Peugeot 406: storing bij koude motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

nu het in de ochtenden weer wat kouder wordt, heb ik iedere ochtend dat een paar maal het storingslampje motormanagement gaat branden. Is de motor warm, dan is deze klacht ook weg. bij uitlezen werd aangegeven dat het tijdelijke storingen zijn die geen kwaad kunnen.
het lijkt mij toch vreemd dat dit geen logische oorzaak kent. 1x zag ik in de display heel kort iets verschijnen. de melding gaat zo snel, enkel het woordje default bleef mij bij.
Herkent iemnd deze klacht? Waar moet / kan ik aan denken?
Het heeft in ieder geval verband met de koude motor en de teruglopende temperatuur buiten.

crunch

Geplaatst door crunch (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

'' bij uitlezen werd aangegeven dat het tijdelijke storingen zijn die geen kwaad kunnen.''

Dat kan nog vanalles zijn.

Wat waren de storingscode's ??

crunch (0), 14 jaar geleden

achteraf had ik dat ook bedacht, maar op het moment van uitlezen en na de mededeling van tijdelijke storing die niets kwaad kon heb ik er niet op door gevraagd. Vanmorgen weer hetzelfde gehad, zal deze week nog even doorrijden en dan volgende week opnieuw laten uitlezen.

antoonio (0), 14 jaar geleden

tipje is de accu nog goed? kan ook al start hij prima .kan het zijn dat hij bij koude start onder het vereiste voltage komt waardoor de bc. even niet weet wat hij moet en denkt dat er storing is.

crunch (0), 14 jaar geleden

[quote=antoonio]tipje is de accu nog goed?[/quote]
da's een goeie, zal ik eens checken. Het is ook een klacht die alleen bij koude motor speelt en wanneer het s'morgens weer iets kouder wordt. Dank je

antoonio (0), 14 jaar geleden

vraag garage een nieuwe accu op proef

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

Als er alleen bij koude starts problemen optreden die allemaal weg zijn als de motor opgewarmd is dan zijn die problemen dus duidelijk temperatuursafhankelijk. Storingscodes worden alleen opgeslagen als ze vaker dan een x aantal keer optreden. Gaat iets alleen met een koude motor 1 keer mis en werkt het daarna met een warme motor 10 keer goed dan wordt alleen een tijdelijke storing opgeslagen. Er is dan wel degelijk een probleem alleen lost het zichzelf op als de motor warm wordt.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je temperatuursensor niet goed meer werkt waardoor de computer de motor verkeerd aanstuurt als het koud is. (automatische choke) Er is dan wel degelijk iets wat niet werkt, maar alleen bij koude motor.

Ik heb met mijn eigen auto (benzinemotor) het probleem gehad dat er te dikke motorolie in zat. Hierdoor werkten de hydraulische klepstoters (en daarmee de kleppen) niet goed waardoor storingen ontstonden. Uiteraard is koude olie dikker dan warme olie en daarom kwamen de storingen alleen tevoorschijn bij een koude start s'ochtends vroeg, maar een probleem was er wel degelijk.

Een slechte accu ga je ook duidelijker merken als het goed koud is.

Zonder te weten welke storingscodes exact zijn opgeslagen is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Zorg er dus voor dat je de volgende keer bij de garage een raport vraagt van de storingscodes. Alleen dan kan er met enige zekerheid iets worden gezegd over een mogelijke oplossing.

antoonio (0), 14 jaar geleden

bij mij gaf hij steeds storing antidiefstal/sensor die waren echter niet aanwezig auto starte prima doch met plaatsen nieuwe accu storing weg.

crunch (0), 14 jaar geleden

een volgende keer vraag ik zeker het rapport op. Wat mij trouwens bevreemd is dat de melding die je soms krijgt in de display van mijn 406, weer zo snel is verdwenen dat lezen niet mogelijk is. Is dit normaal?

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

[quote=crunch]een volgende keer vraag ik zeker het rapport op. Wat mij trouwens bevreemd is dat de melding die je soms krijgt in de display van mijn 406, weer zo snel is verdwenen dat lezen niet mogelijk is. Is dit normaal?[/quote]
Ja dat is normaal, maar zeker niet handig.

crunch (0), 14 jaar geleden

ik ben bij de garage geweest. Storingen uitgelezen, maar niets.
Ook hier kwam de suggestie dat het mogelijk een accu probleem is, deze was uit meting wat verzwakt, ondanks een lange rit waarbij je mag uitgaan van een opgeladen accu.
Morgen komt er ee nieuwe in, dus hopelijk storing weg.
Toch vreemd dat er niets opgeslagen is.
Ik laat nog horen of het de oplossing was.....

crunch (0), 14 jaar geleden

vanmorgen de grote test, en erg koud en een nieuwe accu. helaas toch weer een bekende piep en lampje motermanagement welk even vluchtig brandde. Blower schakelt zich dan kort uit om vervolgens weer op te starten. Echter in tegenstelling to anders bleef het bij één keer.
Accu is een varta D21. die heeft een koudestartstroom van 600 a en vermogen 61 ah. is dit echter wel voldoende? volgens mij zat er een in met koudestartstroom 640.

antoonio (0), 14 jaar geleden

misschien kan een van de profs je vertellen wat het benodigde amp.is ben je toch wer een stkje verder.

crunch (0), 14 jaar geleden

we zijn weer eetijdje verder. heb het e.a. aan tips opgevolgd. Nieuwe accu, nieuwe olie (5w40), filters enz...
echter de storing blijft optreden.
Uitlezen geeft geen duidelijheid, volgens garage niets af te lezen.
een paar zachte dagen gekend waarbij debuitentemp mild was in de ochtend, toen geen klachten. weer koudere ochtnden en het piepje komt terug.
verleden jaar de temp sensor nog vervangen. he blijft mij een raadsel.
Nog suggesties?

Treb (0), 14 jaar geleden

Een fout in het gloeistysteem? Misschien zou je de kabel van de gloeibougies er eens af kunnen halen?
Groet,
Bert

[i]Worden deze foutcodes werkelijk niet opgeslagen? Kan de dealer dit ook niet uitlezen? Anders een nachtje bij de dealer laten staan, dan kunnen zij 's ochtends uitlezen.[/i]

antoonio (0), 14 jaar geleden

heb je een trekhaak (misschien lekstroom in je stopcontact aanhanger)

crunch (0), 14 jaar geleden

aan Treb: bij het uitlezen was er inderdaad niets opgeslagen. De eerste keer wel tijdelijke storingen, mogelijk al oud. Na het wissen is bij de laatste controle niets opgeslagen.
Ik ga het stekkertje van de gloeibougies eens proberen. Het is enkel bij kouder wordend weer. In de zomer is alles weer normaal.

antoonio: ik heb wel problemen met het contact daar, de aanhanger laatst erachter gehad en toen gingen de knipperlichten een eigen leven leiden. ik heb er nooit meer aan gedacht tot nu jouw bericht.

ik ga er het weekend mee aan de slag, wordt vervolgd

crunch (0), 14 jaar geleden

de winter is gevorderd, de problemen zijn er nog.
Bij koude start standaard de storing, maar met de extreme koude ook overdag bij warme motor. Zeer onregelmatig, dagen wel, dagen niet.
In ieder geval onder de -2 vaker.
De blower slaat dan af, maar niet bij alle storingen.
Gedaan:
uitlezen: geen opgeslagen storingen.
olie: vernieuwd 5w40
filters: vernieuwd
trekhaak stekker: vernieuwd (was erg aangetast)
Alle contacten (motorgedeelte) nagelopen en met contactspray behandeld
Accu: is vernieuwd
contactslot: nagekeken en is vernieuwd (sleutel bleef vastzitten)

De motor loopt mooi regelmatig. Starten geeft nooit problemen. Dus koud en warm merk ik daar niets aan.
Ik weet het niet meer, in ieder geval weer wachten op mooie dagen.....

crunch (0), 14 jaar geleden

het warme weer niet meer afgewacht, de auto wordt ingeruild.
ik ben dit forum zeer gaan waarderen, mijn dank aan ieder in het bijzonder de profs en particulieren die al lange tijd veel bruikbare tips en oplossingen aandragen.

DANK!

Treb (0), 14 jaar geleden

Jammer dat je er niet uit bent gekomen. Veel succes met je volgende voiture.
Groet,
Bert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum