Peugeot Partner: peugeot 1.6 hdi

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

heb een peugeot 1.6 hdi met vast gelopen moter.
vorig jaar is de turbo vervangen .
en de wagen heeft amper 61000 km, nooit met te weinig olie of van die toestanden .
alle 15000 km olie en filters vernieuwd .
hoe komt zo iets ?
ben niet de eerst die zo iets voor heeft na wat rondvragen .
zitten er fouten aan deze motoren ?
en wat kan je er aan doen op dit te verhelpen dat dit niet meer gebeurd ?
groet Bart

Geplaatst door

mi16x4 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik heb begrepen dat als de turbo bij deze motor stuk gaat bijna altijd de motor vast loopt naar verloop van tijd.
ik heb begrepen dat de oliezeef dicht gaat zitten dan gaat eerst de turbo stuk en later de rest.
ik weet niet of het afdoende zal zijn om de olie zeef tereinigen.

groetjes jan.

jan T 115
badge vip badge

13 jaar

zijn toevallig de brandplaatjes lek geweest van de verstuivers?

Is de turbo destijds vervangen bij een peugeot dealer?

hans4074 0
badge

13 jaar

Ik weet al waar jij op doelt hans :P, als het zeefje ook verwijdert is :P

Haha, ja onder anderen, maar als het correct uitgevoerd is, dan horen er nog meer "dingen" bij en de vraag is of dit toen ook gedaan is.

hans4074 0
badge

13 jaar

wat voor olie is er in gegaan iedere keer bij een beurten?
zijn deze motoren ook erg gevoelig voor.

voetbalgek 0
badge

13 jaar

de turbo is vervangen door een dealer ook het zeefje is vervangen
aan de verstuivers is er niets gebeurd , en daar is ook niets mis mee .
welke olie weet ik niet
dit is altijd bij de dealer gebeurd.
maar waarom zijn deze motoren zo gevoelig?
is de oliepomp te klein ?
of zijn de olie kanalen te klein ?
ze gebruiken nog steeds die motoren.
met een kleine aanpassing kan dit misschien opgelost worden
groetjes Bart

mi16x4 0

13 jaar

Houdt het maar op inwendige vervuiling. Dit kan komen door korte stukjes, verkeerde olie, te lang onderhoudsinterval, niet juiste methode van olie verversen en nog een paar. Mocht de turbo kapot gegaan zijn door vervuiling/verstopping van de olie-aanvoer, dan moet een hele procedure gevolgd gaan worden om te voorkomen dat dit weer gebeurd. Deze methode/procedure is in tussenliggende tijd weer veranderd. Hoelang de nieuwe methode inmiddels van toepassing is, weet ik zo even niet. Het kan dus zijn dat de dealer de toen (1 jaar geleden) geldende methode heeft toegepast en die niet afdoende geweest is...........of toch niet correct uitgevoerd is, maar dat is gissen.

hans4074 0
badge

13 jaar

Hallo ik ben momenteel met het zelfde probleem opgezadeld

ik rijd bedrijfsmatig in een partner waar 1dec 2010 de garantie vanaf was gelopen.
12 dagen daarna liep de moter dus ook vast.

Dit probleem wordt veroorzaakt door dat er een te klein carter onder zit er gaat namelijk maar 3 liter olie in deze motoren
ik ben nu verwikkeld in een coulance verhaal waar je na 12 dagen na afloop van garantie niet vrolijk van.

het probleem is wel degelijk bekend zowel bij de dealers als bij peugeot nederland.
het betreft dus gewoon een productie fout
dezelfde motoren liggen in de ford focus en van een monteur van ford hoor ik dat de motoren voorledig worden vergoed door ford nederland.
ik zou dus gewoon een coulanse aanvraag laten doen door de dealer.

e.scholten 0

13 jaar

peugeot partner zijn geleverd met vergroot carter 5.5liter 5w30 gaat er dan in
alle andere peugeot hebben normaal carter en daar gaat 4.25l 5w30 in
dit is beide met oliefilter meegenomen.
bij normale auto is nog nooit een motor vastgelopen en turbo hebben we al regelmatig keer vv
zelfs zonder vv van motor en zonder probleem.

het aller belangrijkste is dat de zeef wordt verwijderd bij montage
dit zou anders problemen kunnen geven

wanneer de turbo kapot gaat zuigt hij via de inlaat olie aan. deze olie komt in de motor ook
durf niet te zeggen of dit iets uitmaakt

met 12 dagen garantie verloop krijg je nog een behoorlijke coulance denk aan 90% kosten peugeot
gerekend op 2000euro wordt dus een rekening voor jouw van 200euro (als reken voorbeeld kan elk ander bedrag nemen)
kan het bedrijf zwart op wit goed aangeven dat elke beurt exact op tijd is geweest dan zelfs meer
blijkt dat je een beurt te laat hebt gedaan dan moet je al een heel stuk meer betalen

de keren dat we turbo en motor hebben vv was omdat nieuwe turbo binnen 200 meter kapot gelopen was en vast zat (olietoevoer niet goed, turbo geleverd door lease,)
andere keer omdat de er mogelijk ijzervijzel in de motor was gekomen
maar het klopt advies is motor te vv of hopen dat je geluk hebt

voor wat coulance betreft is het voorstel 70% korting op de materialen en 10% op arbeidsloon
dit komt in mijn geval op een voorstel uit van 2400,- zelf bij leggen.
bij mij zit inderdaad turbo muurvast en turboslang is geknapt en er zitten inderdaad metaal deeltjes van de turbo in het blok.
dus als ik het goed begrijp wordt er dus veel te veel gerekend.

e.scholten 0

13 jaar

ik denk dat werner het druk krijgt als ie voor 2000euro een ruilmotor plaatst.

harry4203 1780
badge vip badge

13 jaar

2000euro bedoel ik in vorm van simpel reken som
had ook 100euro kunnen nemen

ruilmotor alleen ligt al op 2500euro ex)
dan komt er nog 16uur montagekosten bij (gauw 1500euro)
turbo bij (1500euro)
kleine onderdelen
grote beurt

wat ik dan niet snap is dat je 1350 zelf als arbeid moet betalen
maar dan zouden materiaal kosten 3500euro zijn
dan zal dus binnen de 6000euro klaar zijn (waaronder bedrag door meerdere partijen betaalt wordt )
dit geloof ik niet want denk dat het iets hoger ligt
8000lijkt maar eerder normaal dit omdat motor en turbo vv dienen te worden
maar wat het totaal kost maakt niks uit maar wat je als klant moet betalen
denk dat je wel kunt melden en zeggen dat je voorstel niet normaal vindt ivm 12 dagen
dat je dan probleem krijgt
andere kant vindt ik 2400 voor motor en turbo te laten vv aardig

moet zeggen kia heeft dit ook bij een klant gedaan
motor was bij 16000km kapot gelopen
onderhoud staat op 15000
geen vergoeding ivm onderhoud overschreden
maar als met 1000km al zoveel uitmaakt dan klopt er iets niet met de motor
hoe dit opgelost is weet ik niet
maar die mensen hadden nog garantie en toch wordt er zo gespeeld dat de klant moet betalen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.