Peugeot 406: toerental schommeld en valt stil

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Mijn auto doet al een tijdje raar, Het toerental schommeld stationair. En tijdens het rijden gaat hij soms zo maar uit.
Dan rij je bv 80 en dan valt hij weg. Na drie sec pakt hij hem dan weer op. Als hij weg valt en je trapt dan de koppeling in dan is hij helemaal uit.
Maar ja het is vervelend als het bij een kruispunt gebeurt en je trapt de koppeling in en valt dan bv uit, heb je ook geen stuurbekrachtiging meer. Dan kom je in rare situaties terrecht.

Ik heb de bdp sensor vervangen endat heeft niets opgelost. Wie heeft er een idee of een zelfde soort probleem gehad.

harroldesmee

Geplaatst door harroldesmee (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

lwijn (0), 14 jaar geleden

Hoi,
Ik heb exact hetzelfde 406 1.8 8 kleppen 1998 100.000 km, van de een op de andere dag gebeurde dit.
Zo ben ik ook op dit forum gekomen.
Toerental schommelen van 900 naar 500 en dan uitvallen eerst alleen bij koude start later ook bij warme motor.
Soms ook weer even goed doen motor uitvallen exact hetzelfde en geen storing lampje aan.
Soms enkele dagen niet uitvallen "hikken" dan ineens even enkele seconden en gaat die verder bij stadsverkeer voor het stoplicht slaat die dan af.
Tot nu toe weet niemand echt een oplossing.

Wat ik gedaan heb)
Motor cleaner geflushed een in de tank en een direct in een vacuum slang (na advies van specialist)
Nieuwe bougies
Nieuwe kabels
Nieuwe bobine,
Nieuwe brandstoffilter
Ook nog relais bij computer vervangen
bdp sensor schoongemaakt.
Computer gaf melding waar je niets mee kon naar zeggen.

Na als laatste de stappenmotor vervangen te hebben leek het probeem opgelost tot vandaag na enkele dagen rijden weer een uitval van een 2 seconden op de snelweg. Stationair probleem is wel opgelost door de stappenmotor.
Het rare van dit verhaal is dat dit van de een op de andere dag kwam en het er op lijkt dat er 2 verschillende oorzaken zijn.

Mocht je of iemand er achter komen wat het probleem is laat het aub weten.


Groet.
Leo

lwijn (0), 14 jaar geleden

Heb je verder nog wat vervangen of geprobeerd dan alleen de bdp sensor?


Mijn stationair is opgelost eerst had ik de stappenmotor schoongemaakt dit werkte voor één dag na een nieuwe blijft dit werken tot nu toe.
Alleen als de airco uit staat loopt die wel wat laag stationair een beetje rommelig met airco aan loopt deze perfect.

Nog wat bijzonders als de motor warm is of zo'n 80km heb gereden en je ineens de koppeling in doet wil de stationair een heel enkele keer ook weer terugvallen en stuiteren naar 300-400 toeren alleen word deze direct weer gecorrigeerd naar 900 toeren zonder nieuwe stappenmotor had deze geheid uitgevallen.

Het enigste probleem is dat onder het rijden zomaar ineens even overslaat uitslaat (zonder lampjes aan) hier wordt je wel beroerd van.
Soms een seconde krijg je een harde bonk als je 100km rijd en soms ook alleen een klein hikje.
Het enigste wat ik kan bedenken na dit forum en deze link http://www.peugeot406coupe.com
dat het de map sensor of tps sensor kan zijn wat de schokken veroorzaken heb verder bijna alles vervangen.

harroldesmee (0), 14 jaar geleden

Ik ga de lambdasonde proberen, ga bij een sloperij langs denk ik.
Ik heb een verhaal gelezen hier op deze site. Dan kan hij ook afslaan en stotteren.
Ik laat wel horen of het werkt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat hem eens uitlezen.

Zomaar in het wilde westen onderdelen te vervangen werkt meestal ook niet en kost alleen maar meer dan nodig is,daarbij zo ik niet naar de sloop gaan voor een lambdasonde,of je koopt daar ook een 'kapotte' of hij wilt niet los,of gaat niet lang mee etc.

Als hij kapot is,gewoon een originele halen,kost wat maar weet je wel zeker dat hij werkt en goed is,over die immitatie ben ik en waarschijnlijk anderen niet echt over te spreken.

Maar meten = weten.

Joep1999 (0), 14 jaar geleden

Al eerder hier gepost: ik heb met zelfde auto, zelfde jaartal exact hetzelfde gehad, en dat was de bdp sensor. Schoonmaken heeft volgens mij niet zo heel veel zin. Loshalen en meten: 370ohm over de 2 contacten, 3e contact is aarde (ivm afscherming). Kost niks, en kun je dat ook weer uitsluiten. Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum