Dag deskundigen,
Er is een raar probleem met mijn Peugeot 306 XRD. Motor XUD9Y. Van de ene dag op de andere sloeg de motor meteen na de start af (hij slaat dan dus even aan en daarna meteen weer af). Opnieuw starten lukt dan niet zonder meer. Na drie à vier keer gloeien start ie aarzelend op één of twee poten en na een seconde loopt de motor weer perfekt. Ik heb daarna soms wel drie of vier dagen geen startprobleem meer.
De garage meldt dat de kleppen moeten worden gesteld. Dat vind ik onwaarschijnlijk, omdat de motor verder prachtig loopt. Heb ik ongelijk?
Ik heb de gloeibougies vervangen. Hoewel dat aanvankelijk het probleem leek te hebben opgelost, bleek vanmorgen de motor toch weer moeilijk aan de praat te brengen.
Er lopen luchtbelletjes in de doorzichtige brandstofleiding van het brandstoffilter naar de dieselpomp. Is dat normaal?
Graag advies,
Met vriendelijke groet,
Han Vlaar
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
goedemorgen luchtbellen in de aanvoerleiding?? ik heb wel eens een versleten asje gehad die onder de gas handel zit waardoor er lucht in de brandstofpomp komt.maar dat kun je ook horen door de motor uit te zetten en aan de gas handel te trekken (met beleid)dus niet open en dicht maar in tegen gestelde richting dan kun je zien of er speling op zit.
Dag Alan,
Zojuist heb ik dat asje gecontroleerd. Zo op het oog geen speling. Begrijp ik het goed dat er geen luchtbelletjes in die leiding behoren te zitten?
Met vriendelijke groet,
Han Vlaar
19 jaar
Nee er moeten geen luchtbellen inzitten, de pomp kan namelijk moeilijk tot geen luchtverpompen dus slaat hij ook niet meer aan.
Met het stellen van de kleppen wordt de compressie wat beter en is dus bevordelijk voor de eerste start maar dat ligt er een beetje aan hoeveel km het blokje gelopen heeft.
Zit het filterhuis goed dicht of is dat onlangs open geweest?? Er komt namelijk ergens lucht in het systeem...
Dag Martijn,
Ik heb me suf gezocht naar een lek in het filterhuis en de daaraan vastzittende slangetjes. Geen idee waar die luchtbelletjes vandaan komen. Heb jij er een idee over?
Met vriendelijke groet,
Han Vlaar
19 jaar
kan zijn dat het overloopventiel op de brandstofpomp niet (goed) sluit en daardoor loopt de brandstof vanuit de pomp terug naar de tank
Even controleren het brandstofpomp membraam.
die zit boven aan het brandstof filter.
Daar in zit een flap, die kan nog wel eens haarscheurtjes krijgen.
En dan lucht mee pompen of teweinig diesel?
Veel succes met vriendelijke groet willem.
19 jaar
Dag Sjaak en Willem,
Bedankt voor jullie reaktie. Ik ga er morgen of overmorgen mee aan de slag en ik laat nog weten hoe het afloopt.
Met vriendelijke groet,
Han Vlaar
19 jaar
zit er een warmtewisselaar achter op het motorblok ? (leiding volgen )
Een peugeot 306 uit 1999 heeft geen warmtewisselaar achterop de motor maar onder het brandstoffilter bij de thermostaat.
Zet een beetje luchtdruk op de retourleiding. Wanneer er ergens een lekkage is zal dit op het lekke punt naar buiten moeten komen.
Een P306 uit"99 heeft geen XUD motor..........
Wat die luchtbellen betreft, vervang gewoon alle brandstofleidingen (rubber) vanonder de auto naar de motor, je vind geen lekkage omdat de motor diesel +lucht aanzuigt,er staat onderdruk op de slangen.
ik zou toch de kleppen maar ns aanpakken, tenslotte moet de basis wel in orde zijn
19 jaar
Het bouwjaar is niet 1999, maar 1998. Toch een XUD motor Kees. Morgen gaat de auto naar de garage (professionele reparateur). Ik kom er ondanks jullie tips niet uit. Ik laat nog weten hoe de diagnose luidde en hoe het hinderlijke mankement is verholpen.
Met dank en vriendelijke groet,
Han Vlaar
19 jaar
In de "tankunit" heeft de garage een rubber vervangen. Ik ben erg benieuwd of de auto morgenvroeg zonder problemen wil starten.
Han
19 jaar
Het mankement bleek nog steeds niet verholpen. Het starten van de motor bleek slechts mogelijk, wanneer ik met behulp van het rubber balletje de brandstofleidingen ontluchtte.
Dit balletje bleek te lekken en is gisteren vervangen. Vanmorgen startte de motor vlekkeloos. Ik ben erg benieuwd of deze reparatie wèl "houdt". Lastig hoor, om elke keer nadat de wagen 6 à 7 uren heeft stilgestaan die leidingen te moeten ontluchten!
Han
19 jaar
Is het probleem verholpen Han? Ik heb het zelfde startprobleem en hoop dat ik door jou hulp niet zo lang hoef te zoeken.
Groet Marco
19 jaar
kwoot:
Het starten van de motor bleek slechts mogelijk, wanneer ik met behulp van het rubber balletje de brandstofleidingen ontluchtte.
Dit balletje bleek te lekken en is gisteren vervangen.
[kwoot}
Had ik dus toch gelijk........
Dag Marco,
Het probleem is verholpen. De lekkage van die opvoerpomp (het "rubber balletje")bleek uit het feit dat mijn handen naar dieselolie roken, nadat ik erin geknepen had. Er was aanvankelijk weinig te zien van enige lekkage!
Kees, jij blijkt gelijk te hebben voor wat betreft het motortype. Ook jouw diagnose klopte: lucht in de brandstofaanvoerleiding.
Marco, succes! en alle anderen bedankt voor de reacties. Mijn autootje doet het weer prima!
Met vriendelijke groet,
Han Vlaar
19 jaar
Dag Marco,
Bij mijn Peugeot 306 diesel was dus het probleem verholpen na het vervangen van het rubber balletje onder de motorkap (rechts boven vanaf de bestuurder gezien). Kosten: ongeveer ¤ 25,-
Met vriendelijke groet,
Han Vlaar
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar