Afgelopen week is plotseling mijn airco(climate control) er mee opgehouden. Normaal voor een STEK monteur als ikzelf een koud kunstje, maar juist bij mijn eigen auto heb ik een airco probleem waar ik vooralsnog niet uitkom!
Wat doet ie wel:
- Mengklep kachelhuis werkt goed. Zowel door eenheid bediend, als door de PPS
- Compressor slaat in (Dus het relais in de BSI is NIET stuk!)
- Systeem is vol, drukken bij stilstand zijn goed. Vandaag nog voor de zekerheid leeggehaald en gevuld, met ander airco station
- Stille werking, dus geen gezuis in de verdamper.
Wat doet ie niet:
- Koelen
- Temperatuursverschil in/op de leidigen
- Lekken
Ik trek echt m'n haren uit m'n kop. Geen storingen aanwezig, alle parameters bij meting gegevens zijn goed. Het enige vreemde wat ik geconstateerd heb is het volgende:
Als de compressor inslaat zakt de lage druk van ongeveer 5bar naar schommelend tussen de ongeveer 3 en 4bar. Als je heel goed kijkt zie je de magneetkoppeling iets heen en weer gaan in hetzelfde ritme. (het hart draait overigens wel mee)
Zelf verdenk ik óf het expansieventiel óf de compressor. Eerlijk gezegd was ik niet echt onder de indruk van het koelvermogen van de airco. Vandaag dat ik 'm recentelijk nog opnieuw gevuld heb (moest 150g ofzo bij) en toen koelde 'ie 12 graden.
Wat ik graag wil is een oplossing voor dit probleem. Liever geen dingen in het wilde weg roepen, maar ervaringen stel ik zeer op prijs. Aangezien ik dit probleem in mijn Stek tijd nog nooit heb meegemaakt ben ik zeer benieuwd!
Groetjes van een radeloze Peugeot monteur/bezitter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zegt dat de compressor wel draaid en de lagedruk iets zakt. maar loopt de hogedruk ook op, of doet die helemaal niks? als die niks doet kan het mi niet zo heel veel anders zijn dan de compressor. heb bij een 307 wel 2 maal een compressor vervangen voor een soortgelijke klacht.
Hogedruk doet idd vrij weinig. Ik vind het alleen een beetje spannend om direct een compressor te bestellen van ongeveer 300 euro.
14 jaar
denk dat het probleem in de expansieventiel zit.
Wat heb je voor een hoge druk?
Indien de druk schommelt kan (hoeft niet) het aan
de compressor liggen.
Indien de lage/hoge druk ongeveer gelijk zijn
ligt je probleem bij het ventiel.
Lage druk van 3a4 bar vind ik iets aan de hoge kant.
Succes, Pascal
Bij stilstand met deze buitentemperatuur is het normaal dat R134A een druk heeft van 5 tot 6 bar. Dit is bij stilstaande motor het geval. Als de airco wordt ingeschakeld zakt de lagedruk tussen de 3 en 4 bar. Ik weet ook dat een goeie airco een lage druk moet hebben van rond de 2 bar (ongeveer 2gradenC)
Terecht dus dat ik twijfel tussen een compressor en een expantieventiel. Helemaal omdat het plots is gebeurd en de compressors van Peugeot bijna nooit stuk gaan.
14 jaar
Jongens, hou het wel leuk. We hebben niets aan gekissebis, wel aan constructief meedenken om samen een probleem op te lossen.
Moderator Problemcar
Het topic is wat gemodificeerd en weer opengesteld zodat we allemaal kunnen lezen wat de oplossing van The11311 is.
Wel hopen wij als moderators nu dat men in het vervolg op een positieve manier wil bijdragen om tot een oplossing te komen.
Vandaag de compressor vervangen. Voor de zekerheid heb ik ook het expansieventiel vervangen. Om eventueel (opnieuw) vloeistofslag te voorkomen. Airco koelt weer 13 graden.
p.s. Bedankt voor het opschonen van dit topic. (al was ik er zelf ook deels schuldig aan)
Wat mij betreft kan 'ie dicht.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar