Hallo allemaal,
Er is bij mij linksvoor een veer kapot, auto zakt helemaal door z'n hoeven.
Wie kan mij vertellen of ik een veerspanner nodig heb bij het vervangen van deze veer?
Bijzondere note is dat de auto niet meer wilde starten. Na lang zoeken bleek dat door de knal van de veer ook de botsschakelaar z'n werk had gedaan. Na indrukken van de schakelaar gelijk weer starten ;-)
Ik hoor graag van iemand voordat ik een set veren bestel.
Vriendelijke groet,
Marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja je hebt zeker een veerspanner nodig met de hand indrukken ga niet, als je een goede veerspanner hebt is het zo gebeurt, (na demontage van de veer poot natuurlijk, gebruik wel een goede veerspanner en niet 2 haken want die verschuiven wel eens
Hallo Jan,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb de veer eruit, morgen zien dat ik een nieuwe haal.
Het is een flinke veer, ik moet deze ook heel ver spannen volgens mij.
Ik heb op marktplaats een tang bij Conrad gezien, deze ziet er stabiel uit, echter gaat maar tot 250 mm spannen.
Vraag me af of dit voldoende is.
Wat me opviel is dat wanneer ik de veerpoot naar me toe haal, dan lekt er olie (uit mijn versnellingsbak).
In hoeverre is dit normaal als je de aandrijfas naar je toehaalt? (moet ik ongerust worden?)
Groet,
Marco
13 jaar
je moet een profesionele spanner hebben anders even bij een garage laten doen.olie lekage er loop inderdaad olie uit als je de as eruit trekt maar je moet de as bij de wielnaaf los halen en de as laten zitten
dus de centrale moer in de wielnaaf los maken
Halo Jan,
Bedankt voor het meedenken.
Bij mij was alle spanning er al af doordat de veer kapot gegaan is.
Ik kan door alleen de bout bovenin los te draaien en de stabilisatiestang (verticaal) los te maken de veerpoot naar voren halen.
Mijn idee was om met een veertang een nieuwe veer er onderspanning op te zetten en dan bovenin alles weer vast te zetten
en dan de spanning op de veer terug te zetten.
Gaat dit niet werken?
Groet,
Marco
13 jaar
Wees verstandig en haal de veerpoot er onder uit. Gebruik een vertrouwde, degelijke spanner om de nwe veer weer te monteren en plaats daarna de complete veerpoot weer terug.
Wel aan beide kanten de veren vervangen, anders komt ie scheef te staan.
[quote=607 3.0V6][b]Conrad[/b][/quote]
[img]http://www.dinx.be/stop.png[/img]
hier gaat het al mis, veren MOET je te vervangen met een GOEDE KWALITEIT verenspanner, anders gaat het ONHERROEPELIJK MIS, met ZWARE LICHAMELIJKE VERWONDINGEN EN/OF DE DOOD TOT GEVOLG!!!!
Duidelijker kan bijna niet................en terecht!
bijna niet Hans? wat mis ik nog?
[quote=Renaultmonteurtje]wat mis ik nog?[/quote]
Het gevoel! LOL
Doet zeer kan ik vertellen uit eigen ervaring...
van de verenspanner brak de bout af die een schotel vast houdt, met gevolg dat de veer vrij kwam, zwaar gekneusde pols aan overgehouden ....
en sinds dien mogen mij collega's veren vervangen (en dit al 3 jaar geleden). Als het lukt doe ik het niet, zon hekel aan gekregen aan die kregen
OK, boodschap is duidelijk. De spanning moet ook gigantisch zijn als ik de veer zo zie.
Ik zal zien dat ik bij een garage kom.
Is hetmogelijk om met de auto te rijden zonder veer linksvoor? Waar steunt de auto dan op, de schokbreker?
In mijn straat zit ongeveer na 400 meter een garage. (rustige straat, kan met 1 km/h rijden)
Groet en allen bedankt voor het meedenken.
