Peugeot 106: remblokken niet recht op remschijrf

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1124

Ik heb een peugeot 106,waar sinds een paar maanden piepend geluid uit de voorwielen kwam, na een tijdje snelweg.Had een half jaar geleden schijven met blokken vervangen.voor dat piepen dus.
Alles losgehaald en inderdaad rechts zat de kleine glijbus/rubber met kunstof ring helemaal vast in die witte oxidatiepoeder.Reparatiezetje gemonteerd,weer nieuwe schijven met nwe.blokken erop en wat wekt mijn verbazing;de blokken staan bij gemonteerde klauw niet recht op de schijf.Buitenkant sluit aan,maar naar het midden van de schijf sluiten de blokken niet aan op de schijf. Oude blokken waren ook schheef versleten.
Rempadaal gaat erg diep.Rij hier nu en paar weken mee rond.De remkracht verbeterd,auto remt wel recht. pedaal wordt minder diep.piepen tijdens rijden is weer terug,zij het iets minder. Wat zal ik doen

michel106

Geplaatst door michel106 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Luiehond (0) PRO, 13 jaar geleden

Alles uit elkaar halen, elk bewegend deel in het vet zitten (liefst zink materiaal, kopervet is not done i.v.m. ABS-systemen), controleren of de zuigers gemakkelijk in en uit willen, en uiteraard de achterkanten van de blokken ook in het vet zetten (voorkomt piepen). Tevens de glijstukken goed controleren op gangbaarheid, en in het vet zetten. Uiteraard ook de randen van de remschijven goed controleren! (vaak onstaat er een opstaande rand aan de buiten en binnenzijde van de remschijf, welke het piepen in de hand werken!) Als er zo'n rand zit, die verwijderen met een vijl o.i.d. En als het goed is, is dan je scheve slijtage, alsmede je piepen verdwenen. Vaak gaan de glijstukken, waaroverheen de klauw beweegt vastzitten. Daardoor krijg je scheve slijtage en pieperij. Vergeet niet ook nog even je remmen te ontluchten rondom als je pedaal na deze reparatie nog diep zit, en controleer de achterste remcilindertjes op lekkage.

m.vr.gr.
Sjoerd

michel106 (0), 13 jaar geleden

Beste Sjoerd,ik heb vanavond alles weer uitelkaar gehad,goed gekeken,schoongemaakt en overlgegd.Wat het probleem van het aanlopen uitijndelijk was,waren de anti piep plaatjes op het remblok aan de zuigerkand. Deze verwijderd en de wielen liepen weer mooi vrij,ook na hard remmen.Alles goed ingevet,en probleem opgelost.dank voor reaktie!

Luiehond (0) PRO, 13 jaar geleden

Super! thnx voor de terugkoppeling! Nou was mijn antwoord niet helemaal de oplossing, maar goed. haha!

m.vr.gr.
Sjoerd

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Sjoerd, een vraag, waarom zou je GEEN kopervet gebruiken als er ABS op zit. Ik heb hier nog NOOIT van gehoord, en ook nog nooit problemen mee gehad ....

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]Ik heb hier nog NOOIT van gehoord, en ook nog nooit problemen mee gehad ....[/quote]
Je begint ook nog maar net.... over 20 jaar ben je een stuk wijzer ;)

Gr. paul

Luiehond (0) PRO, 13 jaar geleden

haha, ja, de ervaring met kopervet is dat als het op wat voor wijze dan ook op je ABS-ring terecht komt, het signaal kan verstoren... M.a.w. een ABS storing KAN creëren... Kopervet beïnvloed namelijk de inductiespanning die het sensortje opwekt...

m.vr.gr.
Sjoerd

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

dan moet je wel allemachtig veel gebruiken, wil je dat voor mekaar krijgen...

Luiehond (0) PRO, 13 jaar geleden

ja, probeer het maar eens met een BMW uit 2002 op één van de achterste ringen... Better safe than sorry! En het is niet voor niets dat er tegenwoordig gegrossierd wordt in zinkvet, en niet meer in kopervet... Zal toch een reden hebben!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.