auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Rauwe versnellingsbak

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDi

Nog een probleem(pje). De versnellingsbak loopt de laatste tijd rauw, vooral in de achteruit. Is dat een voorteken voor overlijden of is er wat aan te doen/uit te stellen.
Biedt een oliewissel van bak soelaas?

Geplaatst door

Hendrik4293 (5)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

oliewissel met verse olie kan het verlichten als het echt de bak begint te worden dan zal het nog steeds aanwezig zijn
maar het is een poging die je kan wagen als koppeling nog goed aanvoelt
tevens kunnen ze dan van onderen kijken of de bak niet erg lekt
en de magneet die erin zit wordt dan direct ook weer schoongemaakt

Mijn bak met 255k km erop begon vorig jaar ook wat meer geluid te maken. Vooral wat meer janken wat wel typisch is voor peugeot bakken. Ik heb er een goedje van liqui moly in gekiept en dat helpt nog steeds prima.

Je zou wel eerst een oliewissel kunnen doen.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Dank voor de suggesties. Deze heeft bijna 320k op de teller maar wil hem best nog even houden. Oliewissel en liquimoly is dan de moeite van het proberen wel waard. Waar dient de magneet in de bak voor eigenlijk?

Hendrik4293 5

13 jaar

magneet vangt ijzerdeeltjes op (eigenlijk logisch wat doet een magneet anders)
dit komt omdat door snel schakelen en voornamelijk tandenpoetsen (tanden over elkaar gaan) ijzerdeeltjes vrij komt
en omdat ijzerdeeltjes in de olie gaat scheuren op betreffende draaiende delen, moet deze eruit gefilterd worden
dat gebeurt dus met de magneet
bij veel modelen zit hij op de aftapplug
anders zit hij in de bak

tevens heb ik al een keer een bak in 20.000km kapot zien draaien
zat veel ijzer in de olie, bleek de magneet niet terug gezet te zijn
hierdoor ging olie in plaats van smeren juist scheuren doordat er ijzerdeeltjes in zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.