close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Hoe werkt deze multi-vriem spanner

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v 1998

heeft iemand een idee hoe deze spanner werkt ik krijg er geen beweging in.
De spanner is met 2 boutjes inbus bouten aan het blok geschroeft en heeft een vierkant gat .
Ik krijg er geen beweging in.
Ik heb hem wel los gekregen maar nu wil ik de riem weer spannen maar het lukt met geen mogelijkheid.

Geplaatst door

awdsubaru (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hey, zit er onderop de spanrol houder gaan stelbout? dus eerst even die 2 bouten los, dan met de stelbout omhoog draaien en dan de andere 2 bouten weer vast zetten

en de riem moet nog 90 graden kunnen draaien heh!

NLchaosNL 0

15 jaar

In het vierkante gat past precies de vierkant van een klein (ratel)doppensetje. Door de steel van de ratel te verlengen kun je meer kracht zetten om de spanner tegen de veer in te drukken. Er zit een klein gaatje naast het vierkantje. Hierin past een, ik dacht, 4 mm boortje. Als je de spanner nu zover terugbrengt, kun je het boortje door het gaatje prikken en valt het boortje in het gaatje erachter en staat het zaakje geborgt. Multiriem erop, complete spanner erop en vastzetten met de 2 inbusbouten en m.b.v. je ratelvierkantje (of iets anders wat goed past) weer zoveel kracht zetten dat je het boortje kunt verwijderen en de spanner rustig loslaten.
Om de spanner op spanning te zetten, zul je em eerst weer even moeten monteren (zonder riem) In de werkbank krijg je het denk ik niet voor elkaar???

hans4074 0
badge

15 jaar

ik zie dat ik de verkerde soort spanner voor me had! sorry!

NLchaosNL 0

15 jaar

[quote=hans4074]In het vierkante gat past precies de vierkant van een klein (ratel)doppensetje. Door de steel van de ratel te verlengen kun je meer kracht zetten om de spanner tegen de veer in te drukken. Er zit een klein gaatje naast het vierkantje. Hierin past een, ik dacht, 4 mm boortje. Als je de spanner nu zover terugbrengt, kun je het boortje door het gaatje prikken en valt het boortje in het gaatje erachter en staat het zaakje geborgt. Multiriem erop, complete spanner erop en vastzetten met de 2 inbusbouten en m.b.v. je ratelvierkantje (of iets anders wat goed past) weer zoveel kracht zetten dat je het boortje kunt verwijderen en de spanner rustig loslaten.
Om de spanner op spanning te zetten, zul je em eerst weer even moeten monteren (zonder riem) In de werkbank krijg je het denk ik niet voor elkaar???[/quote]
Zo had ik het precies gedacht probleem is aleen dat ik met geen mogelijkheid de veer in beweging krijg.
Ook niet in de bankschroef.
Kan het voorkomen dat het ding vastzit?
Ik ben behoorlijk sterk maar kreeg er geen milimeter beweging in.
Heb het exact zo geprobeerd sls jouw uitleg.
Heel vreemd

awdsubaru 0

15 jaar

Hoe heb je dan de multiriem verwijderd? Toen heb je toch gezien of de spanner veerspanning had, of dat er niets gebeurde? Zit je niet de verkeerde kant op te draaien?

hans4074 0
badge

15 jaar

Aangezien ik beide kanten op geprobeerd heb en er geen enkele beweging in het ding zat.
Heb ik de 2 inbusbouten losgedraaid ik kon hem toen zo afpakken.

awdsubaru 0

15 jaar

[quote=awdsubaru]Heb ik de 2 inbusbouten losgedraaid ik kon hem toen zo afpakken.[/quote]
Klapte de spanner dan niet terug toen je de inbusbouten verwijderden zonder hem eerst te 'ontspannen' ?

stefan84 0

15 jaar

Tot mijn verbazing zat er nauwelijk spaning op?????

awdsubaru 0

15 jaar

Volgens mij wordt de spanner geleverd in de gespannen toestand, met een blokkeerpen er in. Ik heb dit afgelopen week nog ervaren met een spanner van SKF voor een golf 2.0. Is dit bij jou ook niet het geval?

Audifreak763 0
badge

15 jaar

als ie gemonteerd zit moet je hem richting spanning los met een vierkantje op je doppenset kunnen bewegen. Anders is er iets niet goed. Overigens, als alleen je loopwieltje kapot is kun je dat alleenvervangen, het hele setje is nogal prijzig.

mcitr. 0

15 jaar

het probleem zat in de spanner zelf.
Geen beweging in te krijgen.
Ik heb een neiuwe gemonteerd deze werkt naar behoren.

awdsubaru 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.