Na vervanging turbo komt bij rijden boven 120 km/u een melding storing emissiesysteem en brandt het motor diagnose lampje en soms gaat de motor in noodloop (uitschakeling turbo). Bij uitlezing blijkt dat de turbodruk te hoog is. Wanneer de turbodruk gemeten wordt via Peugeot Planet (MAP sensor) blijkt deze effectief steeds 200 tot 300 mbar boven de richtwaarde te zitten en de afwijking wordt groter naarmate het toerental groter is. Bij een andere wagen met dezelfde motor wordt de turbodruk steeds automatisch gecorrigeerd met slechts een minimale afwijking van enkele mbar in vergelijking met de richtwaarde. Hoe kan het niet of onvoldoende corrigeren van de turbodruk verklaard worden? Hoe kan dit opgelost worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Achterrop de motor zit een vacuumklep deze wil dan kwijlen/stroef gaan. Dus computer regelt hem terug maar klep gaat te langzaam dicht dus je druk loopt hierdoor hoger op. Betreffende klep vv is de enige oplossing
mee eens, contr ook zeker even de annsluiting van de buitenlucht. dat deze niet verstopt zit. (hangt ergens tussen de verstuivers.)
Die zal wel verstopt zitten. Meestal raakt dat filter verstopt doordat er een verstuiver verbrandingsgassen naar buiten lekt of in het verleden heeft gelekt.
De vacuumklep is reeds vervangen,alsook de filter.Maar bij het meten van de turbodruk is gebleken dat deze effectief nog steeds 150 tot 170 mbar boven de richtwaarde stijgt.Zijn er evetueel nog andere oplossingen mogelijk? (het is wel beter dan voorheen)
Is het slangetje van de vacuumklep naar het filter niet verstopt of gekniktu? Even losmaken bij de vacuumklep en filter en doorblazen.
Verder zou ik eens een mapsensor wisselen denk ik.
heb je ook echt gecontroleerd of de buitenluchtaansluiting daadwerkelijk goed open is?
zou alle slangen keer doorblazen en controleren of er geen verstopping in zit
kan zijn dat ze een draad klem zit ergens
tevens kan ook zijn dat door vuil de stangetje wat je vooraan bij de turbo ziet zitten niet goed op en neer gaat
wat dit dus als gevolg heeft
druk is dus elke keer 2.3bar in plaats van 2.2 bar max
dat de druk te hoog is opzich nog niet erg (extra power )
maar je moet kijken of je nog storing hebt
als je dit niet hebt
dan kan het zijn dat de computer het goed vindt
dit ivm de refress van data kan verschillen en dus je denkt dat het niet goed is maar kennelijk wel
Als je die vacuumcapsule bekijkt ,dan zie je dat er een regelstangetje opzit ,ik heb die klep reeds verschillende malen gedemonteerd en vervolgens het schroefje van 10 gelost en zo dit stangetje 1 tot 2 toeren naar boven gedraaid,zodat de turbo in de praktijk minder wordt aangestuurd ,dit is niet voelbaar qua vermogen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar