auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Turbo valt weg na foutmelding ESP/ASR

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDI

Na een paar nachten met flinke vorst verschijnt er bij mij ca. twee weken geleden ineens de volgende foutmelding:

"Storing Uitlaasgas" (begrijp inmiddels dat dit een algemene melding is, als er iets mis is)

Als ik vervolgens wegrij is er niets aan de hand, todat ik enige tijd later - soms na 10 seconden, en soms pas na 10 minuten - de melding krijg "storing ESP/ASR"

Vanaf het moment van deze melding heb ik geen vermogen meer!

Bij de Peugeot garage luidt de diagnose: turbo vervangen, maar dit kan ik niet geloven, omdat het vermogen pas wegvalt nadat de bovenstaande melding is verschenen.

Dit zijn de foutmeldingen die men bij de garage heeft uitgelezen:
P0235
P0246

Ik krijg de indruk dat er misschien kortsluiting ontstaat in de bedrading, maar iemand anders enig idee wat hier aan de hand is? Want ESP/ASR heeft toch niets met je turbo te maken?

Geplaatst door

EBA (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

P0235 Generic Turbo/Super Charger Boost Sensor A Circuit
P0246 Generic Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid A High

ik weet niet zeker, maar volgens mij zit hier een electroklep op voor de turbo aan sturing, die gaan nog wel eens kapot.

anders lijkt het idd op de turbo

Welke storing krijgen ze bij het uitlezen van de ABS-ESP?

oldtimer 0
badge

13 jaar

Ik heb daarvan geen foutmelding doorgekregen.

EBA 0

13 jaar

Lijkt mij toch dat de storing daar begint, als of hij geen snelheids signaal binnen krijgt en daardoor het motormanagement in nood loop zet.
(ik zit zo maar wat te filosoferen)

oldtimer 0
badge

13 jaar

Aan de ESP kan het volgens mij niet liggen. Ook als ik de ESP van tevoren uitschakel krijg ik dezelfde foutmelding.

Kan blijkbaar ook niet aan de Turbo Boost Sensor liggen, want die schijnt al eerder een keer door mijn garage vervangen te zijn.

Is er hier misschien iemand die de uitdaging aan wil gaan, om onder de motorkap te duiken en een diagnose te stellen tegen een faire vergoeding?

EBA 0

13 jaar

als de storing zich voordoet, heb je dan helemaal geen vermogen meer?
of gaat hij nog rustig naar de 2500-3000 toeren en niet harder als dat?
dan staat hij namelijk in noodloop.
als dat zo is, dan zijn dit ook de kenmerken van een andere storing
want waarschijnlijk is de auto uitgerust met een fap filter, dat hebben namelijk de meeste 2.2 hdi
als dat zo is kan de druk verschilsensor van dit filter, als ie kapot is, precies dezelfde klachten geven
dan is het een kwestie van de sensor vervangen en storigen (laten) wissen

Nee, ik heb inderdaad nog wel vermogen. Precies zoals jij aangeef tot max. 3000 toeren.
Noodloop dus. Ben ik blij dit ik de Peugeot garage de turbo niet heb laten vervangen!!!

Kan het fap filter zelf ook de oorzaak zijn van de storing?

Weet jij een artikelnummer van deze sensor?

Bedankt voor je hulp!

EBA 0

13 jaar

Het is te voorbarig om er maar van uit te gaan dat de oorzaak een FAP filter en/of drukverschilsensor is. Een noodloop kan meerdere/andere oorzaken hebben. Er zal dus meer gecontroleerd moeten worden bijv. m.b.v. diagnoseapparatuur.
De combinatie met ASR/ESP is ook nog niet helemaal duidelijk. Wellicht gaat het "gewoon" om 2 storingen. Gaat het lampje van ASR/ESP ook branden?

hans4074 0
badge

13 jaar

Hans je hebt gelijk, het is misschien te voorbarig om te zeggen dat het de verschildruk sensor is,
maar als je problemen hebt met het fap systeem gaat de motor ook in noodloop en dan gaat ook het abs/esp lampje branden
wat Hans zegt zou ik ook doen, nogmaals uitlaten lezen, kijken welke storingen er in de motor ecu, abs en (evt apart uit te lezen) fap systeem
en laat niet alleen de storingen uitlezen, maar kijk ook de meetwaardes eens na, (ook van alle drie de systemen) of er ergens onlogische
waardes staan.

[quote=hans4074]Het is te voorbarig om er maar van uit te gaan dat de oorzaak een FAP filter en/of drukverschilsensor is. Een noodloop kan meerdere/andere oorzaken hebben. Er zal dus meer gecontroleerd moeten worden bijv. m.b.v. diagnoseapparatuur.
De combinatie met ASR/ESP is ook nog niet helemaal duidelijk. Wellicht gaat het "gewoon" om 2 storingen. Gaat het lampje van ASR/ESP ook branden?[/quote]
Als je het lampje bedoelt dat in de ESP-knop zit (linksonder het stuur) en waarmee je de ESP aan of uit kan zetten, ja.

EBA 0

13 jaar

Dat lampje gaat alleen maar aan als hij in werking treed dus dan rij je te hard door de bocht.

oldtimer 0
badge

13 jaar

De knop die ik bedoel is de knop met de tekst: ESP OFF. Je kunt de ESP blijkbaar uitzetten als je wilt.
Vanaf het moment dat de storingsmelding "ESP/ASR uitgeschakeld" verschijnt, gaat dit lampje knipperen en blijft knipperen.

EBA 0

13 jaar

dan spring hij in storing. uitlezen.

oldtimer 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.