auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Trillend stuur bij hogere snelheden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 110PK

Eergisteren werd ik gesneden door één of andere pizzakoerier. Deze kwam van links en zat ineens voor/naast mij. Aangezien het donker was en hij uit een hoek kwam waar hij niet uit mocht komen schrok ik en draaide iets aan het stuur. Op zich geen ramp maar het was net voor een brug. Met andere woorden de rijbaan werd smaller en ik raakte met zo'n 35/40 km/u de stoep. Gaf een harde bonk maar verder niets abnormaals. Ik ben nog wel gestopt een stukje verder om de schade te bekijken. Dit is dus een flinke deuk in de rand van de lichtmetalen velg.De pizzakoerier was al lang verdwenen. Qua rijden heb ik verder niets ontdekt (allemaal binnen de bebouwde kom). Echter gisteren een stukje snelweg gereden en daar merkte ik dat bij snelheden van 90 en hoger het stuur gaat trillen. Flink balen dus.

Ik zal in ieder geval het wiel moeten laten uitbalanceren maar is er kans op meer schade?

Verder baal ik ook wel van de velg. Ik zoek dus een nieuw (gebruikt) exemplaar. Een afbeelding inplakken geeft nu een foutmelding maar het is een 7 spaaks velg met rechte, iets uitlopende spaken, 15".

Als iemand iets weet te liggen dan hoor ik het graag. Eerst maar eens kijken of ik tussen kerst en oud en nieuw ergens terecht kan voor balanceren, etc.

Geplaatst door

Moose (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een kromme velg balanceren heeft niet zoveel zin, dat komt niet goed. ik zou uit voorzorg de auto zeker uit laten lijnen metname alles krijgt een tik, niet alleen de velg.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

En vooral niet verder rijden met een beschadigde velg, want anders loop je risico op meer schade. Als de band echt hard ingedeukt is geweest, zou je die ook moeten vervangen in verband met inwendige scheuren.

sgm 0

17 jaar

Kan ook gewoon een canvasbreuk in de band zijn....

Beunhaas 1185
badge vip badge

17 jaar

een kromme/ingedeukte velg kan tegenwoordig heel goed gerepareerdt worden...

arie549 0
badge

17 jaar

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik gemerkt dat de meeste trillingen onstaan tussen de 100 en de 120 km/u. Daarboven is het eigenlijk weg.
Morgenmiddag ga ik even langs de garage zodat zij er naar kunnen kijken maar nu heb i in elk geval ook wat achtergrondinfo.

Ik zal ook eens kijken naar de mogelijkheden om de velg te repareren. De rand is over een stuk van zo'n 4 a 5 cm ingedeukt en lelijk.
Een week of wat terug stonden er soortgelijke verlgen op marktplaats maar die zijn er niet meer. Inmiddels wel een advertentie gezet op marktplaats.

Moose 0

17 jaar

Lijkt me verstandig om met zo'n deuk in de velg maar even het reservewiel er op te gooien totdat het weer in orde is.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik zou ook even het reservewiel plaatsen. De band kan beschadigd zijn waardoor een klapband kan ontstaan. Of de band kan misschien door de deuk wel van de velg lopen.

als je op marktplaats niets kunt vinden, er zit een sloperij (autodemontagebedrijf) in Nagele die veel Peugeot heeft. Anders in Beneden of Boven Leeuwen De Vos autodemontage of Bart Ebben ergens richting Nijmegen.

Richard9710 0

17 jaar

Tja, reservewiel is een thuiskomertje (nadeel van de familiale uitvoering, net als de niet in delen neerklapbare bank).

Verder al wel wat sloperijen gebeld (de aangeven nog niet, bedankt voor de tips). Een peugeot specialist dacht wel iets te hebben maar wist niet zeker of het hetzelfde type was. In januari was hij weer aan het werk en zou hij eens kijken.

Bedankt maar weer

Moose 0

17 jaar

Ondanks het thuisbrengertje zou ik toch niet verder rijden met dat wiel, want het klinkt toch als een flinke deuk. De velgrand kan breken, zeker bij lichtmetaal en dan heb je een plotselinge leegloper vergelijkbaar met een klapband en wordt de auto onbestuurbaar.
Ook zou ik de band uit voorzorg vervangen. Als de band aan de andere kant weinig profiel heeft, moet je die ook vervangen omdat je de profieldiepte en bandensoort per as ongeveer gelijk moet houden.

sgm 0

17 jaar

Heb inmiddels al een reservewiel geregeld van en andere 406 eigenaar. Hij neem zolang mijn miniwieltje.

Moose 0

17 jaar

Verstandig. Heb je ook meteen even de tijd om een ander wiel te regelen.

sgm 0

17 jaar

Inmiddels bij de garage geweest. Aan de ophanging e.d konden ze niets vinden. Zag er allemaal prima uit en voelde ook goed. Enkel het wiel is erg krom en niet meer te balanceren.

Een nieuwe velg kost 199,-- Euro ex. Btw. :-( daar worden we dus niet blij van
Reservewiel ligt er nu om. dus maar eens even gaan zoeken naar een mooie gebruikte.

Het type is: "Corail" bij Peugeot bekend onder nummer 5402 C5

Mocht iemand nog iets tegenkomen dan houd ik mij aanbevolen.

Moose 0

17 jaar

Is nu het trillen ook weg? En staat je stuur recht? Denk dat je toch ook even moet gaan voor uitlijnen om zeker te weten dat alles recht staat om overmatige slijtage aan je banden te voorkomen.

sgm 0

17 jaar

Ja, het trillen is weg. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet op de snelweg heb gereden maar wel op een 80 km weg eventje 95 heb gereden. Voelde als vanouds en geen trillingen. Het stuur heeft nooit scheef gestaan en de auto spoort mooi rechtdoor.

Moose 0

17 jaar

uitlijnen zou ik in dit geval eerst nog maar achterwege laten dan, was de band ook beschadigd? had deze een buil op de wang? zo nee dan kan deze band ook nog wel een ronde mee doen.

een velg hoeft soms maar een klein tikje, met name alu wielen hoeven niet een zo'n hele harde dreun voordat ze krom zijn.

arie549 0
badge

17 jaar

Hoorde net een reclame van "De velgendokter". http://www.develgendokter.nl/
Site ziet er netjes uit (in Internet Explorer dan, want in Firefox doet ie het niet). Mischien die eens bellen en een foto mailen voor een prijsopgave. Hopelijk kom je er dan met een 100 euro langs. Nog steeds geld genoeg, maar beter dan een nieuwe. Want 1 nieuwe velg valt ook op.

sgm 0

17 jaar

Nogmaals bedankt voor de tips iedereen.
Inmiddels heb ik een andere velg kunnen regelen via een peugeot/citroën demontagebedrijf. Deze koste aanzienlijk minder. De garage heeft hem inmiddels gemonteerd, uitgebalanceerd en daarna gekeken of er hij nog uitgelijnd moest worden maar bleek niet nodig. De auto rijdt weer als vanouds.
Wellicht dat ik de andere velg nog eens naar een velgendokter o.i.d. breng om te kijken of ze er wat mee kunnen.

Moose 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.