Sinds een tijdje heb ik geconstateerd dat mijn brandstofhoeveelheidsmeter te optimistisch is. Ik heb zaterdag gemerkt dat de wijzer ongeveer nog op 1/3 stond terwijl er maar 15 liter totaal meer in zat. Dat is incl de ong 5 liter reserve hoeveelheid.
Hoe kan het gebeuren dat de wijzer standaard nu teveel aanwijst. Is dit nog een mechanisch systeem ? Als ik vol tank staat de wijzer ook voorbij het blokje.
Daarnaast heb ik soms wel eens dat mijn watertemperatuurmeter in het dashbord te weinig aanwijst. De temp staat dan tussen de 70 en 80 graden. Maar als ik later de auto weer gebruik staat de meter tijdens de rit wel keurig op 87 graden. Dit treedt ook niet altijd op. Dit komt mij ook over als een te weinig spanning . Komt dit bekend voor ?
Kunnen deze 2 problemen met elkaar te maken hebben en duidt dit op een slecht voedingspunt in het dashbord ?
Levert een storing in het dashbord wel vaker een combinatie van deze 2 fouten op ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klaas,
Hoe dit bij deze auto zit weet ik niet precies, maar vaker als er problemen zijn met tank en temp meter kan dat veroorzaakt worden door de spannings stabilisator achterop of in het instrumentenpaneel.
Het kunnen natuurlijk ook 2 losse problemen zijn, voor de tankmeter verdenk ik dan de vlotter, voor de temperatuur kan het ook de sensor zijn, of een slechte werkende thermostaat bv..
Dat de thermostaat wel goed is , leid ik af uit de olie temp meter. Die geeft nl wel altijd keurig 90 graden aan als de motor warm is en 100 max als ik 125 op de snelweg rijdt na een tijdje warm draaien.
Is dit nog een mechanisache vlotter bij deze 406 ?
14 jaar
Wat je daar zegt klopt niet, ook al word de olie wel goed warm, dat wilt nog niet zeggen dat de thermostaat dan ook in orde is..
Als hij weer minder aangeeft, stop dan eens langs de weg en laat de motor eens een paar minuten ( verhoogt stationair ) lopen, kijk dan of de meter wel omhoog gaat als je dus stil staat.
Vlotter zit in de tank.
14 jaar
De brandstof meter wordt door de computer aangestuurd. Alleen bij het starten wordt naar de vlotter gekeken, daarna berekend de computer wat er verbruikt is en past daarop de meter aan. Ga maar eens tanken en laat de motor draaien, als de tank vol is, staat de meter nog altijd daar waar hij stond.
14 jaar
@Richard
Uit wat jij aangeeft leid ik af dat er wel een probleempje kan zitten in de vlotter. dat hij soms blijft kleven en daarom dan niet tijdens de rit de goede hoeveelheid aangeeft. Dat zou ook verklaren waarom soms als ik een tijdje heb stilgestaan en opnieuw start, dat het dan wel goed aangegeven wordt.
Is zo'n vlotter te reinigen of moet je dan een nieuw vlotter mechaniek erin (laten) zetten ?
14 jaar
De vlotter zit aan de brandstof pomp. Ik zou niet weten hoe deze kan "blijven plakken". Mogelijk dat er wat contact punten versleten zijn. Hier een foto van mijn brandstof pomp uit mijn voorgaande 406 (1.8 16v EW7) maar voorzover ik het me kan herinneren ziet die uit mijn huidige 406 (2.2 HDiF DW12) er hetzelfde uit. Links (het groene) is het sleepcontact van de vlotter.
[img]http://img821.imageshack.us/img821/4078/...[/img]
14 jaar
Of is de kans groter dat het een electrisch (voedings) probleempje is in het dashbord zelf ?
14 jaar
Ik heb laatst de brandstoftank pomp moeten vervangen, dat is een verotte duur ding. Ik was 245 euro kwijt voor alleen de pomp.
Dus ik zou eerst alles uitsluiten voor vervangen.
14 jaar
Ik heb nog steeds hetzelfde euvel, maar ik heb er nu geen geld voor over.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar