kan iemand mij helpen met dit probleem.
ik heb een 406 2.0 turbo (benzine) bj 96 model 97
hiervan doen de koelvinnen het niet meer ook niet als ik de airco inschakel
de bitron ziet er goed uit (de regeleenheid linksvoor achter wielkuip)
de relais bij de koelradiateur zien er goed uit en de middelste schakelt bij contact aan zetten
als ik de bruine stekker achterop de thermostaathuis lostrek gaat de rechter koelvin wel draaien
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kontroleer eens als de ene koelvin niet vaszit of de motor ervan defect is.
Deze auto schakelt de koelventilatoren in serie als je de airco aanzet. als er dan niets gebeurtkan je stroomkring onderbroken zijn door een defekte motor. als je de bruine stekker er af trekt dan moeten ze alle 2 opvolle snelheid gaan draaien en staan ze niet meer in serie maar paralel.
Dus inderdaat zoals geert zegt eerst de motor controleren
Ik vind het een beetje verwarrend, je vermeld dat de middelste schakelt bij het contact aan te zetten, en de rechter gaat draaien als je de stekker van de thermostaat haalt..(dus werken ze wel)
Het is niet noodzakelijk dat de ventilator van de airco moet aanslaan als je de airco aanzet? dit is afhankelijk van de druk in het systeem en welke drukschakelaar gemonteerd zit.
Er zijn drie verschillende schakelaars! de enkelvoudige, dubbele en de trinary drukschakelaars..
Werkt de airco als je hem aanzet, buiten het feit dat de ventilator niet draait?
De ventilator wat gaat draaien als je de stekker losneemt van de thermostaat is van de radiateur, de unit krijgt nu geen temperatuur meer door van de sensor en wordt ervaren als heet.
Als eerst dien je te kontroleren of er spanning staat op de drukschakelaar met ingeschakelde airco, welke schakelaar gemonteerd is en waar deze zich bevind.
allen alvast bedankt voor het reageren
wat peugeottechnieker aangeeft gebeurt niet
de linker koelventilator draait wel vrij rond deze staat niet vast of zwaar
zal deze eens direct aansturen van de accu af
Een geregeld voorkomende storing bij 406en van deze bouwjaren is het z.g. Bitron kastje wat in het linker(bestuurderskant) voor- scherm achter de slik plaat aan de voorkant verstopt zit.
Dat kan natuurlijk ook de bitron zijn? maar dan moet de airco ook niet werken!! En dat Ik heb in mijn bericht van vanmorgen al gevraagd [quote]Werkt de airco als je hem aanzet, buiten het feit dat de ventilator niet draait?[/quote]
Als er te weinig info wordt gegeven of vragen niet worden beantwoord, wordt het een straatje zonder einde....
Eerst het moeilijke om tenslotte te eindigen bij het gemakkelijkste..Meten is Weten
Ik vind het een beetje verwarrend, je vermeld dat de middelste schakelt bij het contact aan te zetten, en de rechter gaat draaien als je de stekker van de thermostaat haalt..(dus werken ze wel)
Theo, de topic starter heeft het over de middelste van de 3 relais bij de radiateur en over de rechter koel ventilator]. genoeg informatie toch ?
Bij dit type gaan de koelventilators langzaam draaien bij het inschakelen van de airco. Dit is inderdaat niet perse nodig maar peugeot heeft het nu eenmaal zo geschakeld
na een dagje uit toch nog even kijken of er nog wat bij staat. :)
theo om je vraag te beantwoorden..
ja, als ik de airco inschakel dan gaat als bevestiging AIRCO branden op de display
maar de koelventilatoren gaan niet aan.
zekeringen zijn allen heel.
en als ik de airco uit zet contact aan en dan de bruine stekker los haal van de thermoweerstand motor(airco) onderdeel codering 8008.. gaat er maar en koelventilator draaien (de rechter)
wat peugeottechnieker zegt klopt bij peugeot gaan de koelvinnen draaien als de airco aangezet word
als ik nu al deze reacties bij elkaar door lees kom ik eigenlijk tot de conclusie dat de rechter koelventilator dan stuk moet zijn of dat die bedrading naar de motor stuk is zoals geert zegt
-airco schakeld in (zonder koelvinnen) geen serie mogelijk
-bruine stekker los 1 vin gaat draaien terwijl het er 2 moeten zijn op hoge snelheid
klinkt dit logish?????
