In mijn 406 automaat 2.0 HDI stationcar is de laatste tijd een merkwaardig fenomeen opgetreden.
Als de automaat overschakelt naar de volgende versnelling en je houdt die snelheid vast met laagst mogelijk toerental (ca. 1500 toeren) dan ontstaat een licht schokkerig gedrag, beetje stotterig of heel licht stotend.
Hij doet dat op de "voet" of op cruisecontrol hetzelfde.
Dus hij heeft het bij schakelen van 1 naar 2 en snelheid vasthouden.
Bij schakelen van 2 naar 3 en snelheid vasthouden (ligt net boven 50 km/h)
bij schakelen van 3 naar 4 en snelheid vasthouden (ligt net boven 70 km/h)
Bij gewoon verder gasgeven en acceleren is het probleem weg. Auto rijdt en de automaat schakelt verder goed en gewoon als altijd. Het gedrag is niet hinderlijk, maar ja, ik vraag me toch af wat het is. Als je de automaat in stand "S" zet treedt het effect niet op. De toeren zakken dan ook vrijwel nooit onder de 2000 rpm in de S stand.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Sensor van motortoerental?
De automatische versnellingsbak?
Ophangrubbers?
Olieverversing, filters, etc.
Elke hulp wordt zeer op prijs gesteld.
Groeten,
J. Brüggen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik veronderstel dat hier een AL4 bak inligt, deze zijn nogal gevoelig aan de drukregelkleppen, eerste vereiste is een correct olieniveau. bak warm; olie rond 60 graden , met draaiende motor in stand P het kleine boutje in de grote olieaftapplug uitdraaien en de olie komt er in een stroompje uit, dan is niveau goed. indien er geen olie uitkomt, eerst niveau in orde brengen vooraleer verder te gaan. opgelet specifieke olie!
niveau in orde: eerst laten uitlezen met diagnoseapparatuur
De Citroen C5 gebruikt ook die AL4 automatische bak. Sommige dealers geven aan dat ze "sealed for live" zijn en olieverversen niet meer nodig is. Op het C5 forum kun je echter de ervaringen lezen van mensen die wel de olie hebben ververst. Vaak merkbaar soepeler schakelen daarna. Zelf heb ik het 2 jaar gelden bij een km stand van 180000 tot grote tevredenheid ook laten doen.
Helaas kreeg ik de afgelopen weken weer kleine problemen met de bak, "lomp schakelen". Nu inmiddels 220000km gereden. En de genoemde drukregelkleppen zijn vervangen. Kosten waren een 600 euro. En de bak schakelt nu weer echt zijdezacht. Wat een verbetering! Deze garage vervangt veel vaker deze kleppen bij deze versnellingsbakken. Hebben ze dus veel ervaring mee.
Via de uitlees apparatuur (Lexia) kwam de storing "drukverschil" naar voren.
Geen idee of er Peugeot garages zijn die het ook doen. Anders is er Autrans, een specialist voor PSA bakken.
Maar eerst laten uitlezen, ook fouten als drukverschil etc. Heb je al wel eens storingsmeldingen gehad in je display?
Ik heb begrepen dat ze ook wel een zgn complete ruilunit kunnen plaatsen. Maar ik neem aan dat dit duurder zal zijj dan enkle de kleppen vervangen die de problemen geven. Maar vraag dat hier aan een P specialist.
johan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar