Peugeot 406: Geknetter aan de multieriem zijde

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 66 kw hdi

Als ik mijn auto start dan hoor ik eerste 2, 3 minuten geknetter aan de multieriem kant. Het lijkt er op dat geknetter uit de pomp van stuurbekrachtiging komt (Als je de stuurbekrachtigingspomp vast houdt, dan kun je geknetter ook voelen).
Heeft iemand hier ervaring mee? Auto heeft 206.000 km gelopen, 2.0 hdi 90 pk.

Gerben074

Geplaatst door Gerben074 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Vanwege de lastigheid van beoordelen van geluid op afstand, kun je misschien beter even langs de dealer rijden.
Is het niet gewoon een versleten multiriem? Verder kan het nog een spanner van de multiriem zijn, of bijv. een krukas-poelie.

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

ik heb vandaag nog eens aandachtig geluisterd. Ik ben er voor 90% zeker dat getik uit de stuurbekrachtigingspomp komt. Kunnen de lagers/onderdelen van stuurbekrachtigingspomp vervangen worden? Ik zal voor de zekerheid morgen langs de garage rijden om hen te laten beoordelen.

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

Gisteren naar garage geweest. Helaas niet concreet kunnen vaststellen waar het getik vandaan kwam, poulie, riem, spanner.. kon van alles zijn. Advies was om door te rijden tot dat wat erger werd zodat het snel opgespoord kon worden.
Ik heb toch maar multiriem afgehaald en aan de spanner, dynamo, vrijloop en servo pomp gerdaaid. Kon helaas niets ontdekken wat het was. Omdat de riem toch al afwas heb ik een nieuwe gehaald en deze weer opgezet. Oude riem was uitgedroogd zat vol met kleine 'barstjes'. Nu heb ik de riem opgezet, alleen op de poulie zit de riem wel keurig in die groeven maar wel tegen de linker rand aan.; hij is niet op de poulie gecentereerd? Ik neem aan dat hij zo goed op zit?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Is het geluid ook nog aanwezig als je hem even start zonder multieriem ?

Dan kun je n.l. het e.e.a. uitsluiten.

Gr Stefan

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Is het geluid ook nog aanwezig als je hem even start zonder multieriem ?

Dan kun je n.l. het e.e.a. uitsluiten.

Gr Stefan[/quote]
ik heb ook even gestart zonder multiriem, maar motor was toen al warm, dan is er niets van te horen. Ik zou een keer met koude motor. multiriem af moeten luisteren.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dus hij doet het alleen bij koude motor..

Als het geluid weg is zonder riem,kun je vast stellen dat je het ergens moet zoeken in één van de aangedreven onderdelen/looprol/spanner o.i.d.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Stuurbekrachtigingspompen willen ook wel eens wat brommen of rammelen. Wellicht is het dat. Met een lange schroevendraaier aan het oor is al vaak veel geluid redelijk goed te localiseren.

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Stuurbekrachtigingspompen willen ook wel eens wat brommen of rammelen. Wellicht is het dat. Met een lange schroevendraaier aan het oor is al vaak veel geluid redelijk goed te localiseren.[/quote]
Dat ga ik maar eens doen. U hoort nog.

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij komt het gerammel toch van de stuurbekrachtigings pomp. Nu is het ook met warme motor goed te horen. Ik weet wat dat getik in de stuurbekrachtigingspomp veroorzaakt, maar is wel meer hierover bekend? Zitter er lagers in, kun je vervangen of een goede 2e hands opzetten. Nieuwe kost +/- 150 euro dacht ik..

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

Getik komt uit de dynamo. Het is dus niet de spanrol of stuurbekrachtigingspomp maar Dynamo.
Is dit een bekende storing?

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

Beste mensen in mijn 406 zit een BOSCH dynamo met nummer 9640878780.
Nu vind ik via onderdelenzoeker e.d. 406 BOSCH dynamo's voor HDI die wel met nummers 96 beginnen, maar exacte nummer komt niet overeen? Hoe zit dat? Moet er een dynamo worden gemonteerd met het exact dezelfde nummer? Of zijn er meerdere types in de omloop die geschikt zijn? Zoals BOSCH 9639362380, of BOSCH 9621791480?

William12146 (0), 14 jaar geleden

Je kan de oude ook laten reviseren kost je rond de 100 euro, Ronda in Harderwijk ken ik goed.
Maar er zal vast wel iemand in de buurt zitten die het ook kan.

sel (0), 14 jaar geleden

Type dynamo welk je opgeeft heeft een vrijloop poelie.
Vrijloop van deze dynamo is los te vervangen. Als de spanner van je multieriem en flink heen en weer gaat (trilt) dan is het vrijwel zeker dat vrijloop van je dynamo is. Om de vrijloop poelie te demonteren heb je een speciale gereedschap nodig.

Gerben074 (0), 14 jaar geleden

Opgelost ! Het tikken en de laatste tijd brommen werd veroorzaakt door dynamo. Vrijloop poelie van dynamo is vervangen en het probleem is opgelost.
[url=http://img502.imageshack.us/i/535001210t...][img]http://img502.imageshack.us/img502/8195/...[/img][/url]
Allen bedankt voor uw bijdrage
case closed.

sybrendejong (0), 14 jaar geleden

Mijn Dynamo tikte vandaag ook (Bosch, Peugeot 309). Maar dit was gevonk. Ik heb ook startproblemen, dynamo onderzocht.
Koolborstels zijn zo goed als op. Dit zorgt voor onderbrekingen tussen koolborstels en slipringen. Hierdoor treed er tussen de koolborstel dicht bij de rotor een vonk op één van de winding contacten van de rotor. Vonk plaatsen zijn duidelijk te zien. Net koolborstels ietsje 'langer' gemaakt door het draadje te her-solderen.
Binnenkort nieuwe koolbostels kopen, weet iemand waar je deze kan kopen in Nederland (Bosch)???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.