auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 205 1900 gti: storing menselregeling

Bouwjaar: 1992

Ik ben bezich met een 205 1900 gti.
waarvan het katlampje af en toe brand en eigenlijk alleen als de motor warm is

ik heb de elektronische eenheid injectie/inspuiting
uitgelezen (met de diag 2000)

nu heb ik de storing:
-permanente storing weking zelfregeling mendselregeling
-permanente storing weking mengselregeling.
toen ik hem met de ``TEP`` uit gelezen hed gaf hij ook nog
-tijdelijke storing lambda sonde.

ik dacht dat is een makkie de lambda sonde kapot?!
maar heb deze vervangen maar de storing weking mengselregeling blijft en tijdelijke storing lambda sonde ook en het kat lampje brand nu ook af en toe als ij koud is????

aan de cometer geeft hij aan:
bij 800 t/min
-co = 5.590
-co2 = 9.45
-o2 = 3.10
-hc = 286 ppm
lambda = 0.954

en bij 3000 t/min
-co = 3.964
-co2 = 12.41
-o2 = 0.67
-hc = 164 ppm
-lambda = 0.964

Wie heeft er nog suggesties voor mij??

Geplaatst door

Magic_Starling (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Brandstofdruk te hoog ? Hoe klinkt hij stationair ?

John5711 0
badge

20 jaar

ik heb nog geen brandstof druk gemeten dus weet niet of hij te hoog is?
maar het is gekomen nadat ik hem een grote beurt gegeven hebt 2 dagen daarna is het lampje aan gegaan.
en stationair draaid hij goed maar mij is wel opgevallen als hij helemaal koud is en je start dat hij rot draaid en sosm uit valt maar als hij 1 min heeft gedraaid draaid hij goed?

Co is veel te hoog dus hij krijgt teveel benzine.
Volgens mij kun je bij deze ook meting gegevens doen, misschien zie je dan meer.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Misschien krijgt hij te veel benzine omdat hij in noodloop gaat.
Is de stekker van de lambdasonde niet gecorrodeert? Die zit nl. onder de auto en er kan makkelijk water bij als het afdichtrubbertje in de 2 polige bosch stekker het heeft laten afweten.. Werkt de verwarming van de sonde wel. Meting gegevens kan als je een tep hebt en de grote tussenstekker er tussen zet.
Als hij valse lucht trekt krijg je ook deze foutmeldingen,controleer of slang van de omloopluchtleiding nergens gescheurd is,onder aan het inlaatspruitstuk vlak bij de radiateur wordt hij het warmst en droogt daar het meeste uit!
Ook de slang tussen luchtweger en inlaatspruitstuk goed controleren op haarscheurtjes.
succes.!

T luteijn 0
badge

20 jaar

Is het uitlaatspruitstuk niet gescheurd en zitten alle moeren er nog op ?

T luteijn 0
badge

20 jaar

ik heb met de tep en de (bij behorende) verloop kabel tussen de motor ebe aangesloten maar kreeg toen geen meting gegevens ja wel van de onsteking maar die wil ik niet want ik wil ze van de injectie zien maar dan kan ik met de tep en diag niks van zien en je kan met de tep alleen een lambda sonde test uivoeren maar geen meting gegevens van de injectie zien??
1 bout van de voorpijp op het spruitstuk zat wel los want ik hoorde al wat lekken toen ik naar de garage reed en hoopte dat dat het ook was maar heb er noeuwe bouten in gezet voor de zekerheid nog extra ringen er bij maar dat mocht ook niet deren.
de stekker aan sluitingen zijn niet gecoroodeert daar had ik ook al naar gekeken maar dat was ook goed.
Maar die slang van die luchtomloopleiding heb ik nog niet aan gedacht en naar gekeken dus dat zou nog een goeie mogelijkheid zijn!!?
maar het liefst zou ik de meting gegevens willen zien want daar kan je zoveel uithalen!
maar als ik naar de 4gas meting kijk krijgt hij te veel luch en te veel benz dus lijkt er wel op dat hij in noodloop staat ja?

PS:thnx voor jullie reacties werkt echt super zo!

Je vergist je niet nee het is inderdaad AC92 en daar heb ik ook voor gekozen en niet via de teststekker.
het Vin-nr: VF320CDK22...... dan zou je toch zeggen dat de motorcode CDK moet zijn maar moet inderdaad voor KDZ kiezen om hem te kunnen uitlezen en het klopt dat dat bosch M1.3 is?
En als ik de uitlaat aan de achterkant dicht houd dan bouwd hij genoeg druk op en hoor je hem nergens lekken dus dat zou dan goed moeten zijn.



Heb je je luchtmassa meter al gecontroleerd deze zijn bij dit type motoren erg gevoelig en gaan weleens stuk.Als je computer verkeerde informatie krijgt dan krijg je ook een verkeerd mengsel natuurlijk.

Magic,toen je de tussenkabel er aan had heb je toen op de tep gekozen voor AC92 of voor test via teststekker ? Als ik me niet vergis moet je voor AC92 kiezen. Ik ga er op dit moment vanuit dat het een bosch M1.3 motronic systeem is en de motorcode dkz!
het is erg belangrijk dat er absoluut geen uitlaatgaslekkage is tussen lambdasonde en de motor.(denk aan pakking tussen de voorpijp en spruitstuk). John zij in een eerdere reaktie benzinedruk meten,lijkt mij ook nog steeds een goeie,zou ik zeker even doen.

T luteijn 0
badge

20 jaar

Magic, KDZ is een TU 1.4. Ik denk dat je DKZ bedoelt.K wil zeggen 1.4 ltr, D wil zeggen 1.9 ltr. Wat betrefd de Z van de motor code oftewel het laatste karakter,deze staat bij een 205 nooit in het vinnr zoals we dat geleerd hebben! .De C wil zeggen dat het een 3 deurs is.Dus normaal is 6e t/m 8e karakter de motorcode maar bij de oudere modellen 7e t/m 8e waarbij je het laatste karakter meestal mbv het plaatje op de motor wel kan vinden,of gewoon simpel gezegd kijk op het typeplaatje van de motor,ik hoop dat ik niet te ver doordraaf! Wat Turbo zegt kan inderdaat ook, maar dan moet je ook letten op de stekker ,die loopt n.l. langs de luchtfilterslang,die slang die beweegt met de motorkanteling mee en kan zodoende slecht kontakt op de luchtmassameter veroorzaken. overrigens heb je dan meestal ook een storing luchtmassameter in het geheugen zitten !
Ik vindt het raar dat dat je geen meting gegevens kan uitlezen,ik heb zelf ook zo,n 205 en ik heb het volgens mij ook al eens gedaan(meting gegegens uitlezen)
Zal maandag de dokumentatie er eens op naslaan.
Heb je nu eigenlijk al gemeten of de lambdasonde verwarming werkt ? Of heb je hem met de tep getest?

T luteijn 0
badge

20 jaar

hahaha ja sorry ik bedoelde DKZ.
wat betreft die motor codes ze hebben me het allemaal geleerd bij peugeot nl op cursus maar auto`s voor ``93 en ze zijn eigenlijk een beetjuh voor mijn tijd dus daar heb ik minder ervaring mee en tegenwoordig komen ze steeds minder bij ons voor(jammer genoeg)dus meer ervaring er mee op doen wordt ook steeds minder!!

ik heb er een nieuwe lambda sonde ingezet en had ook spanning(12v) op de stekker van de voorverwarming en de stekkers waren ook niet gecoroodeert dus??? meer kan je er niet aan controleren behalve de bedrading naar de motor ebe!

Er schiet me ineens nog wat te binnen,onder bij het smoorklephuis zitten 1 of 2 loze vacuumaansluitingen,je kan eens kijken of ze nog goed afgedopt zijn anders trekt hij valse lucht.
misschien is het verstandig om de ontsteking eens te controleren.

T luteijn 0
badge

20 jaar

ja klopt dat wist ik ook maar die loze vacuumaansluiting (waar ik er maar 1 van gezien heb dan)is goed.
wat betreft de ontsteking ik heb bougies en de verdelerkap vervagen want de verdelerkap was gecoroodeert en was echt aan vervaning toe want hij liep soms ook raar vooral bij vochtig weer dus toe heb ik de verdelekap vervangen en toen draade hij goed alleeen was het kat-lampje nog niet uit.

maar ze komt donderdag haar auto weer brengen dan ga ik alluh bruikbare tups die ik hier heb gekregen ff nakijken en nog ff wat colega`s raad plegen nou dan moet het toch wel op telossen zijn! !

Je probleem moet zeker op te lossen zijn magic! Ik laat nog weten hoe het zit met meting gegevens .

T luteijn 0
badge

20 jaar

ja als je zou willen graag thx

Hallo Magic,ik heb vandaag even geprobeert met mijn eigen auto(205 1.9 1990)en het werkt,meting gegevens dus. Tep er op blauwe tussen stekker er op AC92 er op!! en verlengkabel er op !
Ik denk dat je de AC92 er niet op gezet hebt,wat stom dat ik er niet eerder aan gedacht hebt, je moet toch voor ac92 kiezen?
Dan moet je hem er ook tussen zetten natuurlijk. Als je de bip er op zet moet hij er niet tussen maar met de tep wel !
Ik heb het even opgezocht in de dokumentatie van de tep.
Je ontstekingsignalen komen wel binnen maar die gaan via de andere kabel de PA.P28 voor je ontstekingmodule en hoogspanning gedeelte van de ontsteking.
wat betrefd de AC92. dat is dus zo'n zwarte verloopstekker,die zet je tussen de blauwe brake-outkabel en de lange verlengkabel.
Er zijn geloof ik wel 15 verschillende dus let even op dat je wel de goede pakt! Er staat op AC92 P55 M1.3. Bij ons liggen ze in de testkast van de BIP . In de dokumentatie van de tep staat precies welke parameters je kunt zien op meting gegevens !
Dit moet lukken Magic !
Succes.
TL.

T luteijn 0
badge

20 jaar

He Magic,is het al gelukt ??.......

T luteijn 0
badge

20 jaar

nee joh nog steeds niet ben nog druk bezich heb nou onderhand alles al geprobeerd!
ik heb trouwens nu wel voor elkaar gekregen dat ik meting gegevens kreeg zonder dat ik het anders gedaan heb dan de vorige keer?
maar daar krijg ik alleen het signaal van de luchtmassameter en niet van de lambdasond en zo??
Maar als ik hem met de tep uit lees geeft hij storingscode 52 aan en als ik dan in de boeken kijk bij die storings code dan zeggen ze ``voor de test uit met een andere elektronische eenheid``
maae die heb ik geregeld nu dus dat ga ik woensdag ff proberen denk zelf eigenlijk niet dat dat het is maar proberen kan nooit geen kwaad.

Ik dacht dat je die zwarte bus,de ac92 vergeten was maar dat was geen waar dus. Het klopt inderdaat dat je niet zoveel gegegens kunt zien als wat we tegenwoordig gewend zijn,maar volgens mij moet je wel kunnen zien of de lambdasonde pendelt. Staat in de dokumentatie van de tep als ik me niet vergis.
Zitten er wel massastrips aan de uitlaat? Het schijnt dat de langstromende uitlaatgassen een de uitlaat statisch kunnen laden,de strips zorgen er voor dat de lading afgevoerd wordt.

T luteijn 0
badge

20 jaar

controleer de stekker van de luchtmassa meter eens ik heb het zelfde probleem gehad en merkte dat deze stekker soms geen contact maakte succes

post 0

20 jaar

Is er niet door de eigenaar aan de luchtweger gedraaid? Doen ze wel vaker bij GTí's om em vetter te laten lopen.

Thijs_Vanlier 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.