auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: remdruk 406

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi

Hallo, ik heb net even wat zitten zoeken over de remmerij..
Het volgende heeft zich voorgedaan. Bij het nemen van de afrit wil ik nog wel eens wat harder remmen, om dat ik doorgaans bijna nooit (hard) rem. Om de boel een beetje gangbaar te houden rem ik dan bij het verlaten van de snelweg wat harder. Zo ook deze ochtend. Geen problemen en de auto remde mooi stevig.

Omdat ik even later op een doodlopend stuk weg reed op een industrie terrein, heb ik even de gelegenheid te baat genomen om een noodstop te maken. "even kijken of de boel mooi rechtdoor gaat bij een noodstop"
Nou de boel ging moi rechtdoor! Alleen ik trapte wel "door mijn rem heen" !! Pas bij het opnieuw intrappen van het rempedaal had ik weer druk.

Nou heb ik bij de laatste kleine beurt geen remolie vervangen, dus deze remolie zit er al 25.000 km in. Is dit nou een kwestie van lucht in de leiding?

graag jullie reacties...

gr.
Martin

Geplaatst door

Mart76 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Door het heet worden van de remblokken kunnen zij "verglazen", oftewel erg hard worden en zodoende een mindere remwerking hebben.
Remedie: nieuwe remblokken monteren.
Als de auto weer goed remt na afkoelen van de blokken, is er een overmatige hoeveelheid vocht in de remvloeistof
en dat gaat koken tijdens veel (hard) remmen, het water wordt stoom (luchtbelletjes) en met lucht kun je niet remmen.
Remedie: remvloeistof vervangen.
Bij de garage kan men de remvloeistof testen op de aanwezigheid van (te veel) vocht.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

Misschien een stomme vraag, maar weet je zeker dat je door de rem heen trapte? Sommige mensen hebben nog nooit in een auto met abs een noodstop gemaakt, en als je dat voor het eerst doet kan ik me voorstellen dat je het ingrijpen van de abs aanziet voor een defect aan het remsysteem.

Richard9710 0

16 jaar

@ Richard. goede vraag. Het is de eerste keer inderdaad een heel vreemde ervaring, als onder luid gekraak het rem pedaal "begint terug te duwen.."
Ik heb dit fenomeen al enkele malen mee gemaakt en had ok verwachrt dat dit keer de abs zou ingrijpen, maar de druk bouwde goed op en opeens dook het pedaal naar de bodem alsof de druk (gedeeltelijk) weg viel. Bij opnieuw intrappen was de druk er weer en kon ik goed doorremmen.

Mart76 0

16 jaar

Ok, dan kan ik je niet helpen.

Richard9710 0

16 jaar

Nu ik het zo lees realiseer ik me dat ik dit ook ooit mee heb gemaakt met mijn 406 bij het maken van een snelle stop van +/- 30 km/h naar 0. Toen leek ik ook deels door de pedaal heengetrapt. Naderhand heb ik de remvloeistof vervangen maar eigenlijk nooit meer zo hard geremd dus weet niet of het hiermee uiteindelijk opgelost is geworden.

Moet zeggen dat ik me er verder niet meer druk over heb gemaakt aangezien ik toen met die noodstop ook wel direct stil stond gelukkig, het leek niet echt een probleem en de auto remt verder perfect.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

ik heb vanmiddag nog even gekeken wat er gebuerde als je met draaiende motor het pedaal langzaam tot intrapte. Je kunt het helemaal tot de bodem intrappen, lijkt er dus op dat er vocht/lucht in zit. Hijremt idd nog wel behoorlijk, maar maximale remkracht zal ik momenteel wel niet hebben. Dit weekend ga ik de boel ontluchten en remolie vervangen.
Laat wel even weten of dat de oplossing was.

Mart76 0

16 jaar

Of je hebt een lekkende hoofdcylinder.

sgm 0

16 jaar

Of het was je noodremassistentie die in kwam en dat voelt ook zo, alleen dan remt ie in eens wel erg hard.

oldtimer 0
badge

16 jaar

model 1999 phase II heeft volgens mij geen noodrem ass. (dan gaan toch je alarm lichten aan als je een noodstop maakt?)

waar blijft trouwens die remolie als je een lekke hoofdrem cylinder hebt? onder de auto?

Mart76 0

16 jaar

Nee, de remvloeistof blijft in het systeem, maar de remdruk wijkt langs de zuiger van de remcylinder. Als er een lek was, dan zou je het peil ook moeten zien dalen na verloop van tijd.

sgm 0

16 jaar

Als de voorste plunjer van de hoofdremcilinder lekt dan gaat er geen vloeistof uit het systeem. Als de achterste plunjer lekt dan kan de remvloeistof in de rembekrachtiger lopen. je raakt dan wel remvloeistof kwijt.

Volgens mij kan je remvloeistof niet direkt koken als als je in 1 keer vol op de rem gaat. Als je er in 1 keer doorheen trapt en er lekt nergens iets en even later is het weer goed dan acht ik de kans het groot dat de Hoofdremcilinder de oorzaak is.

Hoe lang in tijd uitgedrukt zit je remvloeistof er in en wat voor specificatie gebruik je / (bijv. dot 4)

En als je trommel remmen van achter hebt controleer dan toch even voor de zekerheid of je remvoering niet los zit. (trommels er af)

voor zo ver ik kan nagaan is de remolie er vorig jaar juni in gegaan, (25.000 km geleden/ 7 maanden) specificatie is onbekend.
achter zitten ook schijven.
Wat gaat een hoofdremvylinder kosten?

Ik zal het volgende week ontluchten en bijvullen en als dat geen oplossing biedt, dan weten we hoe laat het is..

Mart76 0

16 jaar

[quote=Mart76]model 1999 phase II heeft volgens mij geen noodrem ass. (dan gaan toch je alarm lichten aan als je een noodstop maakt?)

waar blijft trouwens die remolie als je een lekke hoofdrem cylinder hebt? onder de auto?[/quote]
Oldtimer zou hier inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben, in mijn documentatie hier las ik er ook iets van. Het is een mechanisch systeem om snel maximale remdruk te hebben. Alarmlichten worden er niet bij gebruikt.

Het is dus de vraag of je echt een probleem hebt. Ik denk van niet.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

gisteren de remcylinder vervangen en een remslang. alles werkt weer en probleem is opgelost.

Mart76 0

16 jaar

Mart, wat was het probleem nu, de remslang of de (hoofd)remcilinder ?

lastig te zeggen.
in eerste instantie geen lekken geconstateerd, dus of die slang nou geknapt is tijden het vervangen van de hoofd-remcylinder?
Ik heb een paar keer hard op het pedaal gedrukt na het vervangen en tijdens het ontluchten, dus of hij toen gescheurd is..
geen idee..
Ergste geval heb ik de hoofdremcylinder voor niets vervangen..
Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik met een scheur van 5 mm in de remslang heb rondgereden twee week lang..dan had ik toch allang een keer door mijn remolie heen moeten zijn..

Mart76 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.