Peugeot 406: "P0204 Cylinder 4 injector circuit storing", wat zou dat precies

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 16v

2.2 16v, dus niet de HDI.
Bobine vorige maand vervangen, hij liep toen overduidelijk op 3 cylinders.

foutmelding op dashboard display: inti vervuilingssysteem motor defect
foutcode volgens de ANWB computer: P0204 Cylinder 4 injector circuit storing
gedrag: motor loopt normaal (ook volgens de ANWB man), na een half uur snelwegrijden vanaf koude start begint hij af en toe een klein beetje te pruttelen of in te houden, maar niks dramatisch, je moet redelijk goed opletten om het te voelen.

Zelf ga ik daar niet aan werken, maar ik kom graag goed geinformeerd bij de garage aan, dus de hamvraag;

wat zou er precies mis (kunnen) zijn? en natuurlijk, is dat dan kostbaar...?

bvd.

deroy01

Geplaatst door deroy01 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het zou een probleem in de ontsteking (bobine cil 4) óf een probleem in de inspuiting (injector cil 4) kunnen zijn.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is in ieder geval geen storing met betrekking tot bobine/bougie of misfires.
Het is een storing op het elektrische circuit van de brandstof-injector van cylinder nummer 4.
Kennelijk is dat pruttelen/inhouden het moment waarop die foutcode komt en het zou mogelijk een defecte injector kunnen zijn.
Lastig te testen, want je moet dus eerst een half uur rijden om iets te kunnen meten.
Of injectors wisselen en dan kijken of de fout bij cylinder 4 blijft (is het bedrading) of verhuist (is het de injector).

deroy01 (0), 12 jaar geleden

Na weer een stukje goed gereden te hebben ging de motor weer sputteren, maar een stuk heftiger; weer injector 4 storing. Na een beetje de contactjes op de injectoren poetsen door de anwb man, deed alles het weer. Ook heeft hij met een stethoscoop achting apparaat geluisterd of dat allevier de injectoren hun werk deden, en dat klonk gewoon goed. Veilig naar huis gereden.

Volgende dag weer gesputter; meteen bij de Peugeot garage geweest, nu geeft injector 3 (!) een storing. Advies; nr 3 vervangen, "want de computer zegt het..." Maar na op mijn aandringen de injectoren eerst even door te meten, laat geen enkele injector een afwijkende weestandwaarde zien. Dus injector 3 vervangen (toch wel prijzig) zit me helemaal niet lekker zonder eenduidige diagnose.

Advies iemand? Hoe tot een eenduidige diagnose te komen? Kabels goed doormeten (kan dat?) Stekkers aan de motormanagement computer even schudden? Injectoren 1 en 2 met 3 en 4 verwisselen en dan verder kijken?

Wat heeft zin en wat is wijsheid?

bvd

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb bij Peugeot wel aardige effecten gezien bij de cylinder nummering.
Daar kan verschil in zitten afhankelijk van de uitlees methode - de wettelijk verplichte (gebruikt de ANWB) en de dealer methode.
De ene methode bedoelt met cylinder 3 ook echt cylinder 3. De andere bedoelt de 3e in ontstekingsvolgorde (1,3,4,2) dus hier dan de 4e.

Computer zegt ook niet dat de injector defect is, de computer vertelt dat er in het circuit van die injector een fout zit.
Injectors wisselen kan een aardige aanwijzing geven. Zou ik 1 met 4 en 2 met 3 wisselen, in ieder geval niet 3 met 4.
Denk erom, een klein deeltje van dat elektrische circuit zit in de computer, dat is moeilijk te meten.
Dat kun je alleen met een scope zien, op het moment dat de fout er in zit.

