close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: roest en wit vlekjes in waterreservoir van motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: xfx9j4s

Hallo, ik heb opgemerkt dat mijn koelvloeistof nogal bruin is van kleur roestig en er zitten witte vuilheid erin zoals schuimrest zou ik zeggen. Volgens een garagist is er kans op culas of joint de culas probleem. Is dat mogelijk? Ik moet zeggen auto gaat nooit bover 90 graden. Maar als ik de waterreservoir open doet loopt al het water eruit zelfs als de motor niet draait maar wel bij warm temp (80 graden is voldoende). Wat is de oorzaak waarom loopt het water eruit aub? Auto heeft wel 2-3 maanden stil gelegen. Graag jullie ervaring

Geplaatst door

lionkadir (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste lionkadir,

Wanneer is de koelvloeistof voor de laatste keer ververst?
Ook dit moet eens in de zoveel tijd/km's (bv. 60.000km) gebeuren.

Volgens mij is het normaal dat er koelvloeistof uit het reservoir loopt wanneer de motor warm is.

Eerst maar eens het koelsysteem reinigen en de koelvloeistof verversen.

Succes,

Dano

dano 0

12 jaar

Toch veel kans dat de koppakking (joint de culasse) lek is. Of nog erger, een barstje ergens in de kop zelf. De witte smurrie zou dan wel eens olie kunnen zijn, die een emulsie heeft gevormd met de koelvloeistof, een beetje als majonaise. En roestkleur is vaak het gevolg van gebruik van gewoon water in plaats van de juiste koelvloeistof, waardoor de binnenkant blok wel eens durft roesten. Misschien gewoon water bijgevuld, omdat het vloeistofniveau bleef zakken, als gevolg van de kapotte pakking? En met een beetje pech heeft het vriesweer van onlangs dat water dan nog eens laten bevriezen, ook niet echt goed voor het blok.
Als je het reservoir opent, een tijdje na het stilleggen van de motor, en de vloeistof komt er nog uitgestroomd (langs boven), dan zit er te veel druk op het koelsysteem, een gevolg van lekkage van pakking of kop, de druk uit de cylinders komt dan voor een deel in het koelsysteem terecht. Dit kan je ook voelen als tijdens het draaien van de motor de dikke rubberen waterslangen hard gespannen staan. Soms is drukopbouw ook het gevolg van lucht in het koelcircuit, ontluchten is dan de remedie, maar in dit geval lijkt met dat niet waarschijnlijk. Natuurlijk wel eerst dit laatste proberen, voor je de kop eraf haalt.

LOMAX 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.