Peugeot 406: Resonantie geluid bij stationair toerental?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 110PK

Bij het stationair draaien vd motor is er een hinderlijk en behoorlijk hard geluid te horen!
Het geluid is ter hoogte van dynamo, spanrol, aircopomp, is m.b.v. voelspriet en oren is niet echt te horen dat het een lager
o.i.d. is dus al met al vrij lastig, ook niet aan de aircopomp, mijn vermoeden is resonantie geluid maar waar vandaan?
Zodra de airco wordt uitgeschakeld is het geluid weg, ook als het toerental iets wordt opgevoerd is het geluid niet meer hoorbaar!
Wanneer ik de verlichting aanzet hoor ik het geluid weer, al is het niet zo luid als bij het inschakelen van de airco.
Het geluid lijkt een schrapend geluid te zijn, al is dit moeilijk over te brengen zo op papier.
Wie klinkt dit bekend in de oren en weet hier raad op?

tdvrede

Geplaatst door tdvrede (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

lijkt wel op een versleten lager, van een component wat bij de multiriem mee aangedreven is, zoals aircopomp of dynamo.

Dit omdat je dus bij hogere belasting van de riem dit geluid gaat horen, verlichting aan=meer trekkracht nodig op dynamo, airco aan is vol vermogen op aircopomp.

Misschien verstandig om even de riem los te gooien, en op alle componenten even voelen of er lagerspeling aanwezig is. Misschien iets van de stuurbekrachtiging of waterpomp indien deze meelopen met de multiriem.

succes Marcel

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Controleer de vrijloop poulie van het dynamo even. Waarschijnlijk loopt deze niet meer vrij en krijg je daardoor resonantie. Trillingsdemper op de krukaspoulie wil ook wel eens voorkomen.

grinsven (0), 17 jaar geleden

Heb precies hetzelfde gehad.
Bij mij was het de multiriem die stond te resoneren. Je kunt dat van bovenaf zien doordat de spanner van de riem dan staat te dansen.
Probleem ontstond bij mij nadat de garage de krukaspoelie had vervangen. Oplossing van garage: nieuwe multiriem erom en de boel zo strak spannen dat resonantie helemaal niet meer mogelijk is. Heb ik maar snel weer wat losser gezet, voordat alle lagers stuk gaan....

Als het inderdaad resonantie van de multiriem is, kun je dit wel wat opvangen door de riem ietsje strakker te zetten. Misschien moet de spanner vervangen worden, of misschien is je multiriem wat versleten en dus losser gaan zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.