auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Ratelend geluid vanuit de motor bij bepaald toerental

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Mijn Peugeot 206 maakt sinds kort een ratelend geluid vanuit de motor. Het klinkt metalig. Het lijkt toerentalafhankelijk, het treedt namelijk alleen op tussen 2250 en 2500 toeren ongeveer. Ik heb ook het idee dat het ook enigszins temperatuurafhankelijk is want het lijkt erger te zijn als het buiten heel koud is en de motor ook nog koud is. Dat wil echter niet zeggen dat het probleem zich niet voordoet als de motor warm is, maar voor mijn gevoel is het dan minder. Ook doet ie het niet altijd maar wel vaak. De auto is 2,5 jaar oud en er staat ongeveer 67.000 km op de teller. Hij rijdt overigens prima verder, maar het geluid klinkt niet goed.

Ik begrijp dat het een beetje vaag klinkt allemaal, maar ik vraag me af of iemand dit probleem herkent en of het kwaad kan. Vanzelfsprekend zit ik niet te wachten op hoge kosten, zeker gezien de relatief jonge leeftijd van de auto. Weet iemand waar het aan kan liggen en of het is op te lossen voor niet al teveel geld?

Geplaatst door

Schapie10797 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Henk, je geeft zelf al aan dat het een beetje vaag klinkt en zeker vanachter de PC lastig te beoordelen, dus advies: Ga langs de dealer voor het localiseren. Is misschien een kleinigheidje, maar inderdaad met zo'n jonge auto is het zonde om het risico te nemen en door te rijden.

hans4074 0
badge

14 jaar

[quote=hans4074]Henk, je geeft zelf al aan dat het een beetje vaag klinkt en zeker vanachter de PC lastig te beoordelen, dus advies: Ga langs de dealer voor het localiseren. Is misschien een kleinigheidje, maar inderdaad met zo'n jonge auto is het zonde om het risico te nemen en door te rijden.[/quote]
Ben er al even langs de dealer geweest, maar precies toen deed het geluid zich niet voor (zul je altijd zien). Hun advies: breng em een keer langs en laat em grondig onderzoeken. Dat probeerde ik via dit forum juist te voorkomen omdat mijn ervaring met de dealer meestal niet zo goed is. Hij heeft overigens ook bij 65.000 km nog een grote beurt gehad. Meestal komt het erop neer dat je een flink bedrag mag afrekenen voor de onderzoekskosten (of het vervangen van een paar onderdeeltje oid) en dat het probleem dan niet eens is verholpen.

Een ander scenario dat ik ken van de dealer is: "meneer, dit of dat is kapot aan uw auto en daar kunt u eigenlijk niet mee verder rijden. Reparatiekosten: 2500 euro, wat wilt u dat we doen?". Zo word je voor het blok gezet en ze kunnen je alles wijsmaken als je er duidelijk toch geen verstand van hebt. Je bent je auto een tijd kwijt en een hoop geld en krijgt van Peugeot nog niet eens een leenauto mee. Met mijn vorige auto (306) ook de nodige problemen en kosten gehad. Voor mij geen Peugeot meer hierna denk ik. Naar mijn mening mag een auto van 2,5 jaar oud nog helemaal niet dit soort mankementen vertonen. Helaas is de garantie na 2 jaar verlopen.

Goed, genoeg geklaagd. Hans, bedankt voor je reactie in ieder geval! :)

Schapie10797 0

14 jaar

Kan ook een resonantie zijn van de uitlaat maar ik denk ook dat je beter eerst naar een garage kan gaan mag ook een universeel zijn is misschien goedkoper.

Suc6 Bert.

Bert deLeeuw 0
badge

14 jaar

Had van de week een soortgelijk probleem. Al een tijdje een tik in de motor bij een bepaald toerental, en ook met koud weer. (kan natuurlijk ook toeval zijn aangezien het al een tijdje koud is in nl..) Maar van de week leek het opeens erger te worden, en 'trok' hij helemaal niet meer bij de 2500 toeren. Gelijk uit laten lezen en blijkt de bobine te zijn. Misschien is dit bij jou ook het geval?

Debo 0

14 jaar

Bij mijn 206 hetzelfde probleem gehad.
Bleek een gescheurd hitteschild van het uitlaatspruitstuk te zijn.
Als dat het niet is dan is het vrij zeker toch iets aan de buitenkant van de motor dat bij dit kritische toerental in trilling komt. Kan ook ergens in of bij de uitlaat zijn .

E.T.Wiersum 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.