Om vast te stellen welke fout bij welke injector hoort, kun je de injectors 1 voor 1 losnemen en dan de foutcode uitlezen.
Dat kan twijvels wegnemen.
Maar gezien het poetswerk is de stekker van de 4e cylinder wel verdachte nummero uno.

deroy01 (0), 12 jaar geleden

Thanks!
voor de goede orde; ik blijf 1, 2, 3, 4 tellen van links naar rechts vanuit de bestuurder gezien. (vrnl als je onder de kap kijkt dus)

Kan een injector eigenlijk ook haperen of defect zijn zonder dat je een verhoogde weerstand meet? Mechanisch foutje ofzo? Of beter; geeft hij alleen die hogere weerstand waarde op het moment dat hij echt hapert, en anders niet? (aangenomen dat het niet de bekabeling is dan)

Ik lees ook hier en daar dat bij een 206 vaak injector 4 de geest geeft, ivm daaroverheen lekkende ruitenspritz. Hoe zit dat bij de 406? Dat kan ik zelf nu even niet controleren, want de wagen staat bij de garage.

Ook is de multiriem net vervangen, kan daarbij die injector 4 vervelend geraakt zijn? Of moet je het dan wel heel bont maken.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

injector distrubutie zijde niet geoxideert?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Waar we het hier over hebben is wanneer geeft de ecu die fout? Mechanische haperingen geven vaak geen elektrische fout.
Als je deze fout krijgt is er iets niet in orde in het elektrische circuit.

Of de hogere weerstand alleen gemeten kan worden op het moment van haperen, is een goede vraag en het antwoord is helaas soms JA.
Elektronika wil nog wel eens moeilijk doen als deze warm wordt. Beroemde/beruchte voorbeelden zijn de BDP-sensor en relais 109 van VW.
Maar af en toe gebeurt het ook bij een ecu en mogelijk bij een injector.
Kan bij jou ook gebeurt zijn. Auto heeft een probleem, je parkeert, belt de ANWB en moet een tijdje wachten.
ANWB komt, leest de auto uit, poets de stekker op en start de motor. Loopt die dan goed door het poetsen of het afkoelen?
Het is een mogelijkheid, het komt niet vaak voor alleen.

Als je zelf een voltmeter hebt kun je onderweg weerstand meten op het moment van problemen.
Al meet je maar eens koud en daarna na een half of heel uur rijden, om te zien of er iets veranderd bij de injectoren.
Wel met kontakt uit! Anders heb je gelijk weer een foutcode.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

of je spuit wat stikstof op de injector, loopt hij dan weer goed, dan is de injector zeker weten defect

deroy01 (0), 12 jaar geleden

Even kijken in mijn kofferbak... oja, daar ligt mijn altijd bij-de-hand stikstof fles. Don't leave the house without it ;-)

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Stikstof is toch dat (anti)wrattenspulletje daar is wel aan te komen :-)

Gr Jaap

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Of een busje koudspray kopen. Internet staat er vol mee.
Maar veel garages hebben stikstof om banden mee te vullen. Dat is daar ook voor te gebruiken.

deroy01 (0), 12 jaar geleden

Dat moet nog lukken dus. Wellicht dat een capsule CO2 om mijn fietsband in 0.1 seconde op te pompen ook werkt; wordt ook koud. Of is CO2 een slecht idee op een injector? Is het trouwens uberhaupt wel een goed idee een injector zo snel zo heftig af te koelen?

De garage heeft de weerstand van de injectoren vanaf de stekker vanaf de computer gemeten overigens, dus dat deel van de bekabeling is inmiddels ook doorgemeten (koud weliswaar). Ook verzekert de garage me dat bij hun injector 3 ook gewoon de 3e vanaf de versnellingsbak is. Jammer, ik had gehoopt dat dat uitsluitsel zou bieden, nu zit ik dus met twee injectoren met kuren.

Maar uiteraard rijdt hij nu weer gewoon zonder melding (korte rit). Vanmiddag een langer ritje (rondjes om de garage) maken, en weer verder zien.

deroy01 (0), 12 jaar geleden

Een paar weken geleden dan toch maar injector 3 (3e vanaf de bak) laten vervangen, en sindsdien geen problemen meer gehad. Afkloppen, maar kennelijk was die injector toch niet helemaal lekker meer. Wat de anwb man op injector 4 gemeten heeft blijft dan wel een raadsel...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum