Beste,
Ik heb een 406 coupé 2.2hdi van 2003 met nu 124.800km op de teller. Toen ik de auto kocht 1,5jaar geleden hebben ze de turbo en de roetfilter nog vervangen.
Met groot onderhoud op de wagen uit te voeren tot de ontdekking gekomen dat het vacuumslangetje van de swirlklep afgekoppeld was... Dat maar eens getest,
en er zat een verlies in het membraam. Dus dit hebben we dan almaar vervangen en het werkt perfect. Tijdens de eerste 12km van de testrit (gewone wegen) geen
enkel probleem !! Maar zodra we de autosnelweg opgingen...PIEP.... "Anti-vervuilingssysteem van motor defect" Met het nodige verlies van vermogen tot gevolg.
Dus ff aan de pc gehangen en volgende meldingen kwamen eruit:
Tijdelijke Storing - Signaal turbodruk , Kortsluiting met plus of onderbroken circuit
Tijdelijke Storing - Turbodruk, Gemeten turbodruk te hoog!
Dus de storing gewist. Geen verlies van vermogen meer, maar eens in 5de en boven de 3000toeren en 130km/u ......PIEP.....
En dus bij een normale rijstijl gaat het lampje uit zodra je de motor na 10min terug start
Dit is nu gekomen van sinds dus die swirlklep terug aangesloten geweest is. Waarom ze deze afgesloten hadden weet ik niet..
Ook heb ik een redelijk hoge temperatuur van de olie. Vanaf 125km/u begint de temperatuur richting 140°C te gaan.
En immiddels zit er ook een nieuwe oliewarmte wissellaar in, van het nieuwe type, met de thermische klep.
We hebben ook de EGR klep getest op vacuum, die zou nog perfect werken.
Oplossing van de garage is: volledig vacuum circuit testen, zou misschien aan een kabeltje liggen of aan een electroklep.
Weet misschien iemand hier wat er zou aan te doen zijn?
Alvast bedankt !
Groetjes,
Ronny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Anti-vervuilingssysteem van motor defect is EOLYS dit zorgt er voor dat het roetfilter zich kan regenereren. heb je hem laten uitlezen bij de dealer ? ik meen *niet zeker* dat bij dit type motor het roetfilter bij 120.000 km vervangen dient te worden plus het EOLYS vervangen, en op nieuwe inleren kan alleen door de dealer gedaan worden...
heb je ook P**** codes ?
Tijdelijke Storing - Signaal turbodruk , Kortsluiting met plus of onderbroken circuit: controler stekker verbindingen, bedrading
Tijdelijke Storing - Turbodruk, Gemeten turbodruk te hoog! licht waarschijnlijk aan de eerste storing zo als jij omschijft singaal turbo druk kan dus zijn dat de besrading/ stekker niet helemaal goed is waardoor er een verkeerd singaal binnekomt
De roetfilter bij mijn coupé moet op 80.000km vervangen worden. Ik heb nog het "oude" type. Deze is vervangen geweest door de verkoper op 91.000km net zoals die vloeistof die aan de dieseltank zit.
De roetfilter is nagekeken, heeft nog maar 55gram van dat product afgegeven en tijdens een test zei de pc dat er geen erg verschil qua druk voor en na de roetfilter.
Hij is idd uitgelezen bij een dealer, zo'n pc'tje heb ik nog niet :-P
P codes??
Dus als ik het goed begrijp, zou er misschien een stekker stuk kunnen zijn? of de bedrading geraakt?
16 jaar
[quote=Solstice_Coupe]De roetfilter bij mijn coupé moet op 80.000km vervangen worden. Ik heb nog het "oude" type. Deze is vervangen geweest door de verkoper op 91.000km net zoals die vloeistof die aan de dieseltank zit.
De roetfilter is nagekeken, heeft nog maar 55gram van dat product afgegeven en tijdens een test zei de pc dat er geen erg verschil qua druk voor en na de roetfilter.
Hij is idd uitgelezen bij een dealer, zo'n pc'tje heb ik nog niet :-P
P codes??
Dus als ik het goed begrijp, zou er misschien een stekker stuk kunnen zijn? of de bedrading geraakt?[/quote]
P **** staat voor powertrain zie dit topic :
http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=5...
stekker kunnen ja als ik je verhaal zo lees... let op oxidatie, corrosie, vuil... maar hoeft niet per se ...
Ben terug ff in de garage geweest.
Opnieuw de 2 zelfde meldingen, enkel heb ik nu de Pcodes mee:
P0235
P0245
En bij de turbodruk, was de melding dat er rond +-3300 t/min een druk van 2353..(iets) gemeten is geweest ipv de voorgeschreve waarde 2133..
Zou het mogelijk zijn dat toen de turbo vervangen geweest is, dat ze aan de waste gate enzo gepruld hebben?
Vrijdag eens alles controleren, ben benieuwd op wat we uitkomen :-(
Groetjes,
Ronny
16 jaar
hier kun je zelf de P0*** codes op zoeken (http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=11... (vandaag gemaakt)
P0235 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Malfunction
P0245 Turbocharger Waste gate Solenoid A Low
leding naar waste gate controleren wast gate controleren. lijkt also of er een lek zit naar de waste gate waardoor de turbo druk te hoog wordt.
Mercikes voor de info!! ;-)
Zou het mogelijk geweest zijn dat ze m'n turbo op meer druk hebben gezet? bij een 2.0hdi (110pk) is de turbo regelbaar dacht ik, is dit ook bij de 2.2hdi?
Ga dat eens nakijken, hoop dat daar het probleem zit
Groetjes,
Ronny
16 jaar
Weet je zeker dat het nieuwe swirlklepmembraam wel goed is ? Als dat goed is zit er ergens anders een lek of verstopping in je vacuumsysteem. De garage heeft het wat dat betrefd bij het rechte eind als die zegt dat hij het vacuumcircuit wil gaan testen.
Als ik dit zo lees begrijp ik dat je met afgekoppelde swirlklep (en afgeplugde slang?) geen problemen hebt. Als je dat nuchter beredeneert kan eigenlijk alleen maar de swirlklep zelf de boosdoender zijn.
De turbo wordt terug geregeld door vacuum, geen vacuum betekend maximale turbodruk. heb je ergens een lek of een elektroklep die teveel mechanische weerstand heeft dan krijgt de turbo niet voldoende vacuum en creeert dan te veel turbodruk wat een melding op uw dashbord en vermogens verlies tot gevolg heeft. Dus wat citroenmonteur zegt is een goede tip, controleer de vacuumslang naar de wastegate en de wastgate zelf.
De tekst "antievervuilingsysteem van de motor defekt " is een algemene term voor heel veel storingen die met het motor management te maken heeft. Als het eloys op is krijg je dacht ik de melding " dieseldope bijvullen " o.i.d..
Uw dealer kan met de PC in de meting gegegevens zien wat de voorgeschreven druk is en welke druk druk er momenteel gemeten wordt. De gemeten druk zal konstant te hoog zijn tot het moment waar bij hij de grenswaarde overschrijdt en het vermogen terug valt. Als het systeem goed werkt moeten beide waarden gelijk zijn onder het rijden. Zo kun je na een raparatie mooi zien of dat het vacuumsysteem goed regelt tijdens het rijden. Blijkbaar werkt het wel goed met afgekoppelde swirklep dus mijn mening is eigenlijk terug te gaan naar het begin waar het fout ging, de swirklep dus.
Heb het probleem gevonden!
Het vacuum-circuit nagegaan en dus begonnen bij de basis van het probleem: de swirlklep!
De swirlklep zelf is nieuw vervangen geweest, dus daar was niets verkeerd mee.
Maar wel met de electroklep die de swirlklep bediend!
Deze is kapot en vanaf het moment deze inschakelde verloor het heel systeem z'n vacuum en kreeg de wagen z'n foutmelding.
Morgen de nieuwe electroklep installeren en zal dan posten wat het resultaat is ;-)
16 jaar
oké bedankt voor de respons, we zullen zien,
Vandaag een andere electroklep geinstalleerd en alles werkt zonder problemen, de wagen gaat nietmeer in noodloop en heeft een beter koppelbereik dan voorheen.
Ook is er een voelbaar verschil in het versnellen
Het gaat om de electroklep die tussen de swirlklep zit en heeft bestelnummer (voor mijn wagen en motor) : 1628 CH
[img]http://i175.photobucket.com/albums/w159/...[/img]
Groetjes,
Ronny
16 jaar
perfect mooi :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar