Hallo,
Ik ben bezig met 405 mi16 met volgende probleem,
Als ik het rempedaal indruk gaat heel even het stop lampje branden en het lampje van de remolie.
Ik heb het systeem ontlucht vanwege deze totaal geen remdruk had, ik heb de pomp ook draaiende kunnen krijgen.
Helaas is dit zo'n auto met een bendix remsysteem.
Ook is er sprake van abs storing, heeft iemand hier ervaring mee?
Het abs lampje gaat branden na het aanzetten van contact.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het ontluchten van dit ABS systeem is zeer lastig en uitgebreid. (interne regelgroep, pompgroep en remzadels)
Bij de latere systemen is het ABS toegevoegd waardoor je nog een gewoon werkend remsysteem over hebt als de motor of het ABS uitvalt.
Daarom is bij dit systeem een controle nodig om te zien wat er aan remwerking over blijft als de motor of ABS uitvalt.
Na het ontluchten moet je met de ontlastnippel op de pompgroep de druk laten dalen en controleren of er dan nog minimaal 60 bar per kant overblijft bij de voorremzadels (met 2 manometers / of in de remmenbank)
Haal je dit niet dan moet je weer opnieuw ontluchten net zolang dat je de waardes wel haalt.
Het systeem kun je uitlezen op foutcodes (met een schakelaar en dan tellen hoe vaak de lamp knippert of met een TAD kastje bij de dealer)
Als ik het goed gedaan heb is alles goed ontlucht. De auto kwam zonder remdruk binnen.
Maar het vreemde is dat het stop lampje net even aan gaat bij indrukken van het rempedaal. De auto heeft goed remdruk. Alleen is heel gevoelig op lage snelheid. Dan remt ie erg fel.
Ik heb geprobeerd om het abs systeem uit te lezen met de tad maar dit wou niet slagen.
Ook heb ik dit geprobeerd met een proeflampje maar die code die eruit kwam kon ik niet in het werkplaatshandboek vinden. Heb vanmiddag de 4 sensoren gemeten. Alle weerstanden gelijk maar bij het opwekken van de wisselspanning was er 1 erg afwijkend. Alleen dan zou de storing tijdens het rijden om moeten treden lijkt mij?
Zonder te rijden bij het aanzetten van contact gaat het lampje al aan. Zal ook wel een ander elektrische storing zijn.
Bedankt voor je reactie!
De drukaccumulator is stuk, daarom heb je onmiddellijk bij het indrukken al onvoldoende druk ter beschikking en daarom gaat ook je lamp branden. Je pomp zal hierdoor steeds voortduurend in en uitschakelen hierdoor. Geen druk bij dit type ABS is ook geen rem.
Uitlezen gebeurt via de 2 polige grijze stekker in de plastieke box rechts vooraan, boven de pompgroep. Uit deze stekker komt maar 1 draad. Die moet je aan de massa leggen en binnen op het instrumentenpaneel dmv knippercode de fouten uitlezen . Een led zoals in de bijlage heb je bij deze niet nodig. Zoals je zelf al aangeeft, deze generatie van ABS kan geen wielsensoren testen, zonder dat een wiel draait. Maw als je lamp al brandt bij het aanzetten van het contact, zijn de wielsensoren NIET de oorzaak.
De auto remt wel goed.. Ik ga maandag een druktest doen en over de platenbank.
Heb je enig idee wat gevoelige onderdelen in dit abs systeem zijn?
Hoe reageert je pomp? Is die niet steeds aan het pompen ?
Die pompt zodra het rempedaal ingedrukt wordt, deze blijft niet constant pompen..
Je schrijft dat het remvloeistof nivo lampje (uitroepteken lampje) gaat branden als de motor loopt en op de rem trapt.
Is op dat moment het remvloeistof nivo wel in orde.?? (er zit een dubbele nivo meter op)
Als de pomp gaat werken bij het intrappen van het rempedaal zal het nivo zakken als er toch nog lucht aanwezig is in de regelgroep omdat de lucht samengeperst wordt en daardoor het volume afneemt.
Drukken van 90, 160 en 180 bar zorgen ervoor dat iedere luchtbel samen geperst wordt tot de grote van een speldekop dat is tevens de reden dat je met lopende pomp wel remwerking hebt.
Daarom dien je het ontluchten te controleren met een ontlast (drukloos) systeem. (dit kan niet op een platenbank maar wel op een rollenbank met aandrijving.)
Bij het uitlezen mag je de contactsleutel niet verder terug draaien dan de accesoires stand anders wordt de foutcode gewist.
Je schrijft ook dat je het in het werkplaats handboek niets kon vinden.
Alles kun je vinden in: REMMEN BENDIX ANTI-BLOKKEERSYSTEEM Ref.3720 NL FB IR-01 van 08 - 87
Die hebben jullie toch in het archief!!
Ik zal alles deze week even proberen. Heel misschien zit er nog lucht in..
Ook zal ik de tad even gebruiken. Je hoort van me. Bedankt voor de info. Blijft een lastig remsysteem.
Ik heb de auto terug van de spuiter. Compleet opgebouwd en netjes gemaakt..
Abs ring heb ik vervangen, was 1 afwijkend. Abs storing is nog aanwezig.
Heb er systeem uitgelezen met de tad. Storingcode 22, maar deze komt niet voor in de storingstabel.
Ik heb voedingen en massa's gemeten, ik ben er achter dat er op pen 26 van de abs computer geen spanning komt.
Deze komt van het veiligheids relais af. Het relais krijgt 12v maar komt geen 12 volt vanaf.. Deze draad is voor het abs lampje ben ik achter. Had er rechtstreeks 12v op gedaan en abs lampje was toen uit. Maar zo klopt het niet.
Heb je enig idee wat de storing kan veroorzaken waardoor er geen spanning op komt?
Alvast bedankt
Heb je het boek "REMMEN BENDIX ANTI-BLOKKEERSYSTEEM Ref.3720 NL FB IR-01 van 08 - 87" al gevonden?? (Ik heb het weer terug gebracht omdat je 2 weken niet reageerde)
Is code 22 niet gewoon het einde van de uitleessessie zoals code 11 het begin is.
Welk lampje brandt er nu eigenlijk??
Je schreef:
Als ik het rempedaal indruk gaat heel even het stop lampje branden en het lampje van de remolie.
EN
Het abs lampje gaat branden na het aanzetten van contact.
Heb je het nivo al gecontroleerd na het aanzetten van het contact en het intrappen van het rempedaal (zodat de pomp gaat draaien), zoals gevraagd.??
Afgelopen 2 weken ben ik niet met de auto bezig geweest. Code 12 is het. Begin van uitlezen.
Heb ook geprobeerd met de teb uit te lezen maar dit wou niet.. Ik moet het remsysteem nog beter ontluchten, ik wacht op een oude bekende die mij gaar helpen. Daardoor gaat het Niveau lampje aan terwijl er genoeg in zit zodra het rempedaal ingedrukt word. Ik heb die groene handleiding ook. 3720.
Heb vandaag een andere abs computer geprobeerd, dit heeft helaas geen resultaat gehad.. Heb je enig idee wat ik nog kan doen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar