Mijn Peugeot 406 uit 1998 schakelt stroef, bij het terugschakelen naar de 2e versnelling.
Dit is niet altijd het geval, maar soms. Wie heeft een idee.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is stroef?
Is dat de pook wat tegenwerkt of krijg je moeilijk in de 2e versnelling?
Anders even de gewrichten (kogels) op de stangetjes inspuiten en kijken wat hij dan doet.
Het is vooral bij terugschakelen van 3 naar 2 dat ik hem er moeilijk in krijg. Soms lukt het ook wel. De overige gaan als boter, ik zal wel de stangetjes inspuiten maar zou het daar aan kunnen liggen?
14 jaar
Als de kogeltjes gaan roesten werken ze niet makkelijk meer,ik heb dit vaak meegemaakt want dit komt bij de 405 en 306 ook voor.
2e optie is de olie vernieuwen en ik dacht dat er 75W80 inging.
14 jaar
Dank, voor Peugeot is er speciale olie. Als je daar andere voor gebruikt, schakelt ie helemaal niet meer en zeker niet bij koud weer.
Wellicht is de olie tussentijds bijgevuld...
14 jaar
Het probleem ligt in de bak. De synchro's zijn de oorzaak, ondanks dat er niets kraakt. De auto kan er heel oud mee worden, maar plezierig is het niet.
14 jaar
Probleem in de bak??
Alleen bij de 406 of ook bij andere modellen?
14 jaar
Geen idee, wel mijn 406.
14 jaar
ik zou toch nog even de olie verversing proberen (en dan wel de originele olie halen bij de Peugeot dealer)
Ik heb de bak olie vervangen en originele Peugeot olie gebruikt. De schakelstangen allemaal gesmeerd.
De koppelingkabel vervangen, die zat te hoog en doordat het een zelfsteller was, was deze ook niet meer te corrigeren. De koppeling grijpt nu netjes aan i.p.v. helemaal bovenaan.
Het schakelen blijft stroef, de garage gaf aan dat de auto hier heel oud mee kan worden en zolang de boel niet gaat kraken -wat niet het geval is, hij is heerlijk stil- kun je gewoon doorrijden. Weliswaar met de beperking dat het terugschakelen van 4 naar 3 en van 3 naar 2 heel zwaar gaat.
Dat zit dus in de bak, in feite niet echt de moeite waard om de bak open te maken, maar weet iemand van het forum wat er zou moeten gebeuren als ik besluit de bak wel te reviseren en hoeveel dit kan kosten?
14 jaar
Een afstelling zou ook nog kunnen.
Verleden een 306 kreeg ik bijna niet in de 5 en door de stangetje te stellen werd de probleem opgelost.
Het kan al bij een 1mm stellen een oplossing zijn.
14 jaar
waarschijnlijk is de syncromesh te glad (niet versleten, maar te glad). die zal vervangen moeten worden. Afhankelijk van kilometerstand en evt. aangetroffen slijtage sporen in de bak, kan het noodzakelijk zijn om ook lagers te vervangen. Ga in elk geval uit van ongeveer anderhalve dag werk en minimaal 250 euro aan onderdelen. Verder is het dan misschien handig om ook de koppeling te vervangen. Dit hangt ook van de toestand af, maar kan pas gecontroleerd worden nadat de bak gedemonteerd is. dit kost vermoedelijk nog een 180 euro. En misschien is het handig om dan ook nog even je vliegwiel los te halen, daar achter zit een stop, deze wil graag loslopen met olielekkage tot gevolg.
Bij deze bak en eigenlijk alle BE bakken van PSA is het belangrijk dat de koppelingsplaat HEEL goed gangbaar is over de spiebanen. Anders blijft hij hangen tegen het vliegwiel en gaat het terugschakelen beroert omdat de de synchromes dan veel meer werk moet doen om het toerental verschil tussen de tandwielgroepen gelijk te krijgen Bij vervangen van de koppelingset maak ik die spiebanen altijd heel goed schoon. En dan een HEEL klein beetje molykootvet er op. (insmeren met een doekje).
Deze bakken blinken nu eenmaal niet uit in bedieningsgemak. Maar ze zijn wel robuust. De 2e versnelling en de derde gaan altijd het minst goed bij terugschakelen. Als de koppelingsplaat goed gangbaar is dan verbeterd het meestal wel.
Over deze laatste opmerking: ik heb zojuist de koppelingkabel vervangen, deze was versleten en de koppeling zat heel hoog op de laatste centimeter. Tegelijk is de bak olie vervangen.
En de stangen gesmeerd. Het zal nu zo zijn dat de koppeling weer geheel en goed vrij komt. Zou het terugschakelen 4 -> 3 en 3 ->2 nog kunnen verbeteren?
Is er ook een additief in de markt dat het terugschakelen verbetert? Het gaat nl wel erg stroef en gezien leeftijd en km stand (1998 en 190.000 km) heb ik weinig zin de bak te reviseren...
Bijzonder vind ik ook dat het terugschakelen SOMS moelijk gaat maar niet altijd. Bij de proefrit die ik voor aankoop een paar weken terug heb gemaakt, schakelde de bak als boter.
Ik hoor graag...
14 jaar
Je geeft zelf al aan dat het terugschakelen soms moeilijk gaat en soms niet. Dit geeft mijns insziens al aan dat hij af en toe niet goed genoeg vrij komt. Dus ik denk toch dat je het in de koppeling moet zoeken dan.
Heb je nu de koppelingskabel vervangen door eentje die niet zelfstellend is ? Als bij een zelfstellende kabel het aangrijpingspunt heel hoog komt te liggen dan geeft dat m.i. aan dat de koppelingsplaat ver versleten is. Als het aangrijpingspunt lager komt te liggen dan duw je de drukgoep minder ver in,de plaat komt dan niet beter vrij.
Er is wel een additief om aan de olie toe te voegen van Forte denk ik. Dat is alleen via de garages verkrijgbaar .
Er zit weer een zelfstellende kabel op. Het aangrijpingspunt ligt nu mooi halverwege. Ik heb begrepen dat de zelfstellers wel eens een probleem geven doordat ze stuk gaan en het aangrijpingspunt dan hoger komt te liggen.
Als ik je bericht lees, zeg je eigenlijk dat ondanks de nieuwe kabel er een probleem blijft met het vrijkomen van de koppeling en dat dit aan de koppeling zelf ligt. Houdt dat ook in dat het probleem met het stroeve terugschakelen volgens jou wordt veroorzaakt door een versleten koppeling en dat het niet aan de bak ligt? Dat zou een hoop duidelijkheid geven...
14 jaar
Dat weet je pas als je de bak er af haalt. Deze bakken gaan niet vaak stuk hoor. Als je aangrijpingspunt nu normaal is dan denk ik dat je koppeling niet echt versleten is. Maar met 190 d op de klok gaat hij meestal ook wel zwaarder trappen en slijt de kabel sneller. Gaat hij nog wel over een dood punt als je hem intrapt of is als of je op een veer trapt, hoe dieper je trapt hoe zwaarder hij gaat?
Ook als de koppeling in goede staat is kan het dus voorkomen dat de koppelingsplaat niet goed over de spiebanen van de prise-as schuift en daar kan ie dus moeilijk van schakelen.
Alstie van mij was , bak er af en eventueel nieuwe koppelingset er in en in elk geval zorgen dat de kopelingsplaat over de spiebanen vliegt !
Vervang dan ook gelijk de bus die over de priseas zit mee, daar zit de priseas keering in. Kost iets van 17 euro of zo. Zou zonde zijn datie gaat lekken na de reparatie
Succes.
Hij gaat wel over een dood punt heen, met de oude kabel niet want toen zat ie echt helemaal bovenaan. Ik merk wel -eerder niet- dat ik nu goed moet opletten als ie terug naar de 2e moet anders kraakt ie. Dat lijkt weer te betekenen dat ie niet goed vrij komt. Het is echt een kwestie van snel een goeie ruk er aan geven en desnoods een keer extra koppeling los en intrappen. Hij staat overigens wel te koop, maar wie weet. Verder is het een uitermate strakke en stille auto.
14 jaar
Synchromessen. Auto kan er heel oud mee worden. Slotje.
12 jaar
Mooi dat je toch nog reageert. Zou meer gedaan moeten worden!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar