Mijn 406 heeft sinds enige tijd het probleem dat hij niet meer stationair wil lopen. Zodra je het gas los laat, ook bij overschakelen tussen twee versnellingen, slaat hij ogenblikkelijk af. De auto is al 3 dagen voor dit probleem bij de dealer geweest, maar daar kunnen ze ook niets vinden.
Het is een 406 1.8-16v van '98, maar de motor is al een keer vervangen. Dat is zo'n 2 jaar geleden, sindsdien nooit motorproblemen gehad tot ongeveer 1 maand geleden het stationair probleem begon. De vervangende motor is iets nieuwer, ik dacht van '99 en dus van een iets nieuwer type. De auto als geheel heeft zo'n 300.000 km. gelopen, de vervangende motor nu zo'n 130.000. Bij het wisselen is het orginele inlaatspruitstuk overgezet en verder zijn er zoveel mogelijk orginele sensoren overgezet. Het inlaatspruitstuk van de ruilmotor met alles wat eraan hing en het grootste deel van de motor kabelboom heb ik nog, evenals de bobine van de ruilmotor. Het oude blok met alle sensoren e.d. heb ik niet meer.
Ruim een jaar geleden ben ik een keer met deze auto gestrand. De motor sloeg tijdens het rijden af en was met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen, niet met de startmotor en niet met duwen/slepen. De dealer ontdekte dat één van de draden tussen het dubbelrelais en de ronde stekker onder de accubak onderbroken was, maar omdat ze niet konden vinden waar de onderbreking zat hebben ze een nieuwe kabel parallel gelegd. Bij mijn weten is de oude kabel blijven zitten.
Bij de huidige problemen is al het volgende geprobeerd:
- Schoonmaken gasklephuis + alles wat erop zit. De auto loopt weer stationair als hij warm is, maar niet als hij koud is en moet gestart worden met gas bijgeven. Deze toestand duurt 1-2 dagen, daarna is het weer mis.
- Ander gasklephuis monteren. Zelf had ik er eentje over van de ruilmotor, die hetzelfde resultaat geeft: 1-2 dagen goed, daarna mis. De dealer heeft een gasklep van een andere 406 geleend, daarmee draaide de motor goed stationair. Maar omdat die andere auto hem ook nodig had, kon ik er geen 2 dagen mee rondrijden. Ik ben er vrij zeker van dat het probleem hiermee ook teruggekomen zou zijn.
- Andere MAP sensor (ook van de ruilmotor): geen verandering
- Gecontroleerd op lekkage in het vacuumsysteem en valse lucht: niets geconstateerd (wat niet wil zeggen dat het er niet is, maar dan wel goed verborgen).
- Door de dealer zijn alle sensoren via het diagnose systeem uitgelezen. Daarbij kwam aan het licht dat de gasklep positiesensor wel correct binnenkomt (bevestigd door eigen meting direct aan de ECU stekker) maar de ECU ontvangt niet het signaal dat de gasklep in de stationair stand staat. Hierdoor wordt de stationair regeling niet geaktiveerd, wat het afslaan kan veroorzaken. De geleende gasklep geeft dit signaal wel.
- Volgens de dealer blijft ook met de geleende gasklep nog steeds een foutmelding in het systeem "hangen", die dus niet gereset kan worden. Maar welke melding dit is heb ik nog niet uit ze kunnen krijgen.
- Soms gaat het spontaan weer een poosje goed, de motor loopt dan stationair bij warme motor. Wel is het stationair toerental de ene keer anders dan de andere keer: soms 1200 rpm, soms 500 (tegen het afslaan aan). De motor "zaagt" dus niet, maar bij iedere keer gas loslaten kan het toerental een andere waarde hebben, die vervolgens wel redelijk constant blijft. Als de motor even uitgestaan heeft, is hij niet meer zonder gas bijgeven te starten en moet weer even gelopen hebben voordat hij stationair blijft draaien.
Wanneer ik de gaskabel opspan, zodat de gasklep constant iets geopend blijft, is er redelijk met de auto te rijden, maar niet meer op gas. De gasinstallatie (AutoGas DGi) vereist nl. (oa.) dat de motor stationair gelopen moet hebben voordat van benzine naar gas geschakeld wordt! Dit is dus geen optie.
Voor de duidelijkheid: Het probleem met stationair lopen doet zich dus zowel op benzine als op gas voor!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De stappenmotor regeld het stationaire toerental dus dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn.
Wat je veel op forums tegenkomt is dat men het gasklephuis reinigd met remmenreiniger en vervolgens inspuit met WD40.
De stappenmotor is getest door de garage en goed bevonden. De tweede stappenmotor van de tweede gasklep ook. Reinigen helpt maar tijdelijk en ik heb het idee dat het feit dat de gasklep eraf is geweest en terug gemonteerd meer doet voor het tijdelijk verhelpen dan het schoonmaken op zich.
16 jaar
Is er niks mis met de afdichting /aansluiting van het gasklephuis ? ( O-ring )
Volgens mij is die afdichting in orde. De ring ziet er goed en onbeschadigd uit en het gasklephuis sluit goed aan. Ik neem aan dat de dealer hier ook naar gekeken heeft.
Ik heb ondertussen meer van dit soort verhalen gevonden op internet en de beschreven symptomen komen me heel erg bekend voor. Ik weet alleen niet welke bobine ik heb, er staat iig. geen "Sagem" op. Weet niet hoe ik het ding verder kan herkennen als Sagem of een ander merk. Beide bobines die ik heb zijn wel identiek.
Vanmiddag ben ik nog weer wat wijzer geworden na een uurtje stekkers controleren, proberen en spelen:
Wanneer ik de gaskabel opspan dmv. het clipje bij de gasklep, zodat de gasklep constant een beetje open blijft staan, kan ik de motor starten en deze blijft dan lopen. Zoals eerder beschreven schakelt de auto dan niet over op gas, omdat aan de voorwaarde van het stationair lopen niet is voldaan. Als ik bij lopende motor het clipje losmaak, zodat ik met de gaskabel kan spelen, hoor ik zodra ik de gaskabel volledig ontspan, de magneetklep bij de gasverdamper klikken. Als ik de auto lopend weet te houden, draait hij vanaf dat moment op gas. Dit is te controleren door de stekker van de magneetklep los te maken, de auto slaat dan onmiddelijk af bij gebrek aan gas. Doe ik dat voordat de klep heeft geklikt, dan blijft de motor gewoon doordraaien, want hij loopt nog op benzine. Met andere woorden, de terugmelding "gasklep in stationair stand" komt wel degelijk bij de ECU aan! Het lijkt er dus voornamelijk op dat de ECU desondanks niet de stationair regeling aktiveert.
Weet iemand aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om de ECU in de stationaire regeling te krijgen? Ik ken dus in ieder geval die van de gasklep stand, maar mogelijk zijn er meer voorwaarden. Het zou het zoeken naar de oorzaak enorm helpen.
Zit er trouwens een luchtmassa meter op dit type motor? Ik heb niet zoiets kunnen vinden dus ik ga ervan uit dat de ECU dit berekent aan de hand van de MAP sensor en de luchttemperatuur sensor in het gasklep huis.
16 jaar
Ik heb ook een keer een probleem gehad waarna ik na lang zoeken op deat ECU probleem alsgevolg van een kappotte bobine uitkwam. Dit is echter een probleem wat niet bij de 406 optreedt en alleen voorkomt bij andere modellen.
In jouw geval denk ik dat het toch echt ligt aan de stationair regelmotor. (Stappenmotor) of de aansturing van de stappenmotor. Als je zeker weet dat de stappenmotor zelf goed is dan zou ik de bekabeling een keer goed controleren op beschadigingen. Eventueel kan je de gaskleppositiesensor die de stand van je gasklep doorgeeft naar de ecu controleren. Ook hier jan de bedrading weer kapot zijn natuurlijk. In dat toppic van de link hierboven staat een hoop bruikbare informatie. o.a. het volgende plaatje (TPS is throttle position sensor of in het nederlands gasklep positie sensor)
16 jaar
het probleem gaat over een xu-motor, en dit plaatje is van de nieuwere ew versie. dus daar heb je nu weinig aan. volgens mij had ik ergens gelezen dat er een sagem mm computer in zat, hiervan is het bekent dat de stationair regeling nog wel eens stuk gaat. hoewel dit bij de 406 niet veel gebeurd heb ik het toch wel eens meegemaakt. en gezien jouw omschrijving zan de klacht ga ik toch aan de comp twijfelen. het is natuurlijk wel zaak dat zoals hierboven ook gemeld de bekabeling 100% zeker in orde is. misschien is het raadzaam de comp eens aan te bieden bij een rep bedrijf om te kijken of deze goed werkt, en zonodig te laten repareren.
Peter, de foto lijkt van geen kanten op mijn motor maar ik begrijp iig. wat de bedoeling is ;) Jouw link bevat inderdaad erg interessante informatie, inclusief een paar dingen waar ik nog even naar ga kijken. Naar wat ik begrepen heb heeft de garage de stappenmotor wel doorgemeten, inclusief de bedrading vanaf de ECU. Maar wanneer het ding door vervuiling vast zit, zal dat volgens mij niet in de meting te zien zijn. Nadat ik gisteren wat met de motor gespeeld heb (oa. optoeren en hééél langzaam weer gas loslaten tot het punt dat de motor net niet afslaat) kreeg ik het idee dat de regeling ahw. "achter de feiten aanloopt" oftewel net iets te laat regelt. Dat kan ook betekenen dat de regeling wel regelt, maar de stappenmotor te laat reageert. Dus hier ga ik zeker aandacht aan geven.
De gasklep potmeter inclusief de bedrading tot aan de ECU is goed, heb ik zelf doorgemeten inclusief bewegen van de diverse bekabeling tijdens de meting. De opmerking die ik via jouw link tegenkwam over de 4 groene massadraden vind ik wel erg interessant, ik heb idd. nog niet de spanning op de potmeter tijdens bedrijf gemeten dus het kan maar zo dat hier iets mis is. Ga ik zeker ook mee bezig.
De koelvloeistof temperatuursensor, die ik ook via jouw link genoemd zag, ga ik aan de garage vragen. Als daar iets mee is moeten ze het zeker tegengekomen zijn.
De contacten van de ECU en de diverse sensoren zien er schoon uit, maar misschien dat ik ze voor de zekerheid toch even een beurt geef.
Harry, de garage heeft een andere ECU geprobeerd in mijn auto en ze zeggen dat dat het probleem niet oplost. Toch twijfel ik nog steeds, omdat de symptomen van een kapotte Sagem wel heel erg met mijn problemen overeenkomen. Weet jij (of iemand anders) een bedrijf dat de ECU kan testen?
Hoe weet ik trouwens of ik een Sagem bobine heb of zo'n ander merk (ik heb trouwens een geïntegreerde bobine, zo'n plaat boven op de motor), of is dat bij de 406 niet van toepassing?
16 jaar
Update: Ik heb vandaag de volgende dingen gedaan:
- Koelvloeistof bijgevuld, stond aardig laag maar niet onder de temperatuursensor
- Contacten ECU schoongemaakt, ze waren al schoon maar toch voor de zekerheid
- Massa aansluitingen aan het blok (2x2 draden nabij het koppelingshuis) schoongemaakt. Het zag er overwegend schoon uit, maar toch...
- Stappenmotor schoongemaakt. Hoe haal je zo'n ding eigenlijk uit elkaar? Ik heb hem voorzichtig uit elkaar getrokken maar had niet de indruk dat het zo moet. Misschien heb ik hem nu wel gesloopt, dan weet ik meteen dat hij daarvoor ook niet goed was want er is geen enkele verandering merkbaar.
Morgen gaat hij weer naar de garage voor de laatste keer. Als ze nog steeds niets kunnen vinden stop ik ermee, het kost alleen maar geld zo.
Omdat de stekkeraansluiting anders is, heb ik met een oude stekker een verloopsnoertje gemaakt. Het maakte geen verschil voor de motor. Maar ik vraag me af of deze MAP sensoren, afgezien van de andere stekker, wel 100% uitwisselbaar zijn?
16 jaar
Update: De auto is vandaag weer bij de dealer geweest. Ze hebben er een tweede 406 naast gezet en dingen uitgewisseld. Daarbij is het volgende naar voren gekomen:
- Mijn ECU heeft een permanente storingsmelding mbt. de stationairregeling. Die is niet te resetten, ook niet wanneer de ECU in die andere 406 wordt geplaatst. De ECU heeft dus een probleem.
- De ECU van de andere 406 in mijn auto geeft ook direct de storingsmelding. Is in mijn auto niet te resetten, maar als ze de ECU terugzetten weer wel. Mijn auto heeft dus ook een probleem.
- De verschillende sensoren die gebruikt worden voor de stationairregeling geven een goed signaal.
- Mijn ECU in de andere 406 geeft ondanks de storing een bruikbare stationaire regeling.
- De stationaire stappenmotor van mijn auto vliegt gelijk "in de hoek", dwz. regelt helemaal naar de gesloten stand, ongeacht wat er gebeurt. Dit doet hij met beide ECU's.
De dealer denkt dat misschien een draadbreuk of sluiting in de kabelboom de oorzaak kan zijn dat de stappenmotor direct dicht regelt. Om hier achter te komen moet de kabelboom helemaal uitgeplozen worden. Ik denk erover om dat zelf dan maar te gaan doen, aangezien er veel tijd in gaat zitten. Het probleem zit er dus nog steeds in en, eerlijk is eerlijk, de dealer begint zich er aardig rot over te voelen en had het liever wel gevonden.
NB. De dealer kent het verhaal van de bobine en de ECU inderdaad alleen maar van de 306. Omdat de 406 een totaal andere bobine heeft speelt het probleem hier niet. Toch is mijn ECU kapot?!? Kan zoiets komen door een permanente sluiting van één van de draden naar massa of 12V?
Nu heb ik twee (hulp)vragen:
1. Heeft iemand een electrisch schema voor deze 406, of een goede link? Ik heb dit: gevonden, maar dat is voor een Bosch ECU en ik heb dus Sagem. Verder heb ik een vraagbaak, maar die behandeld tot model '97 en weer geen Sagem.
2. Aangezien ik wel de OBD stekker heb, die echter niet OBD conform is, zou ik graag willen weten of iemand succes heeft gehad om de foutcodes met een LED uit te lezen, ongeveer zoals in de vraagbaak beschreven staat en welke pennetjes van de stekker ik daarvoor moet hebben.
16 jaar
Ik weet zo uit mijn hoofd niet of er ook elektrische schema's staan maar je kan even kijken.
Is er voor zover je weet ooit gelast aan de auto ? Bij lassen kunnen ook piekspanningen optreden die de ECU kunnen beschadigen. Weet je ook zeker dat je gasklep positie sensor (bedrading) goed werkt ? Als deze doorgeeft dat de gasklep open staat terwijl hij feitelijk dicht staat dan zou dat kunnen verklaren waarom de stappenmotor niet aangestuurd wordt.
16 jaar
Ik heb een elektrisch schema voor je gevonden. Je hebt als het goed is een e-mailtje. ;)
16 jaar
De mail is ontvangen, bedankt! Hier kan ik zeker mee verder!
16 jaar
Ik weet zo uit mijn hoofd niet of er ook elektrische schema's staan maar je kan even kijken.
Is er voor zover je weet ooit gelast aan de auto ? Bij lassen kunnen ook piekspanningen optreden die de ECU kunnen beschadigen. Weet je ook zeker dat je gasklep positie sensor (bedrading) goed werkt ? Als deze doorgeeft dat de gasklep open staat terwijl hij feitelijk dicht staat dan zou dat kunnen verklaren waarom de stappenmotor niet aangestuurd wordt.[/quote]
Voor zover ik weet is er nooit gelast aan de auto. Ik weet het niet van het verre verleden, maar als de beschadiging van de ECU (mede) de oorzaak is van het niet stationair lopen, dan is het nog niet zo lang geleden gebeurd en in die tijd is er zeker niet gelast.
De gasklep potmeter werkt goed, potmeter en bedrading apart doorgemeten en in z'n geheel vanaf de ECU stekker. Bovendien, als ik start met gas erop start de auto op benzine en schakelt niet naar LPG, maar als ik het gaspedaal loslaat hoor ik gelijk de afsluiters opengaan en loopt de auto op gas. Dus de ECU krijgt wel degelijk het signaal dat de gasklep in de stationair stand staat. En nog even voor de zekerheid, het stationair probleem doet zich zowel op benzine als op LPG voor, dus ik concentreer me in de eerste instantie op het benzine gedeelte.
16 jaar
Klinkt inderdaad alsof de bobine de ecu heeft beschadigd. Ook de 406 kan elektronische problemen hebben door defecte bobine. Een goede 2e-hands bobine kan de oorzaak al oplossen. Of er goede 2e-hands ecu's op de markt zou ik niet weten.
16 jaar
Update: Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar peuteren van de kabelboom. Hier is het punt waar de 4 kabeltjes naar het gasklephuis zich afsplitsen. Need I say more?
Ik ben nu bezig met het vervangen van de gesmolten kabels. Het grijze kabeltje wat helemaal doormidden is, gaat naar de stationair stappenmotor...
[edit] Foto's gethumbnailed zoals oorspronkelijk de bedoeling was...
16 jaar
Dat ziet er niet goed uit. Zal wel redelijk wat werk zijn om het weer goed te krijgen. Ik zou zeggen, knippen strippen, solderen, krimpkous krimpen en over het geheel voorzien van een laag vulcaniserende tape. Succes in ieder geval.
Nou mooi dat je de oorzaak van het probleem nu gevonden hebt ! Beschadigde elektrische bekabeling geeft altijd vage problemen waarbij lastig een diagnose te stellen is. De meeste garagebedrijven waar ik de afgelopen jaren ben geweest weten zich al helemaal geen raad met dit soort problemen. Maar goed, je ziet maar weer dat je met een beetje gezond verstand een heel eind komt.
Succes met de soldeerbout !
16 jaar
Ik heb de verbrande kabels vervangen, de kabelboom weer gefatsoeneert en de boel weer in elkaar gezet. Daarna heb ik de auto geprobeerd.
Ik moest starten met gas erop, maar eigenlijk ben ik al tijden niet anders gewend. Bovendien moest ik het gas even vasthouden, maar na ongeveer 1 minuut bleef de auto spontaan stationair draaien. Ik ben nu voorzichtig positief. Ga er eerst een paar dagen mee rijden en dan ga ik nog eens bij de garage langs. ECU laten uitlezen en resetten. Bij de laatste "garagedag" bleek nl. dat er in mijn ECU een foutmelding zat mbt. de stationairregeling die niet meer te resetten was, ook niet nadat de ECU in een andere, goede 406 was gezet. De computer van die andere 406 kreeg in mijn auto direct dezelfde fout en die was in mijn auto niet te resetten, maar nadat ze de ECU terug hadden gezet in die andere auto konden ze die wel resetten.
Er bestaat dus nog steeds een gerede mogelijkheid dat de ECU beschadigd is. Niet vreemd ook na zo'n kortsluiting, die waarschijnlijk al langere tijd aanwezig was. Ook toen de auto nog wel stationair wilde draaien.
Overigens ontdekte ik eerder deze week al een stekker die niet op de bijbehorende sensor zat. Leek me een temperatuur- of druksensor (groene stekker, aan het blok, achter het inlaatspruitstuk). De stekker zat netjes op een kunststof "parkeerplaats" geprikt die precies naast de sensor zat!
Verder ontdekte ik bij het demonteren van het inlaatspruitstuk dat er "mayonaise" zat in het pijpje dat ik op volgende foto heb aangegeven:
Volgens mij is dat de carterventilatie. Ik vroeg me af wat dat te betekenen heeft, aangezien er geen smurrie aan de oliepeilstok zit, niet aan de olievuldop, niet in het koelvloeistof expansietankje en verder op geen enkele controleerbare plaats. Alleen dus in die pijp.
16 jaar
Die groene stekker is inderdaad de temperatuursensor voor het koelwater. De ECU gebruikt dit signaal o.a. voor de automatische choke als de motor koud is. Het loszitten van deze stekker zou goed de reden kunnen zijn dat je na het starten het gas er op moet houden. De motor is koud en krijgt niet voldoende brandstof en slaat af, door gas bij te geven voorkom je dat en als de motor eenmaal een beetje op temperatuur komt dan blijft hij vanzelf draaien.
Met een diagnoseapparaat kan het temperatuursignaal wat deze sensor geeft gevolgd worden tijdens het opwarmen van de motor. Als het temperatuursignaal constant blijft en niet oploopt dan is er dus iets met de sensor (of bedrading) aan de hand. Deze sensors willen zelf ook nog wel eens kapot gaan, een nieuwe is niet zo duur en draai je er zo zelf in. Als je weer naar de garage gaat dan kan je vragen of ze dat even voor je willen checken.
Mayonaise krijg je als er water en olie gemixt worden. Een beetje mayonaise is niet zo'n probleem maar als je oliedop, peilstok e.d. ook vol zitten dan kan er sprake zijn dat er koelwater lekt naar de olie. Een kapotte koppakking kan dat bijvoorbeeld veroorzaken. Aangezien het bij jou niet zo erg is zou ik me hier verder niet al te veel zorgen over maken.
16 jaar
Okee, bedankt voor de uitleg, TrafficBandit. En natuurlijk ook bedankt voor de hulp die je geboden hebt! Met name die schema's waren erg handig om het probleem te kunnen traceren.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar