close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Peugeot 206 1.4 CO en HC te hoog

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i KFX

Ik heb een probleem met een Peugeot 206 1.4 8v motorcode KFX.
Deze krijgt teveel brandstof ingespoten, bij warme motor blijft hij goed draaien maar bij koude motor smoort hij na een paar honderd meter in de brandstof.

Heb hem uitgelezen, maar geen storingen in het systeem opgeslagen.
Er zijn inmiddels al veel onderdelen omgeruild c.q. vervangen.

Eerst eens wat uitstoot gegevens.

Bij warme motor :
CO 0.40 - 0.45
Co2 13.6/13.7
HC 136 - 170
O2 1.16-1.30
Lambda 1.03/1.04

Haal ik de Carterventilatieslang los van het kleppendeksel en inlaatspruitstuk gaat hij in toeren omhoog en veranderen de waaren in :
CO 0.15
CO2 13.8
HC 37
O2 1.21
Lambda 1.05

Heb de inlaat en uitlaatspruitstukken gecontroleerd op lekkage en de pakkingen vervangen,
Stationair stappenmotor en gasklep positiesensor vervangen,
Injectoren en bobine omgewisseld met andere,
Lambda waarde afgelezen in m.m. deze pendelt mooi tussen de 0.1 en 0.9.
Alle 3 temp sensoren zijn ook al vervangen
Olie is ververst, kleppen zijn gesteld.
Inlaatlucht temperatuur is logisch en inlaatdruksensor is ook vervangen.


Heb er inmiddels al mooi wat uurtjes in zitten, en mijn ideeën en geduld zijn bijna wel op..

Iemand misschien meegemaakt dat het aan de ECU ligt?

Geplaatst door

Ronnieboj (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mij is er voor dit motortype een modificatie voor de koelvloeistoftemp. zender.

Heb hier in het verleden al eens een weerstand parallel over de kvs sensor gezet voor dit zelfde probleem,later hoorde ik dat er een modificatie voor was.

Volgens meting gegevens van motormanagement is de temperatuur goed..
weet je nog hoe groot die weerstand was?

Werk bij de dealer.. daar kan ik niks vinden over een modificatie..

Ronnieboj 0
badge

9 jaar

Er was zelf een compleet stekkertje met kabeltje bij,maar kan ook zijn dat het bij een Citroen Saxo was.

Ik dacht de weerstand 3 kiloohm moest zijn.

Maar jouw probleem lijkt mij iets anders, je kan wel gewoon starten en wegrijden,daarna zeg je hij smoort.

Kun je in de werkplaats niet hem vanaf de koude start aan de viergastester liggen?

Want van 0.5 co% smoort hij niet, dus dat kan het niet zijn.

Je O2 waarde is veel te hoog, waarschijnlijk krijgt hij ergens valse lucht voor je lambda-sensor. Heb je een rookmachine?

harlie 0
badge

9 jaar

Ronnie uit Woudsend . Er moet aan het gehalte O2 een luchtlek in de uitlaat zitten en /of de meetsonde zit niet diep genoeg in de uitlaat.

De lekkage moet NA de lambdasonde zijn anders had het CO percentage hoger geweest omdat de injectie de inspuiting verrijkt zou hebben .

Verder kan je er vanuit gaan dat de katalysator het niet meer doet . Ik neem wel aan dat deze wel genoeg opgewarmd was.

Succes.

Punt 50
badge

9 jaar

Ik denk ook aan een kapotte kat en dat zal ook de reden zijn van veel o2 na de kat.

Die wisselende spanning van de lambdasonde geeft al aan dat deze z'n werking doet .De ECU past het mengsel aan.

Bij een goed werkend systeem zijn de waardes van 02 en CO nagenoeg gelijk zo'n 0,5 %

In de katalysator verbrandt dit tot CO2 die HC waarde wordt mee verbrand . Let op dat deze HC waarde in delen per miljoen ppm wordt aangegeven!

Succes.

Punt 50
badge

9 jaar

Omdat ik uit het verhaal begrijp dat hij veel te veel brandstof krijgt vermoed ik dat de luchtlekkage voor de lambda-sensor zit, in dat geval zal de ecu er voor zorgen dat hij meer brandstof in gaat spuiten en zo zou dit probleem kunnen ontstaan.

harlie 0
badge

9 jaar

Voer eens een cilinder lektest uit,
in het verleden een gelijk probleem voor gehad. (bij XU10J2)
Bleek 1 cilinder teveel lek te hebben waardoor er een zuurstof overschot gemeten werd (slechte compressie dus slechte verbranding).
omdat het een geen sequentieel inspuitsysteem is worden alle injectors langer open gezet waardoor het CO te hoog word.

Oxo8319 0
badge

9 jaar

Mijn bericht van gister is schijnbaar verwijderd, nu dus nogmaals.

Wat zijn de waardes van de longterm fueltrim en de inspuittijd?

Bedankt voor alle reacties!

Ik had ook al zo'n vermoeden dat de kat overleden zou zijn.
Heb het inlaatspruitstuk er af gehad en de pakkingen hiervan vervangen, ook heb ik de uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen.
Het spruitstuk was ook niet gescheurd wat ook nog wel eens voor wil komen.
Hierdoor kan ik er eigenlijk wel vanuit gaan dat ik geen valse lucht voor de lambdasensor heb.
Bij dit systeem zit de lambdasensor voor de kat dus wordt de werking hiervan niet gemeten.
In alle gevallen heb ik de kat goed warm gereden. ( paar kilometer 130 in 3e versnelling )

De waarden van de 4-gasmeter zijn dan wel al een beetje te verklaren.
Hoort er bij een defecte kat ook zo'n hoge HC waarde?

Ook zal ik komende week even kijken wat de inspuittijd is.

Volgens mij worden de injectoren massa-geschakeld kan iemand dit bevestigen?
En zo ja iemand misschien meegemaakt dat de massa hiervan kortsluiting maakt en de injectoren door blijven "pissen"..

Ronnieboj 0
badge

9 jaar

Injectoren zijn idd meestal massa schakelend. Aansturing is globaal te controleren met een led-spanningzoeker.

En HC is idd ook één van de gassen die omzet wordt door de kat. Alleen wat is de reden dat de kat kapot is en wat is de reden dat de motor smoort? Wat bedoel je met "de motor smoort in de brandstof"? Dat deze verzuipt en afslaat? Hoe weet je dat?

Die waardes van gehalte HC is iets aan de hoge kant ,maar hier heeft de kat. geen moeite mee .

Groet.

Punt 50
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.