Goedenavond,
Ik wil de dsitributie van mijn 406 1,8 16 V zelf gaabn vervangen.
Ik heb al enige riemen vervangen maar nog niet van deze 406.
Zijn er nog mensen die tips hebben over speciaal gereedschap of alternatieven hiervoor?
verder heb ik vernomen dat soms de kruaspoelie nog wel eens ongemerkt verschuiven en de timing dan niet meer klopt.
Zijn hier nog tips voor?
ik zet zelf altijd ook even een merkje op het tandwiel ten opzichte van het blok volgens mij moet het dan met de timing altijd goedgaan?
verder wil ik ook direct de waterpomp doen .
Ik kreeg hierbij geen paking? deze kan waarschijnlijk gewoon met vloeibare pakking gemonteerd worden denk ik?
Ik hoor graag uw tips en trucs.
alvast bedankt,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
krukasblokkeren bij het vliegwiel, en de nokkenassen blokkeren.
Wederom een stukje onduidelijkheid. Waarom vul je nu het bouwjaar niet in? Het kan een EW7 motor zijn. Is ook 1.8 16V en bij deze motor blokkeer je de krukas zoals citroƫnmonteurtje aangaf. Maar krukas blokkeer je bij de XU7JP4 weer dmv. 8mm pen in krukas-poelie en dat is dus de poelie die kan verschuiven op z'n rubber demping.
Voordien even een extra merkje zetten kan nooit kwaad.
En zit de w.pomp pakking toevallig niet al op de pomp in het doosje?
Vloeibare pakking lijkt me niet de bedoeling! Bij de XU7JP4 zit hier normaal gesproken een gewone pakking tussen.
Sory het betreft hier een peugeot van het bouwjaar 1998 4 LFY (XU7JP4).
Er zit geen pakking bij de pomp?
Maar weer even terug naar de automaterialenzaak dan.
Belachelijk dat ze die niet bijleveren.
zijn er nog speciale tips voor de spanner ?
In ieder geval bedankt voor julie bijdrages tot nu toe.
15 jaar
wil niet eigen wijs doen
maar als je de krukas poelie er niet afhaalt krijg je de riem er niet af en op
is deze niet met een pen op de krukwang blokkeren?
Eerst even een streep over de poelie en de as zetten.
Dus gewoon over de gehele doorsnede.(bout eruit natuurlijk)
Mocht de poelie dan na later veranderen ten opzichte van de krukas dan zie je dat direct lijkt mij.
Dan de poelie losmaken en met een lakstiftje even het tandwiel op de krukasmerken en even een stipje op het blok.
De krukaspoelie is te blokeren met een 8mm pen.
Ik haal de poelies altijd los door de auto in de versnelling te zetten en iemand even te laten remmen dan is de bout meestal snel los.
Wel een hefboompje nodig dit werkt altijd uitsekend.
Het enige wat ik niet weet is wat draairichting is maar ik vermoed gewoon rechstom vanaf de distibutiekant gezien.
we zullen zien of deze theorie gaat werken.
15 jaar
Draai de krukaspoelie-bout NIET los door em te blokkeren met de 8mm pen in de gaten, want geheid breken de aluminium zijkanten van het gat in het blok af als daar spanning op komt!
De spanner zal een zelfsteller zijn en de riem moet zo gespannen worden, dat het pijlpuntje recht tegenover het bredere uitsparinkje van het vaste deel van de spanner staat. Dus riem erop en spannen, motor op handkracht een 8x rond tornen, pennen er weer in en en controleren of pijlpuntje tegenover uitsparing staat.
Vanzelfsprekend moet de voorzijde (trekzijde) van de riem strak gelegd worden op de vertanding onder en boven.
prima uitleg hans bedankt hiervoor.
Ik denk dat ik wel ga redden.
vanavond volgt een kort verslag van hoe het mij vergaan is.
Dat is misschien weer bruikbaar voor anderen.
Bedankt allemaal.
15 jaar
Helaas ben ik tegen wat problemen aangelopen.
Toen ik de krukaspoelie los wilde maken is de krukas een tandje versprongen.
Oke op zich niet een ramp.
Wat wel vervelend is dat beide ogen van de nokkenas waardoor je de borpennen moet stekken zijn afgebroken aan 1 kant.
zijn noh wel te gebruiken als meting maar niet meer als borging.
De krukasbout zit trouwens nog steeds muurvast.
De nokkenassen zijn gelukkig niet verdraaid deze had ik gemerkt en deze staan nog hetzelfde.
De motor draait ook vrij en start direct alleen een beetje een dieseltje geworden nu.
Dus die starten we niet meer.
Wat nu te doen?
15 jaar
Je "verlies" pakken en laat de boel door een garage en/of dealer weer optijd zetten en monteren. Is goedkoper en gaat sneller dan zelf te blijven etteren..... Goed geprobeerd maar je kunt niet altijd winnen.
Gr.
[quote=Petje57]Je "verlies" pakken en laat de boel door een garage en/of dealer weer optijd zetten en monteren. Is goedkoper en gaat sneller dan zelf te blijven etteren..... Goed geprobeerd maar je kunt niet altijd winnen.
Gr.[/quote]
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ben er ook een beetje zat van eerlijk gezegd.
Al zit de nederlaag mij niet lekker ;-)
maar ja soms moet je over je trots heenstappen.
Ik heb al diverse riemen vervangen zonder problemen maar dit keer ging het mis.
Helaas pindakass .
De motor is nog goed dus het had erger gekkund.
Uiteraard heb ik wel eerst de motor even een paar slagen rondgedraait voordat ik hem heb gestart.
Maandag maar eens informeren wat dat gaat kosten.
1 ding scheelt de onderdelen liggen nog achterin zover ben ik niet eens gekomen ;-)
15 jaar
Tuurlijk zal deze "nederlaag" je niet lekker zitten maar als je doorgaat met het risico op iets fataals en je een prent krijgt met 4 cijfers voor de komma, zit dat nog veeeeel minder lekker.........
Gr.
zo is het maar net.
maandag op naar de garage die zullen het met 4 a 5 uurtjes werk wel weer voor elkaar hebben schat ik.
15 jaar
Denkt u trouwens dat zij ondanks dat de ogen aan 1 kant zijn gebroken zij het weer goed op tijd krijgen???
15 jaar
Dat denk ik wel. Die zullen wel vaker met dat bijltje "gehakt" hebben........
Gr.
en nooit meer blokkeer pennen als blokkeer gereed schap gebruiken
daar zijn ze niet op berekend(zoals je nu hebt gemerkt)
de centrale bout zit idd muur door het borgmiddel wat over de gehele lengte wordt aangebracht
zelfs met luchtsleutel kan dit lastig zijn
Wel een beetje balen.
Aangezien ik de werkwijze heb gevold zoals beschreven in de handleiding.
Deze zegt namelijk alleen de borgpen van de krukaspoelie verwijderen en dan de poelie losmaken.
Dat er een bult locktitie inzit had ik al gemerkt ja.
Ik heb vorige maand nog een subaru impreza gedaan daarvan ging de bout heel mooi los met een sleutel en een hefboom.
Auto in de versnelling iemand even goed op de rem getrapt en los ging hij.
Naar mijn mening is dit wel extreem vast.
Vliegwiel blokeren is beter zoals volgens mij bij de nieuwere motoren wel het geval is.
Maar ik zal ze inderdaad in ieder geval nooit meer gebruiken.
15 jaar
Das balen! Voor ons als monteurs is dit eigenlijk zo vanzelfsprekend dit niet op deze manier te doen, dat we er niet bij stilstaan dit te vermelden. Ik wist het van de onderzijde, want denk dat we dat allemaal wel een keer meegemaakt hebben? Daar komt bij dat het losdraaien in de werkplaats veelal luchtsleutelwerk is.
Er bestaat een stukje gereedschap (van/voor Peugeot) en dit zet je dan vast in de vertanding van de starter-krans op het vliegwiel, maar daar heb je nu niet veel meer aan.
en vervang de krukas bout meteen en met loctite vast zetten
de poelies lopen geheid los
Ik heb vandaag de boel nog eens rustig bekeken.
Nu blijkt dat de buitenste ring van de poelie waar het blokeergat inzit verdraaid is.
Ik vond een foto van een orginele poelie in haynes.
En daaruit blijkt dat de die spiebaan en het merk/pasgat zo op het oog ongeveer een verschil van elkaar hebben van 40-45 graden.
Dit is dus een kwartslag.
Bij mijn poelie zit het gat en de spiebaan precies op dezelfde hoogte.
Ik was vannochtend nog even bij de dealer en deze kon mij bevestigen dat het een paar keer per jaar gebeurd.
Deze dealer was ook zo vriendelijk om even voor mij de bout uit de poelie te ratelen.
Sjapo waar maak je dat nog mee.
De buitenste ring gaat om het rubber draaien zoals hier ook al eerder was geopperd.
je kan trouwens niet zien dat er iets aan de hand is afgezien van een aantal scheurtjes in her rubber zie je er niets aan.
Ik heb een nieuwe poelie besteld 102 euro ex btw en krijg deze woensdag binnen.
Ik ga dan het hele spul monteren en kijken hoe het loopt.
Het enige wat nu nog een probleem op kan leveren is het feit dat de motor een paar slagen heeft gedraaid terwijl deze 1 tandje verschoven was.
Ik hoop dat het allemaal wat mee valt en heb er vertrouwen in.
Woensdag/donderdag horen jullie de uitkomst.
15 jaar
[url=http://img220.imageshack.us/i/dsc00166rc...][img]http://img220.imageshack.us/img220/1017/...[/img][/url]
15 jaar
is wel een bekent probleem met dit type krukaspoelie's, de Xantia heeft er ook veel last van, wij hebben een stuk special gereedschap liggen om te controleren als deze nog correct staat.
De C5 heeft er ook veel last van, meesta waar ik ze bij vervang is bij ca 180.000 Km ....
Update:
Gisteren nieuwe krukaspoelie gehaald en gemonteerd.
Alles op tijd gezet.
Motor draait rond zonder problemen eerst met de hand gedraaid.
daarna motor laten draaien zonder de onsteking eraan draait prima.
Daarna motor gestart loopt ook prima.
Maar dan iets vreemds tot 2000-2500 toeren loopt de auto perfect.
geef ik meer gas dan komt er toch weer een ratelelend tikkend geluid opzetten.
Zijn de kleppen toch krom? Of staat de distributie er nog een tandje naast.
onder de 2500 toeren loopt de motor als een naaimachinetje.
Aangezien de ogen voor de borgpennen van de nokkenas gebroken zijn is het heel moeilijk de boel op tijd te zetten.
Ik weet even niet wat ik hier mee aan moet.
Iemand nog susgesties?
15 jaar
heb je de spanrol de goede kant op gedraaid met spannen
anders kan de riem tegen de kappen aan klapperen
kappen zijn nog niet gemonteerd.
Spanner is goed gespannen.
Ik ga zo nog een poging wagen en kijken of er misschien toch nog een timing probleem is.
15 jaar
[quote=awdsubaru]Zijn de kleppen toch krom[/quote]
Dan had hij niet eens aangeslagen of op 3 poter gelopen ;)
Update:
Vanmiddag de distributie nog eens op tijd gezet.
Deze leek ons toch iets van tijd af te staan.
Alles weer gecontroleerd,eerst met de hand draaien daarna op de startmotor zonder onsteking,en daarna gestart.
Dit keer liep de motor ook goed en zonder bijgeluiden.
De timing stond dus toch een tandje ernaast.
Alles nogmaals gecontroleerd na het lopen en alles stond nog keurig op tijd.
Daarna alles afgebouwd en nog even gestoeid met de multieriem.
Is nog moeilijker dan gedacht maar uiteindelijk goed gelukt.
Gelijk een nieuwe multieriemspanner gemonteerd deze wilde wel normaal bewegen.
Alles is dus weer in orde en ik heb geen motorschade.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en het aandragen van oplossingen.
Het heeft mij zeker een heel eind op weg geholpen.
Vriendelijk bedankt allemaal.
15 jaar
dank voor feed back :)
[url=http://img103.imageshack.us/i/duimomhoog...][img]http://img103.imageshack.us/img103/1764/...[/img][/url]
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar