Kort geleden een post gestart over het feit dat de gloeipluggen van m'n 206 HDI 2.0 uit 2002 niet aangesloten waren. Na div. reacties en wat meten de pluggen uiteindelijk weer aangesloten (iemand had ze tenslotte afgekoppeld, en waarom ?)
De auto start met de huidige weer temperaturen prima, maar bij het rijden gebeuren er toch dingen die volgens mij niet horen te gebeuren.
Volgens een reactie op de vorige post schakelen de gloeipluggen uit bij een toerental boven de 2000 RPM en is de nagloeitijd maximaal 60 sec.
Dat uitschakelen boven de 2000RPM kan wel kloppen (is op mijn teller 1800 RPM maar goed) wanneer de teller op dit toerental komt vallen alle meters op het dashboard heel even terug. Het lijkt dus wel of het uitschakelen een spanningspiek geeft waarop dan door de spanningsregelaar zo heftig wordt reageerd dat er weer een dip ontstaat. Je voelt het uitschakelen ook aan de auto. Wanneer je vervolgens naar een hogere versnelling gaat of afremt en het toerental komt weer onder de 1800 rpm schakelen de pluggen ook weer in (?!?)(hier merk je overigens niks van) want komt het toerental weer boven de 1800 rmp..... wel duidelijk denk ik. Dit blijft zich een tijdje herhalen tot de auto een paar minuten gereden heeft, dan blijven de gloeipluggen uit.
Dit gebeurt dus pas sinds ik de pluggen weer heb aangesloten. Zoals al eerder beschreven gaat de voedingskabel van de pluggen naar het gloeirelais en dan naar de accu. De pieken zouden dan toch opgevangen moeten worden ?
Kan het zijn dat er een defecte gloeplug tussenzit ofzo, m'n vorige 306 HDI had dit absoluut niet, en die had volgens mij nog electrische hulpverwarming voor de koelvloeistof.
Wie heeft een idee waar ik dit moet zoeken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Electrische verwarming voor de koelvloeistof? Bestaat niet....
Voor de rest wel een goed doordacht verhaal, mogelijk is er een temperatuursensor defect waardoor dat in/uitschakelen van de gloeipluggen te vaak gebeurt
Dat bestaat natuurlijk wel. Misschien niet bij dit type auto, maar het bestaat wel degelijk.
hallo kees..
Electrische verwarming voor de koelvloeistof? Bestaat niet
het bestaat wel kees! maar niet in de letterlijke zin!
paul,
Trekt je accu het wel?
pak als voorbeeld, de TDI motoren, daar zit het op!
paul,
Op de laatste typen 306 HDI zit het ook! Vlak bij brandstoffilter.
Interessant verhaal sjors,klinkt heel aannemelijk. rest nu voor jou natuurlijk nog de vraag waarom zijn de gloeibougies losgekoppeld. De accu vangt de spanningspieken maar gedeeltelijk op. Zijn ze misschien losgemaakt omdat de koplampen(H7 of H4) te vaak zijn doorgebrand ? Gloeistroom bij koude motor moet zijn ongeveer 80 ampere dacht ik. Mischien kan je dat eens na (laten) meten. Controleer eens of de bedrading van de het gloeirelais naar de gloeibougies nergens is doorgesleten . En zit het verwarmingselement van de brandstof nog aangesloten op het brandstoffilter(zit de stekker er op?)
sjors, hoeveel stijgt de spanning op de accu op het moment dat de gloeipluggen weer uitschakelen ? Anders zou je eens met een scoop kunnen (laten) meten. Dat de motor even een hikje geeft als de gloeiers weer inschakelen is niet vreemd maar het toerental mag natuurlijk niet helemaal wegvallen. Is het zo dat je de hik alleen maar voelt met stationair of ook tijdens het rijden ? Dat was me niet helemaal duidelijk. Hoe zit het met het inschakelen van andere verbruikers in de auto ? Krijg je hiermee ook een hik of alleen bij het schakelen van de gloeiers. Dipt de verlichting ook bij het schakelen ? Dat zou namelijk kunnen duiden op een slechte elektrische verbinding ergens of een accu die aan zijn eind is.
Ik zou ook even alle bekabeling van accu (massa!) dynamo en gloeirelais nameten. Massa van motorblok naar chassis niet vergeten. Verder denk ik dat de gloeiers in het verleden juist uitgeschakeld zijn vanwege deze hik.
Het "dipje" is zeer kortstondig. voor zover ik heb kunnen zien zijn het de meters die even richting 0 gaan. Ik zie zo snel niks aan de dashboardverlichting of aan de koplampen, maar ik zeg heel eerlijk, die meters leiden nogal af om dat moment dus ik zal daar beter op letten morgenochtend. Problemen met andere electrische gebruikers heb ik nooit gehad en zo in de winter rij je toch geregeld weg met een airco en blower aan om de ruit schoon te krijgen, achterruitverwarming en verlichting dus belasting van het systeem is er wel.
Wat je voelt in de loop van de motor is niet een terugval in toeren, lijkt een beetje op het inschakelen van een zware gebruiker bij stationair (airco, licht, achterruitverwarming), dat voel (en zie) je meestal ook in de loop van de motor.
Lampen enzo geven prima licht. de spanning over de accu bij lopende motor, en uitgeschakelde gebruikers is ongeveer 14.2 volt. Ik heb nu bijna 30000km met de auto gereden (2e hands gekocht, in 06-05) en vorige week m;n eerste lampje (H7) stuk, bijna altijd licht aan dus daarover geen klagen.
De accu is nog de originele, ziet er perfect uit, evenals de aansluitingen, motor start perfect.
Er zit een stekker op het brandstoffilter, maar is dat niet de waterverklikker ? (deze hdi heeft een filter dat dichtgeschroefd zit met een kunstof ring)
Ik zal kijken of ik de gloeistroom kan meten (heb daar een mooie tang voor die ook (inductief) gelijkstroom kan meten), ik kan tevens proberen met een scope de spanningspiek te meten. Met een digitale meter zal dat wel niet lukken (te traag). Het gloeirelais heb ik losgehad van de accubak, maar de aansluitingen zien er prima uit en zitten goed vast, evenals de bedrading, Het relais schakelt ook met een duidelijke "klik" en direct met die klik schakelt de spanning, lijkt me niet dat het relais plakt ofzo.
De bedrading naar de pluggen is wel behoorlijk dik maar of daar 80A doorheen kan, lijkt me iets van 6mm2 kabel. Voor m;n werk sluit ik wel eens lichtbronnen met 80A gelijkstroomvoeding aan, gebruik dan toch al snel 16mm2, maar die belasting is wat langduriger. Er is trouwens geen twijfel over het feit of het wel de juiste draad is, het is de juiste draad.
Een slechte verbinding klinkt heel logisch, maar waarom hebben andere zware gebruikers dit probleem niet als je ze schakelt. Een defecte gloeiplug kan ik me ook moeilijk voorstellen. Als er een kortsluit had er nu wel een zekering/draad verbrand geweest, is er een plug stuk trekt ie geen stroom dus gebeurt er ook niks. Of er moet een gloeiplug 2x z'n normale stroomsterkte trekken. Ik moet dan in ieder geval zekerheid hebben over de juiste gloeitroom bij dit type motor.
Een ding lijkt me duidelijk, normaal is het niet (of er moeten nu opeens een stuk of wat HDI rijders opstaan die dit ook hebben, dan hou ik verder m'n mond :-) )
18 jaar
Aangezien de andere verbruikers geen invloed lijken hebben op spanning zou ik als eerst eens de massa van motorblok naar chassis eens controleren. Hierover loopt de stroom door de pluggen "terug" naar de accu. 14,2 Volt onbelast is naar mijn idee al redelijk hoog. Stroom en spanning bij in en uitschakelen eens bekijken. Hopelijk dat er dan iets zinnigers over te zeggen is.
Bekend verhaal, toch van de meters die dat terugvallen als de motor koud is.
heb een peugeot 206 1900 diesel met hetzelfde probleem.
Tientallenkeren in de garage geweest, alles uit elkaar geweest, doorgemeten,nieuwe software, op laatst hebben ze een nieuwe alternator gemonteerd en dan was het beter. (het is echter nooit helemaal weggeweest. ook als hij koud is en van de moment je van het gaspedaal komt zie je, ongeacht het toerental!, de lichten verzwakken, de aanjager blasst minder hard enz. van de moment je terug aan het gaspedaal komt is alles terug normaal!?
zodra de wagen een paar km heeft gereden is er niets meer aan de hand;
18 jaar
ook bij mijn 306 HDI zie je als hij koud is (gloeit) regelmatig spanningsdipjes in dashboardverlichting, blower en "buitenverlichting" Stationair toerental wordt ook veel (lichtjes) bijgeregeld. Ik maak me er niet druk om. Denk overigens dat mijn accu niet meer toto de besten behoort, want als het flink koud is draait de startmotor langzamer rond dan bij wat warmer weer. Heb dipjes daaraan en aan gloeien toegeschreven.
18 jaar
Sjors een autofabrikant let heel erg op de centjes hij kijkt naar de lengte van het koperdraadje en de tijd dat er stroom door loopt en dat is bij die lamp van jou denk ik anders. DE tegenwoordige elektronika is erg gevoelig voor dippen en pieken,een dip ergens aan de ingang van een print kan als een piek aan de andere kant eindigen.
Wat voor merk dynamo zit er op ? Het is bekend dat de valeo en nippon denso dynamo's meer spanningspieken veroorzaken dan de bosch dynamo's
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar