close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Stationair schommelen toerental bij warme motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V LFY

Het volgende probleem,

Wij hebben hier een 406 1.8 16V ,LFY, op gas met 190.000km op de teller.

Het probleem is dat het stationair toerental schommeld tussen de 600 en 1500,

hij doet dit op het moment dat de auto op tempratuur is. waarneer de auto op gas loopt is er niets aan de hand en loopt hij mooi stationair.

het vreemde is dat waarneer de Airco is ingeschakeld de klacht niet voorkomt.

Het volgende hebben we al vervangen, Lambda Sonde, Map sensor en Stappenmotor van Stationair

Mijn Snapon Scanner geeft als foutcode mengsel regeling maar dat volgens mij ook komen van het overschakelen van gas/benzine.

verder zijn alle waarde goed, wel mijn lambda getal hoog 1.05 aan de 4gastester gemeten of te wel een arm mengsel.

de klant zegt ook dat als de motor erg warm is , deze na het even uitschakelen niet meer wil lopen op gas. (iets wat ik hier nog niet heb meegemaakt)

Geplaatst door

marrewijk (0)
badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Loopt hij dus alleen op benzine niet goed stationair? Dan zou ik in eerste instantie eens goed naar de gasklep gaan kijken, Bv eens goed reinigen.

Siem Bijman 680
badge vip badge

18 jaar

Gasklep hebben we gereinigd, maar volgens mij moet je dan ook op gas problemen hebben, ook is het zo dat hij af en toe voor een paar minuten wel netjes loopt. Ook hebben we al Gastreatment van Forte gebruikt om eventueel de verstuivers te reinigen.

marrewijk 0
badge

18 jaar

Beste marrewijk,

Hier heb ik vrijwel hetzelfde probleem, met een vergelijkbare auto:
406 1999, 1.8 16v LFY, AG-autogas, 170.000 op de teller.
Stationair toerental van warme motor op benzine schommelt tussen 600-1600 toeren.
Bij vervolgens inschakelen van de airco (via Climate Control) is de schommeling weg.
Bij koude motor op benzine, of warme motor op gas, is er ook geen schommeling waarneembaar bij stationairloop.
Bij warme motor op gas, en gaspedaal lichtjes constant ingedrukt (+/- 1500 toeren) is er een lichte schommeling waarneembaar: 1450-1550 toeren)

Tijdens rijden verder geen problemen, verbruik ook OK (lpg 1:10) , ook normaal door APK heengekomen.

Uitgevoerde acties:
Elektronische uitlezing toont geen fouten.
Stappenmotor stationairregeling is vervangen.

Ik heb nog geen oplossing kunnen vinden, en hoop dat je me advies kan geven voordat ik ook lambda sonde, map sensor e.d. ga vervangen, of gasklep ga schoonmaken.

Is bij jou het probleem opgelost? en zo ja, hoe?

Alvast bedankt voor het antwoord.

woody.at.home 0

17 jaar

Nee, wij hebben na deze bevindingen , geen verdere opdracht van de klant gehad om het op te lossen. dus ik moet je het antwoord schuldig blijven.

marrewijk 0
badge

17 jaar

Dag Allen,
Ik heb hetzelfde probleem, en las op een engelse site dat het wellichte de ECU computer is. (wel een duur ding!!)
===================================================
kan iemand met meer begrip voor deze materie vertellen of dit klopt?
en of een softwareupdate misschien kan helpen?
===================================================

Common Peugeot Idle speed problems

The Peugeot 106, 206, 306 & 406 with the 1.4/1.6.1.8 litre engines have a very common problem with stalling at traffic lights and eratick idle speed. This is usauly always caused by the ignition coil pack going high voltage and dammaging the sensitive electronics inside the engine control unit (ECU)

The original Sagem coil-pack should be changed for the Bujicord coil pack this is a revision made by Peugeot in an attempt to resolve the voltage spike problem. Normally the coil -pack will always damage the ECU

Symptoms include:
Misfiring
Poor idle speed or stalling
Hesitations during acceleration

We are now supplying the Marreli update units, these units now replace the Sagem SL96-9 and prevent the fault ever re-occuring.

Replacement ECU with 2 Year unlimited mileage warranty £185
These units are available from stock now.
Delivery: Next morning

BasvdB 0

17 jaar

de vraag is of de gas installatie de lambda uitschakeld door een simulatie signaal
als dit zo is dan zou ik adviseren om de frequentie van het signaal eens met elkaar te vergelijken.
als deze of benz veel lager is (2 keer per seconde wisselen is normaal) is het mogelijk dat de lambda sensor erg traag is.

het schommelen van het toerental moet dan wel dien overeen komstig zijn.
het feit dat hij op gas het wel goed doed is te wijten aan het feit dat sommige gas installaties een (snel, normaal) simulatie signaal geven aan de benzine computer om deze tevreden te houden.


overigens vindt ik dat wel gezien het bouwjaar van de wagen (2000) een beetje vreemd .
ik bedoel dat bij dit soort leeftijden er eigenlijk altijd een geregelde installatie in zit die de injectie tijd van de ebe /cpu omrekend naar een gas injectie tijd.

het extra belasten (airco compressor aan) van de motor heeft een afvlakkende werking op het toerental niet zo vreemd dus.

voor een beter idee is een beschrijving van de gas installatie, lijkt mij, nodig

gr e.c.j. de ruyter

ecjderuyter 0
badge

17 jaar

Bij aan zetten Airco (stationair) geef je de rekeneenheid opdracht om wat meer power te geven, hij gaat dan hoger stationair lopen.

Inderdaad komt het voor dat de ontsteking door HF uitstraling de (zachte) signalen van de bdp sensor of LMM verstoort, doordat er allemaal pulsen op komen. Doppen met een weerstand op de bougies plaatsen of de bekabeling iets wijzigen kan helpen.

Verwarming van Lambdasonde kan ook uitgevallen zijn.

Witte Ad 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.