close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Procedure remolie vervangen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L 16V (EW10J4)

Hallo,

Ik wil graag de remolie van een peugeot 406 verversen. Ik heb dit ooit geprobeerd door een remnippel open te draaien en de vloeistof er langzaam uit te laten lopen. Tegelijkertijd hield ik het reservoir op peil door steeds nieuwe olie toe te voegen.

Probleem is dat de olie er heel langzaam uit loopt en deze methode dus uren duurt. Er is vast een handiger manier. Is er iemand die me kan vertellen wat de procedure is en wat ik daar voor nodig heb ?

De auto heeft een ABS systeem.

Geplaatst door

TrafficBandit (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Doorzichtig slangetje op een de ontluchtingsnippel zetten die het verst van het remvloeistofreservoir zit. Slangetje in een potje laten hangen dat al gedeeltelijk met remvloeistof is gevuld. Ontluchtingnippel opendraaien en met het rempedaal voorzichtig gaan pompen. Pedaal beslist niet te diep intrappen daar anders je hoofdremcilinder weleens kan overlijden. Reservoir geregeld bijvullen met nieuwe remvloeistof. In het doorzichtige slangetje kan je aan de kleur van de remvloeistof meestal wel zien wanneer er nieuwe remvloeistof wordt weggepompt. Dan stoppen en nippel dichtdraaien. Deze procedure bij alle wielen herhalen met als laatste het wiel dat het dichts bij het reservoir zit.
Beter is het verversen aan een garage over te laten die dit met een speciaal apparaat doet. Kans dat je hoofdremcilinder dan komt te overlijden is vele malen kleiner.


vr.gr. Theo Sparenburg

Peter wanneer je begint met het leegzuigen van de vloeistofvoorraad hoef je dat niet door te spoelen. De nieuwe vloeistof lijkt wel zwaarder dan het oude want het donkere (oude) deel komt boven drijven. Sneller en minder remolie nodig. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Theo Sparenburg]Doorzichtig slangetje op een de ontluchtingsnippel zetten die het verst van het remvloeistofreservoir zit. Slangetje in een potje laten hangen dat al gedeeltelijk met remvloeistof is gevuld. Ontluchtingnippel opendraaien en met het rempedaal voorzichtig gaan pompen. Pedaal beslist niet te diep intrappen daar anders je hoofdremcilinder weleens kan overlijden. Reservoir geregeld bijvullen met nieuwe remvloeistof. In het doorzichtige slangetje kan je aan de kleur van de remvloeistof meestal wel zien wanneer er nieuwe remvloeistof wordt weggepompt. Dan stoppen en nippel dichtdraaien. Deze procedure bij alle wielen herhalen met als laatste het wiel dat het dichts bij het reservoir zit.
Beter is het verversen aan een garage over te laten die dit met een speciaal apparaat doet. Kans dat je hoofdremcilinder dan komt te overlijden is vele malen kleiner.


vr.gr. Theo Sparenburg[/quote]
De procedure die u geeft is goed maar wat bedoeld u door te stellen dat de hoofdremcilinder wel eens kan overlijden of m.a.w. naar de vaantjes gaan?
Ik doe dit al 30 jaar zo en heb geen weet van eventuele ricico op beschadiging dus leer graag iets bij als dit niet moest juist zijn.

M.v.g.

Ivo

ovi 0

14 jaar

Ivo

Wat Theo zegt is inderdaad waar, zo worden toch vele hoofdremcilinders om zeep geholpen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de reakties tot dusver. Met de uitleg van theo kom ik waarschijnlijk een heel eind. Iemand anders gaf me ook de tip om voorzichtig te zijn met het intrappen van de rem om de boel te verversen. Zijn uitleg daarover was als volgt:

[quote]Het verhaal achter remmen ontluchten bij een hoofdremcilinder die al op leeftijd is is het volgende.
Normaal heeft het rempedaal een bepaalde slag dus ook de remzuiger in de hoofdrem cilinder heeft een minimale beweging.
Wat gebeurd er nu bij het ontluchten via het rempedaal,je trapt het rempedaal helemaal op de vloer in een gebied waar de cilinder normaal nooit komt, dit gedeelte is een stuk minder versleten met als gevolg dat de remcups beschadigd raken met als gevolg dat er geen druk meer kan worden opgebouwd,dus nieuwe hoofdremcilinder .[/quote]
Ik ga dit zeker ter harte nemen en met kleine stapjes te werk gaan.

Ik zit nog met een paar concrete vragen.

1.) Er zit natuurlijk een hoop remolie in de remzuigers in de remklauwen. Is het aan te raden om de zuigers eerst zover mogelijk terug te duwen of is dit onzin ? Het idee hierachter is dat er anders mogelijk een hoop olie in de zuiger achterblijft die niet ververst wordt.

2.) Er zit in mijn auto ook een hydraulische koppelingscylinder die eveneens gevoed wordt met remolie uit hetzelfde reservoir als de remmen. Althans, zo heb ik het begrepen. Moet hier nog iets mee gedaan worden tijdens het verversen ?

TrafficBandit 0

14 jaar

[quote=TrafficBandit]Bedankt voor de reakties tot dusver. Met de uitleg van theo kom ik waarschijnlijk een heel eind. Iemand anders gaf me ook de tip om voorzichtig te zijn met het intrappen van de rem om de boel te verversen. Zijn uitleg daarover was als volgt:

[quote]Het verhaal achter remmen ontluchten bij een hoofdremcilinder die al op leeftijd is is het volgende.
Normaal heeft het rempedaal een bepaalde slag dus ook de remzuiger in de hoofdrem cilinder heeft een minimale beweging.
Wat gebeurd er nu bij het ontluchten via het rempedaal,je trapt het rempedaal helemaal op de vloer in een gebied waar de cilinder normaal nooit komt, dit gedeelte is een stuk minder versleten met als gevolg dat de remcups beschadigd raken met als gevolg dat er geen druk meer kan worden opgebouwd,dus nieuwe hoofdremcilinder .[/quote]
Ik ga dit zeker ter harte nemen en met kleine stapjes te werk gaan.[/quote]
Voila, dus weer iets bijgeleerd en ik doe dat dus al 30 jar met veel geluk wand die uitleg is heel logisch!
Bedankt en ga er de volgende keer dus toch wat op letten.

ovi 0

14 jaar

Als het kan ook de koppeling ontluchten via de hulpcilinder. Deze zit meestal op de bak. Maar het is ook mogelijk dat die in de bak, en dus min of meer onbereikbaar is. Koppelingspedaal mag je tijden het ontluchten wel helemaal intrappen. Heeft in de regel geen slijtrand omdat de koppeling altijd tot de plak wordt ingetrapt.

Ik denk dat het terugdrukken van de zuigers voor het ontluchten niets uithaalt.



vt.gt. Theo

Theo, TS wil de remolie verversen, dan kom je toch helemaal niet aan het ontluchten toe? Je laat de oude remolie via de ontluchtingsnippels af en giet boven in het reservoir de verse olie erin. Er zou dan geen lucht in het systeem mogen komen waardoor ontluchten niet nodig is..... toch?

Richard9710 0

14 jaar

Nee, Richard dan is er idd geen ontluchting nodig, mits je alles goed gevult houd, en de nippels weer goed vast zet

Ontluchten is inderdaad hier niet het juiste woord. Hij wil ook de vloeistof van de koppelingsbediening verversen. Zelfde procedure als ik heb beschreven bij de remmen. Alleen het koppelingspedaal mag wel tot de bodem getrapt worden.



vr.gr. Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.