auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Vervangingsinterval roetfilter en nog wat vragen over diesel

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDI (DW12TED4)

In mijn zoektocht naar een 406 coupe op LPG ben ik tot nu toe nog niet veel tegen gekomen wat naar mijn smaak was. Daarnaast kom je ee 406 coupe op LPG toch al niet veel tegen. Ondanks dat ik tot nog toe nooit anders dan LPG heb gereden kijk ik nu ook een beetje naar een coupe op diesel. Een vriend van mij heeft in een VW Passat 1.9 130 pk TDI gereden en daar was wat betreft motorvermogen en trekkracht niets mis mee. Ik verwacht dat een coupe met ongeveer hetzelfde gewicht en een 2.2 136 pk HDI ook best van zijn plek wil (ik ben overigens een vrij rustige rijder, maar wil wel eens een stukje sportief rijden).

Nu zit ik dus met een paar vragen omtrent diesel.

1. Het roetfilter, wat is daarvan de vervangingsinterval en wat kost zo'n stukkie pijp?

2. Wat is het verbruik van een 2.2 HDI? (hou daarbij in gedachte dat ik een rustige rijder ben, en nu met een 406 sedan EW7 (1.8 16v) op Vialle LPi gemiddeld tussen de 1 op 10 en 1 op 11 zit.)

3. dieseldope? Wat ik heb kunnen nazoeken hier op de website is dat giftige troep wat gebruikt wordt om het roetfilter schoon te maken tijdens het rijden. Wat is het verbruik van dat spul en wat kost het? En ook zo belangrijk, kan ik het zelf bijvullen of moet de speciaal daarvoor naar de dealer omdat er iets gereset moet worden (dacht zoiets te hebben gelezen bij een 307).

Geplaatst door

Richard9710 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Richard,

Waarom zoek je niet naar een 406 coupé met weinig km's en laat daar een LPI installatie inbouwen. Gister stond op marktplaats een 406 coupe Griffe met maar 49000KM bj 2005.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

16 jaar

Daar heb ik even aan gedacht. Alleen zijn dergelijke coupe's aardig aan de prijs, die op marktplaats staat voor bijna € 20.000,- te koop, dan moet er nog een LPi installatie in. Als ik daarna de auto 3 jaar heb gehad en er staat 200.000 km op de teller mag ik blij zijn als ik er nog € 8.000,- voor terug krijg. Die afschrijving (12.000,- plus een LPi installatie) is mij net even te veel. Dan begin ik liever met een auto waar al 150.000 tot 200.000 km op staat. Mijn huidige sedan heb ik gekocht met 154.000 km en staat thans op ruim 279.000 km, dus ik weet dat die motoren aardig wat kilometers aan kunnen, en een diesel wellicht nog veel meer.

Richard9710 0

16 jaar

Richard,

Met 50000 km per jaar had ik niet gerekend. In zoverre heb je gelijk.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

16 jaar

Richard,

1 Voor bouwjaar 2003 is het 80000 km en 2003 en later is 120000 km kost 260 euro incl. voor een ruilfilter. nog een paar klemmen en pakking erbij komt op 275

2 Ik heb geen flauw idee maar 1 op 15 moet haalbaar zijn denk met een rustige rijstijl en gebruik makend van het max. koppel

3 het zelfde als vraag 1, voor 2003 80000km en 2003 en later 120000km. Je kunt het zelf niet makkelijk bijvullen en je moet net als voor het roetfilter naar de dealer om de motor computer te vertellen dat je een nieuw filter ondergeschroeft hebt en dat de additief tank weer vol zit.

succes met de aankoop

PT nieker

Bedankt voor het antwoord.

Valt me nog mee, 275.- voor een roetfilter. Ik had verwacht dat die dingen rond de 6 a 700.- zouden zijn. Ik mag er van uitgaan dat een ruilfilter gewoon een nieuw, schoon filter is dat weer 80.000 of 120.000 mee zal gaan? En waarschijnlijk is die prijs incl het inruilen van het oude filter opdat die weer gereconditioneerd kan worden.

Jammer alleen dat je weer bij de dealer moet zijn om de computer wat aan het verstand te brengen. Zou eigenlijk gewoon via de boordcomputer moeten kunnen, zoals ik ook de onderhoudsinterval kan resetten.

Wat betreft mijn vraag over het verbruik van de 2.2 HDI, misschien zit er hier op het forum wel een ervaringsdeskundige die daar wat meer duidelijkheid over kan geven.

Richard9710 0

16 jaar

Ik weet misschien wel iemand die een 406 coupe op gas wil verkopen !
Dm maar even.

KRG 0

16 jaar

Richard,

De prijs van het filter is zonder montage en incl. het inruilen van het oude filter.

Wat betrefd het zelf ressetten, ik twijfel niet aan uw technische kennis maar als iedereen dat zomaar zou kunnen gaan doen dan zou dat niet echt goedkomen denk ik.

Wat betred het verbruik, kijk eens bij 607, die heeft dezelfde motor en is omgeveer even zwaar of iets zwaarder denk ik.

Peugeotje,

Dat zelf resetten hoeft ook niet makkelijk te zijn, mag best met een speciale volgorde van diverse bedieningsorganen zoals nu met het resetten van de onderhoudsinterval (knopje ingedrukt houden en contact aanzetten). Als het maar wel mogelijk is. Zodat bijvoorbeeld de universele garage dit onderhoud ook kan uitvoeren. Mensen met twee linker handen blijven er volgens mij toch wel van af. Maar goed, vanwege de combinatie met een ruilfilter moet toch eerst het oude filter er onderuit. En om met het oude filter onder de arm naar de dealer te fietsen om de nieuwe op te halen zie ik ook niet zitten.

En wat het verbruik betreft, ik was eigenlijk op zoek naar mensen met ervaring. Bij bijvoorbeeld autoweek.nl kun je wel de fabrieksopgave terugvinden maar daar heb ik nooit zo'n vertrouwen in. De 607 is volgens die fabrieksopgave iets minder zuinig dan de 406. Vreemd genoeg heeft de 607 met dezelfde motor wel een iets hoger koppel dan de 406. Ik dacht dat het koppel altijd aan de krukas werd gemeten en het vermogen (Pk's) aan de wielen. Een verschil in vermogen zou dan wel mogelijk zijn door gebruik van een andere versnellingsbak (607 heeft bijvoorbeeld de optie op een 6bak). Vraag me nu meteen af of de 5bak van de 406 vervangen zou kunnen worden met de 6bak van de 607.

Maar goed, voorlopig heb ik nog geen haast. Mijn huidige sedan voldoet nog steeds aan alle verwachtingen. Maar gemiddeld genomen ben ik een jaar aan het zoeken voor ik iets vind wat geheel naar mijn smaak is (auto, prijs, inruil).

Richard9710 0

16 jaar

Richard,dat roetfilter vervangen,additief bijvullen en de computer resetten kan een universele garage prima in orde maken ,dat is geen enkel probleem. de meeste universelen hebben daar de juiste diagnose apparatuur voor.mvg Diko

diko 0
badge

16 jaar

Beste Richard,

Als verbruik vergelijk, ik rijdt een 406 HDI 2 liter 110 pk, gebruik ca. 1 op 18.
Ik ga er van uit dat de 2.2 iets meer dan dit zal gebruiken, ik denk dat 1 op 16 a 17 een reeel verbruik is.

Succes met zoeken

Pjotr9136 50

16 jaar

Ik heb met een 110 pk HDI sedan altijd ca 1: 16,5 gereden.

AntonenJolien 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.