close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: stilvallen auto

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI 110 pk

Mijn peugeot heeft me al vier keer laten staan met vage foutmeldingen. De laatste keer is er door de P. dealer een bypass gemaakt van de bedrading van de opvoerpomp. Sindsdien heb ik enkele duizenden kilometers gereden. Nu viel hij bij het optrekken weer stil. Startte nadat ik de sleutel eruit had gehaald en de accuklem los had gehaald en weer vastgemaakt. Het lampje van het motormanagement systeem bleef branden. Bij de locale garage is de foutmelding gereset met de mededeling dat ik moet afwachten of het weer gebeurt.
Nou heb ik de volgende vraag: is dit soort storingen nou goed te verhelpen of loop ik altijd kans om op een herhaling van een vage electronische storing en moet ik afwachten of het verholpen is? Dat is namelijk tot nu toe steeds de mededeling geweest: na een reparatie kan men niet echt zeggen of het probleem is verholpen. Ik vind het een heerlijke auto, lekker ruim en erg zuinig, de motor loopt als een zonnetje en gaat zonder veel problemen makkelijk 180-190 (in Duitsland). Maar van dat stilvallen krijg ik wel een sik, en nog meer van de vage reacties op de reparatie...
Dit is een super-forum, echt heel opmerkelijk hoe hier met elkaar wordt nagedacht over problemen en oplossingen. Dus vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg: kunnen dit soort storingen goed opgelost worden? Alvast dank voor jullie reactie.
-de pomp hoor je heel duidelijk
-de auto lekt stroom, en ook dat is niet te vinden. als ik langer dan drie dagen stil sta doe ik de accupool los anders staat-ie plat
-de auto herkent zijn sleutel soms niet, vaak als de auto warm is en kort heeft stilgestaan (electronic ingnition fault) Reservesleutel helpt ook niet.

Geplaatst door

peugeot406HDI110pk (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Resetten helpt niet, repareren wel.
Wat was de fout (inclusief nummer) die werd uitgelezen?

oldford 0
badge

15 jaar

Dat weet ik dus niet, zo specifiek kan ik niet zijn.
Mijn vraag was eigenlijk: zulke klachten zijn wel goed te verhelpen of is het steeds gokken of de ingreep werkt en dan maar afwachten omdat de electronica zo complex is. Want dat is de indruk die ik - na vier reparaties - heb, en dan overweeg ik deze auto toch maar in te ruilen tegen iets betrouwbaarders.

Ik heb een 406HDI90pk, ook uit 1999, en die kreeg 2 jaar geleden in toenemende mate een soortgelijk probleem: afslaan van de motor, eerst alleen bij gas terugnemen voor een stoplicht of zo, later ook bij 130 op de snelweg. Tamelijk onhandig.
Er hebben in totaal 5 garages naar gekeken, zowel in Nederland als in Frankrijk, waar ik woon. Van alles bedacht, gesuggereerd en gedaan, o.a. een nieuwe brandstofpomp gemonteerd, maar het probleem bleef zich steeds vaker voordoen. En bij de diagnose kreeg je de gekste foutmeldingen, o.a. dat het open dak niet goed werkte, maar dat zit helemaal niet op die auto. Totdat ik op een dag in Frankrijk voor de APK opging (en eerlijk opbiechtte dat hij de hele tijd afsloeg; maar dat gaf niks: een auto hoeft niet te rijden voor goedkeuring, als hij technisch maar in orde is!). Zij werd dus goedgekeurd en ik reed direct door naar de Préfecture voor een Frans kenteken, maar onderweg hield de motor er definitief mee op. Franse Wegenwacht erbij, d.w.z. een takelwagen van de naburige Citroëngarage. Die onderzocht het geheel en vond vrij snel (d.w.z. binnen 3,5 uur) het euvel: onder het deksel bovenop de motor ligt dwars achterin een hele bussel kabels van de boordcomputer naar de injectoren. De monteur haalde die kabelbundel los en draaide hem wat open. Door het trillen van dat deksel was van enkele draden de isolatie weggesleten en dat veroorzaakte eerst soms, later steeds kortsluiting op de computer. Gevolg uiteindelijk: computer helemaal kapot. De monteur vertelde me dat hij dat eenmaal eerder had meegemaakt, ik meen bij een Xsara Picasso met dezelfde motor. Hij heeft keurig netjes de blootliggende draden opnieuw geïsoleerd, maar strarten was er niet meer bij. De ANWB heeft de wagen toen naar Nederland versleept en daar is er een nieuwe (ruil-)computer in gekomen. Alles bij elkaar heeft dat euvel me rond de 2000 euro gekost. De auto heeft nu 360.000km gelopen, rijdt tussen de 1:17 en 1:18 (veel snelweg en V-power diesel) en ik wil hem niet missen. Ik zou alleen wensen dat garages dit euvel kennen en herkennen, en dus sneller kunnen verhelpen voordat de computer helemaal stukgaat.

ljml46 0

15 jaar

ik zou zeggen welkom, ken het probleem. gisteren trouwens nog geopperd bij een amder topic.

harry4203 2495
badge vip badge

15 jaar

IJml46, kijk, dat bedoel ik nou! Een prachtige auto zou je bijna weggooien uit frustratie. Inmiddels staat-ie weer stil met - nu weet ik het: wat vage meldingen over het dashboard, de computer en de melding 230: primair circuit brandstofpomp. Ik ga in ieder geval eens snuffelen onder de kap, bedankt voor de tip!
Deze melding herken ik, en er is toen een bypass gelegd die het blijkbaar een tijdje heeft gedaan...

1 Probleem lijkt opgelost: er bleek stroom weg te lekken via de radio. Frontje los, probleem heeft zich -nog- niet voorgedaan, auto blijft lopen en geeft geen foutmeldingen meer. Radio was ingebouwd door de garage.
Electronic ignition fault was even weg maar nu weer aanwezig...bij warme motor en als je (bijv bij tanken) even hebt afgezet.....Als dat nog es wordt verholpen ben ik helemaal weer blij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.