close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Storingcode P0245 en P1425

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW12TED4

Ik heb een probleem met (volgens mij de aansturing van) de turbo. Afgelopen zaterdag vond ik de motor niet zo lekker trekken als ik normaal gewend ben. Ik kreeg het gevoel alsof de motor af en toe een beetje inhield. Eerst dacht ik nog dat het wellicht de windvlagen waren maar al snel kreeg ik een melding "Storing uitlaatgas" op het display van de auto en het lampje zelfdiagnose motor ging branden. Tegelijk daarmee ging de auto ook in noodloop. Uitlezen van de storing gaf de codes P0245 en P1425. Na het resetten van de storingen was de auto weer uit de noodloop maar nog steeds liep de motor niet lekker. In de avond op de weg terug naar huis kwam dezelfde melding weer op het display. Dit keer de storing niet gewist maar gewoon rustig (in noodloop) doorgereden.

Het is me opgevallen dat na het wissen van de storingen het brandstof verbruik (iig volgens de boordcomputer) flink is gestegen. In noodloop zakte het verbruik weer naar meer normale waarden. Eenmaal thuis de storing weer uitgelezen. Nu stond er enkel de storing P0245 in. Storing niet gewist en vanmorgen meteen bij het starten wel weer de melding in het display maar de auto zat niet meer in noodloop.

De storing P0245 geeft bij de uitgebreidere informatie:

Motortoerental_______________________1703 t/min
Opbrengst geïnjecteerde brandstof______37 mm3/slag
gemeten turbodruk___________________1388 mbar
richtwaarde turbodruk_________________1435 mbar
PBM elektroklep laaddrukregeling_______76%

De storing P1425 geeft bij de uitgebreidere informatie:

Motortoerental_____________________1992 t/min
Luchttemperatuur___________________15 graden celcius
status verzoek om regeneratie________niet actief
temperatuur na katalysator___________128 graden celcius
temperatuur voor katalysator_________87 graden celcius

Ondanks dat de P0245 een melding is van een te hoge turbodruk blijkt uit de opgeslagen informatie juist dat de richtwaarde niet eens is gehaald. Verder heb ik na het wissen van de storing tijdens het rijden de auto uitgelezen en zag constant een lagere turbodruk dan de richtwaarde. Bij het accelereren in de 3e versnelling met het gas redelijk ingetrapt kreeg ik bijvoorbeeld een richtwaarde van 2141 mbar en een gemeten druk van 1482 mbar bij een motortoerental van 2345 t/min (PBM elektroklep laatdrukregeling 69%).

Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Geplaatst door

Richard9710 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou beginnen met het zoeken naar lekkagges in het inlaatdruk circuit zoals turboslangen en intercooler. Laat de de motor onbelast 2500 toeren draaien en vloel eens of je hem ergens op de slangen of intercooler voelt blazen.
Ik weet niet of je met je tester live data kan bekijken maar ik zou de tegendruk van het roetfilter eens bekijken op de drukverschilsensor als je rijdt of eens goed gas geeft. Een verstopt roetfilter zorgt normaalgesproken ook voor minder turbodruk maar zou ook een Pcode voor het roetfilter moeten genereren. Maar je kan het wellicht controleren.
Verder kan het probleemveroorzaakt worden door de sturing van de leischoepen op de turbo. Dit gebeurt met vacuum en een elektroklep die het het vacuum verhoogt !!! om de turbodruk te verlagen.!!! Te weinig vacuum is dus te veel turbodruk en andersom !!! MAW het zou kunnen dat er te veel vacuum blijft staan op de slang naar de turbo ! OF het elektrklepje ontlucht niet goed. Kijk of de vacuumslang vanaf de elektro klep naar de turbo niet verstopt zit oid. Blaas hem desnoods eens goed door met perslucht.
Verder zou de turbodruksensor (bij het luchtfilter vooraan) nog wel een voor zoon soort probleem kunnen zorgen maar is niet 123 eenvoudig uit te sluiten.

Succes

Richard, bij de omschrijving van p0245 hoort ook de tekst kortsluiting met massa , >>> verdachte delen , elektroklep regeling turbodruk of de bedrading er van.

De elektroklep regeling turbodruk, dat is de eerste elektroklep van links naar rechts op het schutbord? Er loopt een vacuum slangetje vanaf de turbo (neem aan dat het de wastegate is waarop het slangetje zit aangesloten) naar deze elektroklep.

Richard9710 0

15 jaar

Ja dat klopt, deze turbo heeft alleen geen waste gate maar leischoepen maar dat maakt verder niets uit.

Ik wilde vanavond eens beginnen met kijken of de electrokleppen allemaal reageren als ze worden aangestuurd. Valt me opeens op dat het metalen pijpje van de EGR aan de onderkant wat vettig is. De voorste afdekkap van de motor even verwijderd en daar zag ik nog meer vettigheid bij de inlaat. Daar zitten twee grote slangen waarvan er 1 volgens mij via de intercooler komt en de ander buiten de intercooler om naar de de motor gaat. De onderste slang had een extra optie:

[url=http://img32.imageshack.us/i/dsc0017ss.j...][img]http://img32.imageshack.us/img32/5093/ds...[/img][/url]

Niet zo vreemd dus dat de richtwaarde van de turbodruk niet gehaald werd, alle kostbare lucht voor de motor wordt hier naar buiten geblazen. Ik heb het nu even tijdelijk met tape dicht getaped en de auto rijdt weer een stuk beter. Volgens mij ontsnapt er nog altijd lucht maar er is al een duidelijk verschil merkbaar. Morgen dus even een nieuwe slang halen/bestellen. Op de servicebox kom ik uit op onderdeelnr 0382 W0, maar dat mogen ze bij peugeot uitzoeken of dat klopt.

Nu viel mij ook meteen iets anders op. Er zitten bij de samenkomst van de twee slangen meerdere "kleppen" die zo te zien ook weer middels vacuum worden aangestuurd. Op die kleppen zit er bij twee exemplaren een tegengestelde torx maar op 1 zit dat niet, en ik kan niet zien of er wel één hoort te zitten. Het gaat om de onderste van de twee op deze foto. De bovenste is duidelijk de omgekeerde torx te zien, op de onderste zit niets, alleen een gaatje:

[url=http://img69.imageshack.us/i/dsc0019t.jp...][img]http://img69.imageshack.us/img69/9956/ds...[/img][/url]

Is er iemand die weet of dit zo hoort?

Richard9710 0

15 jaar

De slang met die scheur kun je in iedergeval vervangen, de kleppen lijken goed te zitten

Ja, die slang blijft niet lang meer zitten. Ik heb vanochtend een nieuwe besteld, die is morgen binnen en morgenavond zit deze op zijn plaats. Waar het mij met de kleppen om gaat is dat je op de bovenste duidelijk een schroef ziet zitten waar een blauw goedje over zit om verdraaiing te voorkomen. Op de onderste zit dit schroefje niet, daar zit een gat. Maar in dat gat zie ik geen duidelijk schroefdraad dus ik twijfel of er wel een schroef in hoort. Maar alle andere kleppen (zit er ook nog een omgekeerd achter de slang die je zo niet kan zien) hebben wel een schroef.

Richard9710 0

15 jaar

De slang met de scheur is inmiddels vervangen en ik heb al weer aardig wat kilometers afgelegd. Geen enkel probleem meer, auto trekt weer op zoals het hoort, geen inhouden meer, geen storingen en geen lampjes.

Richard9710 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.