensor bij koude motor niet de temp van een warme motor door? m.a.w. is die sensor niet stuk.

j.romijn 0
badge

18 jaar

heb het even in agir teruggezocht, dit was inderdaad die storing waarbij er een extra massa aan de luchtmassameter moest worden gemaakt. dus henk, ik denk even langs de dealer voor de beschrijving om te kijken of dit correct is uitgevoerd.
suc6, hrry

harry4203 2495
badge vip badge

18 jaar

Beste meedenkers:
Een extra massadraad van de gaspedaalsensor direct naar de accupool is zeer waarschijnlijk de oplossing geweest van dit probleem. (Daarnaast zijn er ook nog wat stekkers in de bedrading nagekeken en schoongemaakt maar dat leek achteraf niet noodzakelijk want de connectors zagen er mooi blank uit.)
Zelfs na de echt koude start van vanmorgen (-8 gr.)is er geen enkele onregelmatigheid geconstateerd tijdens de opwarmperiode. Laten we maar hopen dat het zo blijft.

Tot dusver allemaal bedankt voor jullie spontaan geleverde suggesties. Hopenlijk draagt dit verhaal bij tot een snellere oplossing van identieke Peugeot406HDI-klachten.

Groeten,Henk

Henk4312 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.