Marcus, dat er airco gaat branden op je display wil niet zeggen dat de airco pomp daadwerkelijk ingeschakeld wordt. Dit moet je dan controleren door te kijken of de pomp daadwerkelijk ook meedraait. M.a.w wordt de magneetkoppeling wel bekrachtigd ?
Ik weet het niet precies zeker maar als de stroomkring van de koelventilators in lage snelheid onderbroken is dan zou het kunnen dat de bitron besluit om de airco pomp niet in te schakelen.
Overigens, als bij het losnemen van de bruine stekker er maar 1 ventilator gaat draaien dan is inderdaat de motor stuk of de bedrading er van.
PT Nieker
Dan is natuurlijk de vraag welke van de twee is van de airco?
In de eerste post werd vermeld dat als de bruine stekker van het thermostaathuis werd afgehaald, de ventilator rechts begint te draaien..
Geloof het best dat Peugeot dat zo geschakeld heeft in serie ect, maar wil niet zeggen dat als er 1 ventilator niet draait deze defect is of dat er een breuk in de bekabeling zit, het kan natuurlijk wel.
Een andere oorzaak wat het probleem kan zijn is dat wat ik al eerder vermeld heb.
[quote]dit is afhankelijk van de druk in het systeem en welke drukschakelaar gemonteerd zit.
Er zijn drie verschillende schakelaars! de enkelvoudige, dubbele en de trinary drukschakelaars..[/quote]
De enkelvoudige drukschakelaar werkt met 1 uitschakeldruk onder de 2 bar (compressor), de dubbele werkt met 2 uitschakeldrukken idem als de enkelvoudige en boven een druk van 25 bar,
De trinary drukschakelaar werkt hetzelfde als de dubbele en heeft vier aansluitingen 2 voor de compressor en twee voor de condensor ventilator(en), het schakelmoment is ongeveer bij 1,6 bar.
Meten = weten en veel tijd mee versleten.
Theo volgens mij zit hier een lineaire drukschakelaar in het airco syteem (mits het een af fabriek systeem is) en worden alle schakelmomenten bepaald door de Bitron, die dan beslist welke en hoe de relais(sen)achter de grille worden aangestuurd om de ventilatoren in serie of één alleen te laten draaien.
ik ga in iedergeval de bedrading controleren en de koelvin direct aansturen
ik hou jullie op de hoogte wat daar de uitkomst van is
@oldtimer volgens de gegevens zit hier een trinary schakelaar op 4 draads.
mogelijke oorzaak probleem 1: Er wordt verwezen naar de bitron aansturing e.d er zijn twee ventilatoren en volgens schema krijgen deze beiden apart 12 volt enz, enz. Ga ik er vanuit dat de relais de taak hebben om de snelheid te bepalen aangestuurd door de bitron, geen aansturing van de bitron, werkt het relais en de ventilator dus ook niet.
mogelijke oorzaak probleem 2: Er van uitgaande dat bitron, relais en ventilatoren in orde zijn en 1 daarvan niet draait, probleem in het airco systeem of in één van de componenten.
probleem 3: ventilator defect of een relai.
Marcus 1 ,we zijn nieuwsgierig, en zijn ondertussen een werkweek verder, hoe is het ermee ??(met de auto bedoel ik.)
klant is afgelopen zaterdag geweest
na kaal halen bedrading kon ik zien welke draden het waren (zonder de motor te demonteren)
deze draad krijg gewoon spanning als ik de bruine stekker los haal.
de massa is ook goed
dus de bitron en relais doen naar mijn mening gewoon hun werk
we gaan dus een motor bestellen maandag
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar