auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Snelheidsmeter valt even weg, motor slaat soms af/houdt in bij 5

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb sinds kort het probleem dat de snelheidsmeter heel even wegvalt (zeg maar van 90 naar 50 km/h), waarna die meteen weer oppakt. Duidt dat op een storing in het motormanagement? Het is pas sinds kort en heel sporadisch, dus m.i. geen kabeltje. Iets waar ik al langer last van heb, is dat de motor soms afslaat tijdens het remmen en terugschakelen (koppeling in) voor stoplichten of een bocht. Vooral dat laatste is lastig (en schrikken), omdat alles uitvalt en je als een gek aan het stuur moet sleuren om 'm de bocht om te krijgen. Koppeling op laten komen en hij pakt meteen weer, maar toch. Verder houdt ie in bij 5.000 tpm met duidelijke schok. Tot nu toe hebben ze in de garage nog geen defectcodes kunnen ontdekken. Ik heb er ondertussen al ruim 50.000 km opzitten zonder verdere ernstige problemen, maar het zou prettig zijn als ik bovenstaande problemen nog eens zou kunnen (laten) oplossen.

Geplaatst door

FrankVeer (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb ook last gehad van het kort uitvallen van de snelheidsmeter ( tegelijk met iets inhouden van de motor ).
Ik heb de stekker van de sensor op de versnellingsbak met contactspray ingespoten en de storing is nu ( even afkloppen ) weg.

Pjotr9136 50

18 jaar

Vaak is inderdaad de stekker van de sensor op de bak gecorrodeerd, of de sensor zelf geeft eeen verkeerde waarde af aan motor ebe. het afslaan bij terugschakelen is dan veel voorkomende storing

amplifier 0
badge

18 jaar

Dag Amplifier,

Hartelijk dank. Dat geldt overigens ook voor Pjotr9136. Wat bedoel je precies met 'motor ebe' (ik moet dit binnenkort even doorspreken met de garage, vandaar graag een toelichting). Betekent jouw conclusie dat de stekker bij corrosie moet worden vervangen, of is het een kwestie van reinigen. Zelfde vraag voor de sensor bij een verkeerde waarde. Vervangen of kan zoiets gereinigd worden? Hartelijk dank.

FrankVeer 0

18 jaar

Motor ebe is de computer die het motormanagement verzorgd. Als de stekker corrosie vertoond kun je deze eerst reinigen, werkt dat niet kun je de stekker altijd nog vervangen. De sensor hoef je niet te reinigen, die kun je beter meteen vervangen.

Richard9710 0

18 jaar

Ja kijk richard heeft geeft voor mij het antwoord, das handig!!

Het kan trouwens ook zijn dat je thermostaat huis wat koelvloeistof lekt, en dit komt meestal precies op de stekker van de sensor terecht, waardoor de stekker half weg smelt, dan moet gewoon de stekker vervangern worden.

amplifier 0
badge

18 jaar

Frank,

Ik heb precies hetzelfde euvel, maar heb er de vinger nooit precies achter kunnen krijgen. De hik bij 5000 tpm heb ik altijd, de snelheidsmeter zeer sporadisch. Omdat ik toch nooit bij die 5000 toeren in de buurt kom (meestal dus...) heb ik er nooit wat aan gedaan. Laat het even weten als het gelukt is.

Erwin

Erwin2907 0

18 jaar

Frank,
Ben je er nog achter gekomen?

Erwin2907 0

17 jaar

[quote=Erwin2907]Frank,
Ben je er nog achter gekomen?[/quote]
Nee, niet echt. Ik heb 'm naar de garage gebracht en daar zijn wat stekkers en connectors in gespoten van de diverse sensoren (o.a. toerental). Ik heb zelf ondertussen een andere auto en mijn vrouw rijdt nu in de Peugeot, maar ik haar er niet meer over gehoord, dus ik denk dat het wegvallen is opgelost (doortrekken tot 5000 toeren doet ze niet, dus of dat probleem ook weg is, weet ik niet).

FrankVeer 0

17 jaar

Ik realiseer me nu dat ik onlangs nog wel last had van een afslaande motor omdat de accu volledig ontladen was door de caravan. Ook na het opladen van de accu en het rijden met de auto sloeg ie nog wel eens af. (de elektronische toerentalregeling werkte niet goed?). Wanneer ik tijdens het rijden de koppeling intrapte om terug te schakelen, viel de motor spontaan uit. Ik heb de accu laten vervangen en dat probleem doet zich nu niet meer voor. Wellicht dus ook een kwestie van een accu die niet meer 100% werkte.

FrankVeer 0

17 jaar

Hallo,

ik heb meerdere problemen met mijn 406, maar wegvallen van de snelheidsmeter en inhouden zijn daar ook onderdeel van.

Is de snelheidssensor de sensor die zich verstopt achter op de bak, tussen schakelmechanisme en uitlaat? Zo ja, is er dan ook een handige manier om er wél bij te komen?

AntonenJolien 0

17 jaar

De beste manier om erbij te komen is dus blijkbaar van onder af. Als ik de stekker loshaal staat er tot mijn verbazing ook spanning op de signaalkabel, pen 3. Deze spanning komt vanaf de BSI, pen 2 op de gele stekker. Is dit normaal?

AntonenJolien 0

17 jaar

sensor heb een voeding nodig, dat zou goed kunnen.
op pen 2 heb je dan waarschijnlijk signaal en op 1 een massa.

Decan1987 0
badge

17 jaar

Ik heb de schema's erbij.
Pen 1 is massa.
Pen 2 is de voeding.
Pen 3 is de signaaldraad. Als ik de stekker los heb van de sensor staat op 3 op de stekker toch signaal. Dat is wat me verbaast.

Mijn snelheidsmeter valt soms ook even weg. De km teller begint elke rit weer op 999999. De BSI is uitgelezen en lijkt goed.

AntonenJolien 0

17 jaar

Is niet verwonderlijk. Waarschijnlijk is de sensor uitgang van het open collector type. De ingang op de computer heeft dan een pullup weerstand waardoor er spanning op de pin staat als de sensor los is.

Sensor vervangen is de oplossing voor i.i.g. het probleem met het uitvallen van de teller.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Pieter, bedankt voor je uitleg.

Denk je echt dat het vervangen van de sensor de oplossing is voor de teller of bedoel je voor het uitvallen van de snelheidsmeter?

AntonenJolien 0

17 jaar

Als signaal van de sensor wegvalt werken snelheidsmeter en kilometerteller niet meer.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Dat begrijp ik. Alleen valt de snelheidsmeter zéér sporadisch weg.

De km telt wel (bijna) altijd maar begint elke rit op 999999, daarna 000001 etc. Ik vermoed dat dit een ander probleem is met instrumentenpaneel of (massa) bekabeling.

AntonenJolien 0

17 jaar

Dit tellerprobleem komt niet door de sensor, dit zit in het paneel zelf. Je zou hiervoor eens contact op kunnen nemen met http://www.actronics.nl/ en kijken of die iets voor je instrumentenpaneel kunnen doen.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik heb met ACtronics gesproken. De km stand komt volgens hen uit de BSI. Omdat de BSI goed lijkt is de verbinding tussen BSI en instrumentenpaneel verdacht. ik check nu eerst verbindingen en massa's, daarna is het instrumentenpaneel zelf aan de beurt.

AntonenJolien 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.