Peugeot 406 1.9TDI Break: Oplopende temperatuur

Bouwjaar: 1998

Ik heb sinds kort een raar probleem:

Op het moment dat ik op de snelweg pakweg boven de 125 km/u kom, loopt de temperatuur van de motor hoog op.
Dat wil zeggen: normaal staat deze rond de 80 graden, nu tussen de 90 en 100 graden.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Is dit (waar ik bang voor ben) een lekkende koppakking?

Als tweede vraag: wat mag het vervangen van een dergelijke pakking kosten, en wat is expliciet wel/niet noodzakelijk?

Snuffie11009

Geplaatst door Snuffie11009 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

harry4203 (465) PRO, 19 jaar geleden

er zal waarschijnlijk een koelvinmotor defect zijn, een lekke koppakking gebeurt bij die motor volgens mij zelden tot nooit.(als er 1 vin stuk is, draaid de andere ook niet meer op lage snelheid dus wordt de motor wat warmer.het kan ook in een relais of de bedrading zitten, dus wel eerst even meten.

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Bij die snelheid heb je geen ventilator nodig, ik denk eerder aan een doorstromingsprobleem, thermostaat, waterpomp, verstopte radiator etc.

Snuffie11009 (0), 19 jaar geleden

Ik heb zelf zitten denken aan de retourleiding naar het expansievat wat mogelijk niet goed doorstroomt.

Wat wel vreemd is, is dat ik 3 maandene geleden mijn radiator heb vervangen. Eergisteren brandde het koelvloeistoflampje, waarna ik er 2-3 liter koelvloeistof heb ingegooid.
Ondertussen heb ik er al 300km mee gereden, en het enige wat me op is gevallen is dat de temperatur bij hogere snelheden is gaan oplopen.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Thermostaat stuk???

Snuffie11009 (0), 19 jaar geleden

Zou het?
Oplopende temperatuur is namelijk alleen bij hogere snelheden.

Bij de garage zeiden ze het volgende, echter geloof ik het niet helemaal:

Bij hogere snelheden bouw je meer druk op in je koelsysteem, waardoor alleen bij hogere snelheden je temperatuur oploopt.
Doordat je koppakking defect is, gooit ie bij hogere snelheden er koelvloeistof uit. M.a.w.: vervanging van je pakking is nodig, en dat kost 1000 euro plus.

Ik vertrouw het niet helemaal, want ik denk nl. dat als je koppakking lek zou zijn, er water (koelvloeistof) in je motor komt, waardoor je dit zeker zou moeten merken middels een rookpluim uit de uitlaat. En dat is niet het geval. Ook zou er mijns inziens een olielaagje in op je koelvloeistof moeten zitten, en ook dat is niet het geval.

Wel hoor ik na een it van 100km+ bij een stilstaande motor zachte 'borrel' geluiden uit (omgeving van) mijn expansievat komen. Dit duit op lucht in het systeem lijkt mij, echter vraag ik mij af of dat weer te herleiden is naar een defecte (lekke) koppakking.

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Thermostaat kan wel ivm het zwaarder belasten van de motor. Dan zal hij ergens rond de helft blijven hangen.

Bij een lekke kp hoef je geen water in de olie vv te krijgen, er kan ook een dam van de cilinder naar het koelsysteem lek gaan waardoor er druk opgebouwd wordt. Druk van de compressie is vele malen hoger dan van het koelsysteem dus het water wordt niet meer terug geperst (als het een klein lekje betreft).

Blijft het systeem bij koude motor (nacht staan) op druk?(slangen hard)? Zo ja dan grote kans op overmatige druk in het koelsysteem. Loopt er koelvloeistof uit de overloop? Doe het slangetje in een flesje en kijk of daar veel koelvloeistof in komt. Dan ben je gelijk achter de oorzaak van het koelvloeistofverlies. Indien veel lekkage uit de overloop dan is de kans groot dat de koppakking lek is.

Sterkte,

Paul

daan1876 (0), 19 jaar geleden

Ik heb hetzelfde gehad bij m`n vorige peugeot,het was uiteindelijk m`n thermostaat die niet goed meer open ging,gelukkig was dit onderdeel goedkoop en heb het zelf vervangen (eitje)

Snuffie11009 (0), 19 jaar geleden

Na een nacht staan is er bij mijn weten geen druk meer in het koelsysteem. Verder heb ik niet gezien/gemerkt dat er koelvloeistof weg is gelekt. Echter het lampje is niet voor niets gaan branden lijkt mij...
Hoe kan ik overigens controleren of er lekkage is vanuit de overloop?

Wat zijn overigens de symptomen van een lekke koppakking? Of zijn dat er meerdere?
En indien die pakking lek is, kan er wel mee gereden worden? Of is het raadzaam deze gelijk te vervangen en er in zijn geheel niet meer mee te rijden?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je nou gewoon bij motor op bedrijftemperatuur de expansiepot vult tot de rand en je laat de motor lopen en er blijven luchtbellen uit het koelsysteem komen kun je er wel zeker van zijn dat de koppaking lek is. Reparatie moet niet te lang op zich laten wachten aangezien de kans toch wel erg groot is dat je een keer zonder koelvloeistof komt te staan met alle gevolgen van dien.

autoxpert790 (0) PRO, 19 jaar geleden

en 1000 euro betalen voor vervangen van de koppakking?? dat heb ik nog nooit gehoord

jan4983 (0), 19 jaar geleden

trek de oliepeilstok er eens uit als hier druppeltjes water aan zitten is de cillinderkop inwendig gescheurd heb ik wel eens vaker meegemaakt

Snuffie11009 (0), 19 jaar geleden

Nou, ik heb weer wat nieuws.
Vandaag met de auto gereden, en nu bleek er weer een 2 liter koelvloeistof bij te moeten. Heb het bijgevuld terwijl de motor draaide, en ben gaan kijken of er luchtbellen in het expansievat kwamen.
Niet het geval.
Verder nog olie bijgevuld, dat zat aan de wat lage kant.
Wederom 200km gereden (woon-werk) en heb niet veel bijzonders kunnen ontdekken. Op de snelweg bleef de temperatuur normaal (rond de 80 graden volgens de meter) en heb zelfs nog getankt. Tijdends deze stop gekeken of ik enige lekkage kon ontdekken aan de onderkant van de wagen, maar nee, niet eens.
Toch is er in de afgelopen 2 dagen een kleine 2 liter koelvloeistof 'verdwenen'.
Ik ga mij nu naarstig afvragen waar dit aan kan liggen....

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

W.P. Ruik je soms ook een maggi lucht in of bij de wagen?
Dat zou dan duiden op een koelvloeistof lekkage (kachelraditeur).
Of als die lucht uit de uitlaat komt is toch je koppakking er aan.
En het verdwijnen van de olie heeft ook met de koppakking temaken.
Sluit de dop wel goed van het expansievat?
Ik weet niet waar je woond maar in nagel zit een peugeot sloperij die ook repareerd voor een redelijke prijs!
Auto demontage bedrijf F.A. Klijnstra Eggestraat 31.
postcode 8308 ab nagele tel 0527-652625.
speciaal in franse onderdelen en reparatie peugeot-citroen-renault.
Email adres peugeotonderdelen@hotmail.com.
Ik hoop dat je hier wat mee kan en laat het even weten oke.
met vriendelijke groet willem de vries.
Zelf rijder van een 406 1.9 std met 235000km met 35 jaar ervaring.

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

W.P. ik had nog een vraagje, waarom is de radiateur vernieuwd?
Heb je met een overhitte motor door gereden?
of met tekort aan koelwater?
Als dat zo is een van bijde is de koppakking naar de knoppe.
Excuus voor mijn taal foutjes, dat is niet mijn sterkste kant.
Nogmaals groet van willem.

Audifreak763 (0) PRO, 19 jaar geleden

Met dezelfde motor, maar dan in een 806, heb ik begin dit jaar vergelijkbare problemen gehad. Steeds koelwaterverlies en teveel druk in het systeem. Inderdaad ook de (ook wel wat gammele) radiateur vervangen. Uiteindelijk de koppakking toch maar vervangen en de problemen zijn opgelost. Sindsdien 30.000 kilometer gereden en geen druppel koelvloeistof meer bijgevuld.
Aan de koppakking was overigens niet duidelijk te zien waar de lekkage is geweest. Ik ben er nagenoeg van overtuigd dat ook bij de beschreven auto de koppakking lek is.
@ Harry: door de dealer werd in het geval van de 806 een prijs voor de reparatie genoemd die nogal fors boven de ¤ 1000 lag.

Snuffel11005 (0), 19 jaar geleden

Even reagerend onder een ander account:


Rare luchten heb ik niet waargenomen, zowel niet in de wagen als buiten de wagen.
Voor zover ik heb gezien en kunnen controleren sluit de dop van het expansievat goed af.
Voor wat betreft je aanbeveling: dank daarvoor, ik zal er zeker gaan informeren :)
De radiateur is vernieuwd omdat er een gat in zat. Ik heb toen heel even met een te hete motor gereden, dat heeft nog geen 3 minuten geduurd, ik was er of net op tijd, of net te laat bij. De radiator is in ieder geval ruim 3 maanden geleden vervangen, en sindsdien heb ik toch zeker 10-15.000 km probleemloos gereden (ik rij ongeveer 5000 km per maand).

Die 1000 euro + kreeg ik dus ook te horen, met het verhaal erbij dat gelijk de koppen gevlakt moesten worden.
Is dit daadwerkelijk noodzakelijk? Volgens mij is puur het vervangen van de pakking niet zoveel geld. Pakking zelf zal een 50-60 euro kosten, kwa tijd ben je (geschat) een 3 uur kwijt.
Al met al moet je voor rond de 250 euro toch zeker je pakking vervangen kunnen hebben.
Zit ik dan goed, of zit ik er echt compleet naast?

PS: gisteren heb ik zoals gemeld weer bijgevuld, en sindsdien al 200km gereden. Vooralsnog geen enkel probleem gehad met betrekking tot de temperauur, deze blijft netjes onder de 80 graden (iets eronder).

harry4203 (465) PRO, 19 jaar geleden

ik denk dat er een hoop dealers zijn die graag en monteur willen hebben die dat in 3 uurtjes doe. ik geloof dat er zomaar een uurtje of 7/8 voor staat. mocht er niks aan de pakking te zien zijn is vlakken/afpersen misschien niet onverstandig.
als je de motor stationair warm laat draaien, gooit ie er dan op een gegeven moment ook geen water uit? werkt de koeling echt 100% (nogmaals, thermostaat-vinnen laag en hoog?).zou dat toch echt even serieus controleren voordat ik tot zo n grote reparatie overging.
m.v.g. harry

w.vries28 (0), 19 jaar geleden

W.P. je moet nog even rechts onder in de motorruimte kijken.
Daar bevind zig een dubbele water buis, die roeste gewoon weg.
En al heel lang lekte en eens per 3a4 mnd ging er een liter bij.
Net boven op de chassisbalk onder het water tankje van de ruitensproeiervloeistof
Dat was door garage ondekt, toen ik aan een nieuwe radiateur toe was.
Ik hoorde dat in die jaren geen koper meer gebruikt werd.
Daarom dat alle radiateurs toen van ijzer waren en weg roeste.
Nu zijn ze allemaal van alminium.

ook gelijk mijn getande riem en spanrol en waterpomp heb laten vernieuwen bij 230.000km.
Omdat alles nu toch al open lag, minder duur is met vervangen.
Wil hiermee zeggen dat als de kop er af moet, altijd moet laten vlakken.
Zou je dat niet doen zeer veel spijt zal hebben met enorme extra kosten.
De kans dat het mis gaat is dan erg groot.
bij een goede garage of anwb kan je radiateur laten afpersen.
Dan weet je meer over de lekkage?
Oja kijk ook even op www.autoweek.nl .
Dan midden boven op autogids klikken en dan naar myreview klikken en op merk alle goede eigenschappen en mankementen met verhaal kan lezen.
misschien zit daar wat nieuws bij.
afz willem de vries.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.