Marco
13 jaar
Spanning gigantsich? heb je wel eens een veer door een garage deur heen zien gaan? Ik wel..
Dus neem de waarschuwing ter harte!
mvg,
Hans
Auto staat bij de garage, doordat ik de oude veer heb verwijderd kon ik weer redelijk goed rijden (er liep niets meer aan).
Hierdoor zijn er gelukkig geen beschadigingen ontstaan aan remslang en sensor kabel van de remblokken.
Wel prijzig, tussen de Euro 150 en Euro 200,- voor het vervangen van 1 veer. De tweede doen we gezien de leeftijd (1995) van de auto dan ook maar niet.
Na de reparatie gaan we in alle rust op zoek naar een vervanging / inruil van zo'n 5 jaar jonger.
Het zal een emotioneel afscheid worden, de 406 heeft ons gezin de afgelopen 8 jaar veel rijplezier bezorgd (en heel veel van zuid Europa mogen zien).
Dank aan iedereen voor het meedenken en de waarschuwingen i.v.m. de veiligheid.
Groet,
Marco
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
1 veer vervangen, niet slim... Volgende week breekt de andere ook...
Als dit al een rede is om een auto ontslag te geven !!! Bij veel jongere auto's komt dit ook voor en wat dacht je van een koppeling of versnellingsbak wisselen. Voor deze kosten rij je geen andere auto en je weet wat je hebt. Groeten.
Waarom ben je niet een volledige veerpoot 2° hands gaan kopen Marco?
13 jaar
Jullie hebben gelijk, direct een 2e hands veerpoot was makkelijk geweest maar die kan ook ieder moment springen.
Sleutelen aan een auto is leuk, vooral als het een hobby auto is en minder tijd critisch.
Nu is tijd een issue bij ons, de beschikbaarheid van deze auto voor mijn vrouw is cruciaal om ons huishouden met 3 kinderen draaiende te houden. De inzet van mijn auto is afhankelijk van mijn zakelijke agenda en daarmee niet handig voor het gezin.
Na deze veer komt over niet al te lange tijd de distributieriem (teller staat op 195.000 km), multieriem is ook aan vervanging toe. Remschijven zijn ook al een heel eind op weg en ga zo maar door. Koppeling zie ik op marktplaats veel vervangen rond 150.000 en 200.000 op de een of andere manier. Wij hebben hier geen probleem mee, motorisch is de auto goed. Wanneer de koppeling wel vervangen moet weet ik niet.
Als ik deze verkoop / inruil dan heb ik voor een kleine Euro 2000 een auto met nieuwe koppeling, distributieriem, waterpomp, stationwagon en 5 jaar jonger. Blijft overigens wel veel geld.
Groet,
Marco
13 jaar
Ik werk vooral aan oude auto's en oldtimer en heb al veel 2° hands veerpoten gestoken voor auto's van vrienden en tot hiertoe nog geen enkele die daarna gebroken is? Normaal gezien moet je de andere dan ook niet vervangen omdat de veerspanning ongeveer hetzelfde zal zijn.
Is ook veel vlugger dan een veer vervangen en als je het juiste materiaal niet gebruikt ook veiliger.
Als je auto voor de rest nog goed is zou ik toch aan de andere kant ook een nieuwe veer laten steken aangezien je nu één nieuwe en dus waarschijnlijk iets hardere veer hebt dan die oude!
200.000 km is voor deze motor niks dus daar kan je nog wel een tijdje mee rijden.
13 jaar
Tot zover het probleem van de voorveer....
Marco heeft aangegeven dat het zo klaar is en verder discussieren over een andere auto heeft hier geen zin.
Problemcar.nl is er voor het oplossen van technische problemen, geen economische...
mvg, Hans
moderator problemcar.
Slotje erop zou ik zeggen
sleutel kwijt denk ik Pieter :P
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar