Peugeot 406: uitlaat

Bouwjaar: 1996

406 diesel uit 1996 6 maanden terug, door een peugeot garage een complete uitlaat vernieuwd orgineel.
was erg stil ten opzichte van de oude uitlaat.

Maar een paar keer een verkeersdrempel geraakt en vanaf die tijd bromd deze van af 2100 toeren tot 3000 het ergste.
Bleek alleen maar schroefdraad van de uitlaatklem te zijn.
Wat gelukkig geraakt was en beetje afgesleten.
De klem zat 45 graden scheef ipv horizontaal.

Ik dacht zeker door de aanraking met de beugel de uitlaat is gaan lekken?
Bij de garage gekeken en was niet het geval zat gewoon vast.
We komen er niet achter wat het brommen veroorzaakt.
Is er iemand die mij kan vetellen waar de oorzaak kan liggen?

of zit dat misschien wel in de katalisator?
B.V.D. WOON IN ALMERE

w.vries28

Geplaatst door w.vries28 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

is niet vooraan het pijpje van de UGR gescheurd.

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

Oldtimer Jansen bedankt voor de reactie.
Maar waar zit dat en wat is dat voor pijpje?
Soms iets bij het spruitstuk, kan je dat makkelijk zien?
Ik wacht indien mogelijk gaarne nog wat meer info?
Tot het volgende bericht met vriendelijke groet Willem.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit pijpje zit tussen de ugr klep op het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk en is wat moeilijk te zien.

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

Oke ik ga ff kijken als het weer het toelaat.
Of ik wat kan zien horen of voelen wat er loos is.
Oldtimer bedankt en je hoord nog van me of ik er uitkom.

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

Oldtimer Jansen ik kan niks zien zit erg verborgen zeker.
Maar denk dat je wel gelijk hebt, omdat jaar of 4 geleden
die klep ook al vernieuwd is.
Gelukkig toen onder garantie.

Maar ik ben zo benieuwd wat en hoe dat ding er uitziet.
Wil u of kan u mij daar een tekening of zoiets van maken?
Dan kan ik mijn email adres geven.
B.V.D. groetjes willem.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Onderdeelnummers van de pijp, de klep en de klemmen.16283J 16287T en 1628AG . kan er jammer genoeg geen plaatje van mailen aangezien mijn scanner het begeven heeft en ik van m'n minimum monteurs inkomentje geen nieuwe kan kopen.

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

ik leef met je mee als wao er, na 25 jaar als busschauffeur
en nu handen met reuma en slijtage gewrichten.
dus alleen kleine dingetjes lukt nog maar meer niet.

maar bedankt voor deze info bij de eerste service beurd laat ik het bekijken.
zelf kan ik het scheurtje of lek niet vinden.
ik mail wel als ik meer weet ook natuurlijk voor de andere die geintresseerd zijn.
oldtimer tot mails afz willem

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

Berichtje aan OLDTIMER over resutaat uitlaat brom.
natuurlijk Ook aan de andere die mij verder willen helpen!
Ben met de wagen 406 diesel turbo 90pk 236000km 1996bouwjaar.
Naar de garage geweest en tussenpijp onder garantie vervangen.
Daar zat heel klein gaatje in, complete uitlaat 6maanden oud.
Maar het brommen is er nogsteeds, LIJKT IETS MINDER.
ook al naar de motor rubbers gekeken eentje wat minder hard?
UGR klep is oke geen lekage de uitlaat hangt ook vrij.
De monteur wist het ook niet meer?

Oja een nieuw tikkend geval bij de acheras met heen en weer schommelen en in en uitveren, alleen met rijden.
Lijkt op dat de remkrachtverdeler tikt de veer is roestig en erg veel ruimte op het stangetje.
Werkt nog wel maar morgen even vast zetten met een veer kijken of het tikkende geluid weg is, word vervolgt.
Alle rubbers stangen en stille bloks hele achteras alles vervangen een jaar gelede van wegend zoekend rij gedrag.
dus dat is ook inorde geen speling.
iemand nog een goude tip?
B.V.D. gr Willem

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

laatste nieuws na operatie 406 1996 std 1.9.
236.000km al gelopen en olie verbruik 0.5 per 10.000km.
En het gemiddelde verbruik is 50% korte en 50% lang 1op16.

Rem kracht verdeler was het niet.
Na onderzoek papieren vorige reparatie jaar gelede bleek dat de 2 dwarse stabbilisatorstangen nog niet vervangen waren, toen nog oke.
En dat die 2 nu het tikkende geluid gaven, (uitgelubberd)
Wat nu helemaal mooi is dat ik van het zoekende gedrag af ben.
Daar had ik al 4.5 jaar last van en niemand kon mij daar 100% van af helpen, altijd milimeter heenen weer sturen om recht uit te blijven rijden. (teveel meesturende achteras)
oldtimer komt dit vaker voor?
Ik denk dat de vorige eigenaar erg veel last heeft gehad van veel drempels en vermoedelijk zware last en aanhanger, de kogel was al aardig geroest vandaar.
Wat de brom resornantie betreft met een nieuwe tussen uitlaat pijp en vaster gezette aansluiting bij het spruitstuk.
Is dat bijna geheel verdwenen, alleen nog met 2800toeren beetje.
ik ben nu weer tevreden en zo als ze zeggen je voelt je lekkerder in een peugeot!

In het begin dat ik die 406 had gekocht dacht geef mij de 405 1.9 gld maar weer perfect stuurgedrag en zeer goede vering laag gewicht met oog op de wegenbelasting laag verbruik 1op18.5 grote kofferbak.
Maar na 330.000 km en 35.000km per jaar tijd voor een andere.

Oldtimer dus het was niet de ugr klep in mijn geval.
Nog wel bedankt voor je hulp naar het zoeken.

Oja wat is het gemiddelde onderhouds kostenplaatje?
na 120.000km per kilometer.
+ zelf gereden 70.000km 4.8 cent pkm.
Tot en met 230.000km dus zelf gereden 110.000 6.5 cent pkm.
Nu het laatste met weer grote reparatie 116.000 7.9 pkm.
Totaal nu op de stand 236.000km distributie en spanrol+waterpomp
is al vervangen.
Maar hoop nu een langere periode bijna kosten vrij te zijn??????

Met vriendelijke groet Willem de vries.

Erwin2907 (0), 19 jaar geleden

Willem,
Ik weet niet of je intussen je probleem al hebt opgelost, maar ik kan me voorstellen dat de uitlaat verdraaid is in zijn koppeling (ik heb dat al eens gehad). Het kan dan zijn dat de uitlaat bijvoorbeeld onder de auto ergens raakt. Kijk eens heel kritisch onder de auto of de uitlaat echt vrij hangt, ook bij gas geven, waarbij het motorblok kantelt.

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

Erwin ja het is redelijk op gelost zoals hier boven is te lezen.
Maar bromd nog wel wat daar moet ik maar mee leven.
De uitlaat hangt helemaal vrij de 1e bouten bij het spruitstuk zijn extra aan gedraait.
Wat ik nu weer heb zijn mijn voor rubbers of verbinding sangen met de stabbilisatorstang vermoedelijk weer uitgelubberd.
Dat zou al de derde keer zijn dat ik die vervangen moet in 5 jaar.
dat is toch te gek he, wel een heel zwak punt van de 406. dat geld volgens mij voor alle rubbers op hanging voor en achter.
Erwin is zo je vraag beantwoord?
Wordt vervolgt groet Willem de Vries.

Erwin2907 (0), 19 jaar geleden

Dat is inderdaad wel erg vaak. Ik heb mijn 406 nog niet zo lang, een half jaar en 20.000 km, maar eigenlijk nog niet zoveel problemen gehad. Laat ik het afkloppen!
Succes met de rubbers.
Erwin

w.vries28 (0), 18 jaar geleden

Erwin en de andere die benieuwd zijn.
Wat nu weer versleten was de stabbilisator stangen.
Dat komt door alle drempels op het wegdek gemiddeld 40 perdag.
30-08-2000 deze gekocht met 122000km op de teller.
In het begin waren in mijn buurt geen drempels ALMER-HAVEN.
1e keer vervangen 194000km 25-02-2003
2e keer vervangen 213500km 29-01-2004
3e keer vervangen 240500km 01-06-2005
Het is ook nog zo dat ik bijna over de drempels heen kruip, zo langzaam meestal.
Zijn er nog meer probleem gevallen bekend?
Het brommende resornerende geluid wordt ook weer erger, lijkt wel op een kontakt geluid en gevoel.
Zat aan mijn motor rubbers te denken ze worden wel wat slapper.
Alle lezers gegroet en tot de volgende storing.
Afz Willem.


Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Willem,
Toevallig las ik op het forum gisteren iemand met een gelijksoortig probleem van resonerend geluid. Bij hem bleek het een gescheurd uitlaatspruitstuk. Kun je laten lassen.

w.vries28 (0), 18 jaar geleden

bedankt erwin dat zou ook wel eens kunnen.
Maar is dat dan inwendig?
Uitwendig is er niks te bespeuren.
Het is inderdaat ontstaan na een verkeersdrempel met de uitlaat beugel geraakt te hebben.
Als het zo blijft dan ga ik pas bij de volgende beurd kijken.
In augustus, maar bedankt voor de tip.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum