close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: temparatuur loopt op tot tegen/op het rood

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 20L HDI 90pk

Beste mensen,

Wat kan ik hier aan doen??

We rijden een Peugeot 307sw 20L hdi 90pk bj 12/2002 met een hobby caravan van 1350kg max geladen de Peugeot mag max 1500kg trekken.

Als we de bergen ingaan loopt de temperatuurmeter helemaal omhoog tegen/op het rood, komt het omdat hij dan toch niet zoveel mag trekken?


we wonen zelf in Zuid Limburg daar loopt de temperatuurmeter ook al wat omhoog.


we rijden de auto ongeveer 3 1/2 jaar nooit problemen mee gehad, maar over de temp maak ik me toch zorgen


ik hoor graag jullie advies wat ik daar aan kan doen?

Mvg
Edwin

Geplaatst door

edwin-09 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zal wel niet fout gaan, maar met welke versnelling en toerental wil je naar boven.
Radiateur verstopt , thermostaat niet helemaal open, waterpomp teweinig opbrengst, airco aan, temperatuurmeter / zender wijkt af , is de temperatuur daadwerkelijk zohoog ,meter is een indicatie.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Meen dat ik hier ooit eens iets gelezen heb over iemand met een 307 die de afdekplaat, die de onderkant van de motor beschermt, had verwijderd en zo een betere koeling tijdens het trekken van de caravan in de bergen had bewerkstelligd.

Geen idee of het werkt of ueberhaupt kwaad kan, maar misschien kun je nog eens zoeken. Ik kon het berichtje niet meer terug vinden.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe onze 307 1.6 HDiF zich volgend jaar houdt als we er voor het eerst met de caravan op uit trekken. De motorafdekking heb ik er laatst trouwens per ongeluk onderuit gereden op een parkeerplaats (hoge trottoirband...), dus misschien laat ik hem er wel helemaal af.

LuckyMe 0

12 jaar

Als ie goed in orde is, zou zo'n 2 liter toch die caravan moeten kunnen trekken zonder warmlopen. Als de temperatuur begint te stijgen boven het normale peil, slaat dan de ventilator aan, of doet ie het niet? Zou wel eens een gebroken kabeltje of temp sensor kunnen zijn. Meestal is de sensor die de temperatuur op het dashboard aangeeft, niet dezelfde als de sensor die de fan aanstuurt. Zonder caravan blijft de temperatuur mooi normaal? Dan is de thermostaat alvast goed. Je kan wel het volgende proberen: zodra je de temperatuur ziet stijgen, zet je de interieurverwarming en ventilator op maximum (ramen open, niet alleen omdat het anders loeiheet wordt in de auto, maar zo heb je een beter luchtdoorstroming). Zakt de temperatuur dan weer tot het normale niveau, dan is de werking van de ventilator op de radiator waarschijnlijk de schuldige (of de sturing ervan). Je kan ook eens controleren of de radiator niet een beetje verstopt is, of het systeem preventief spoelen en opnieuw vullen en ontluchten.
Ik zou toch vermijden van de meter in het rood te laten lopen, voor je er erg in hebt is je koppakking eraan, met een kromme of gebasten kop tot gevolg. Ik weet het, doemscenario, maar het kan...

LOMAX 0

12 jaar

even puur het verhaal in de bergen
als je met een normale auto zonder aanhanger erachter de bergen in gaat zal temperatuur altijd omhoog gaan, ivm hij veel moet werken
doe je het verkeerd door laag in toerental te blijven dan gaat de motor eerder kapot
blijf je wat hoger in toerental is het beste, precies rond de maximaal motorvermogen moet je zitten en rijden
met carvan in de bergen, loopt de temperatuur nog verder op

ivm in limburg ook gebeurd zal er iets anders aan de hand zijn, zou met laptop laten uitlezen wat temperatuur is. kan goed zijn dat wijzer niet juist weergeeft
dat 90 werkelijk weergegeven wordt als 100 bijvoorbeeld

@luckyme
1.6hdif is kompleet ander soort motor
deze begint bij 90pk tot 110 pk versie
in een 5008 met 110pk heeft een hogere trekkracht dat de 2.0hdi die hier wordt genoemd
dit komt voornamelijk omdat 2.0hdi een lage turbodruk heeft en de 1.6hdi op 2.2bar maximaal turbodruk heeft
nieuwe techniek en meer rijdersgemak

Het verhaal van bergen, caravan en warm worden klopt natuurlijk helemaal, ook al door de lagere luchtdruk in de bergen. Waarschijnlijk compenseert die 2002 het verschil in luchtdruk niet voldoende. Voldoende toeren draaien is dan zeker een must. Maar als hij warmer wordt dan normaal, dan zou toch minstens de fan op volle snelheid moeten gaan draaien. Lijkt me dus logisch dat dit eerst gecontroleerd wordt. En als hij het ook in Zuid-Limburg doet, zal er toch wat meer fout zitten, veel bergen zijn daar niet ;-)
Een oude truuk bestond erin dat je de fan met een schakelaar aan de voet van de berg al zelf inschakelde, in combinatie met de interieurverwarming op volle toeren.

LOMAX 0

12 jaar

klopt wat je zegt
alleen jammer dat in de zomer met 28-30graden niet leuk is om je interieurverwarming vol open te zetten
maar zou goed kunnen dat lage snelheid wel werkt maar hoge snelheid niet
meestal is dit een probleem bij een relais
maar hiervoor zou gecontroleerd moeten worden of de koelvin op lage en hoge snelheid werkt
en tegen het rood aan is op zich niet erg als je kijkt onder welke omstandigheid
maar in limburg zelf dat het net fractie erboven staat is erger

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.