Toerenteller staat bij draaiende motor altijd op 2400rpm.
Zit het probleem in het instrumentenpaneel? Is hier zelf wat aan te doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Erik, waarschijnlijk ben je 1 van de velen. Het schijnt veel voor te komen. Ik heb het ook met mijn teller. Bij mij hielp het ook een stuk om de tellerkast iets lost te schroeven en aan de kant van de toerenteller wat losser te laten zitten bij vastdraaien. Mijn teller werkt perfect zonder kap, maar met sporadisch. Als je secuur bent en van een gokje houdt kun je ook de koperen printplaatjes achter de teller vandaan halen en de verbindingen doorsolderen (de koperen plaatjes zijn met elkaar verbonden op deze manier). Het zijn 4 weerstandjes die je dan door moet solderen
[quote=Prutser Kris]Hoi Erik, waarschijnlijk ben je 1 van de velen. Het schijnt veel voor te komen. Ik heb het ook met mijn teller. Bij mij hielp het ook een stuk om de tellerkast iets lost te schroeven en aan de kant van de toerenteller wat losser te laten zitten bij vastdraaien. Mijn teller werkt perfect zonder kap, maar met sporadisch. Als je secuur bent en van een gokje houdt kun je ook de koperen printplaatjes achter de teller vandaan halen en de verbindingen doorsolderen (de koperen plaatjes zijn met elkaar verbonden op deze manier). Het zijn 4 weerstandjes die je dan door moet solderen[/quote]
Heb het instrumenten paneel al eens eruit gehad maar kon geen slechte verbindingen ontdekken. Kun je iets preciezer zijn waar ik zou moeten zoeken. Op de achterkant van het instrumentenpaneel (waar de lampjes in zitten) zitten veel koperbanen in folie, hier kon ik geen breuken vinden. Vervolgens heb ik het instrumenten paneel open gemaakt. In het paneel zit een witte printplaat, op de achterkant van deze witte print zitten kleine componenten (SMD) ook hier niets gevonden. De draaispoelmeters voor de aanwijzing heb ik niet open gehad, zitten de verbindingen in de draaispoelmeters??
18 jaar
De verbindingen die ik bedoel zijn die tussen de stukken koperfolie. Het zijn twee stukken folie die op elkaar geplakt zijn en je ook los van elkaar kunt halen. Als je dit doet zie je dat de stukken folie verbonden zijn door weerstandjes (4 stuks). Als je deze doorsoldeert (wel netjes) heb je grote kans dat het probleem verdwijnt.
Om dit te doen moet je denk ik wel alle lampjes eruit halen, de schroefjes uit de koperen vellen draaien en rechtsboven (van de achterkant gezien) het koper los maken van de printplaat. Wees voorzichtig want als je te ver doorsoldeert werken je meters helemaal niet meer (heb ik ook gehad:verwijderen van soldeersel en hij deed het weer)
18 jaar
hallo, ik heb hetzelfde probleem met de teller. Mijn toerenteller staat altijd op 2400 rpm en mn snelheidsmeter doet het helemaal niet en de kmstand-teller ook niet de rest zoals benzine en temp. meter wel.
Maar als ik het goed begrijp dan ligt dat probleem dus echt aan je instrumentenpaneel en niet aan je sensor op de versnellingsbak (Zoals bij andere defecten in je tellers). En is het dan opgelost als ik er een nieuwe teller inzet? Zo ja, moet ik nog op serie- en of type-nummers letten . En past een diesel-teller in een benzine-auto?!?!
Gr,
Vinny.
15 jaar
Hoi Vinny. Ik heb een betere remedie: haal de tellers los. Dan zie je dat er in elke teller 4 staafjes lopen. Buig deze iets naar buiten toe zodat ze een beter contact maken. Waarschijnlijk is je probleem dan opgelost. Dit heb ik later ook gedaan en het werkt perfect. Succes!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar