auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Water Temp meter blijft soms steken bij 80 gr. soms wel oke

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 8 V 110 pk

Mijn watertemp. meter loopt soms maar op tot 80 graden en wijst dan niet maar aan.

Afgelopen weekend 2 maal 250 km gereden.
De eerste rit gaf de watertemp. meter keurig bijna 90 graden aan. Zodra de motor op temp was in ieder geval. Ook bij testen slaat de koelventilator keurig in bij 90 graden als ik bv de Climate Control heb uitgeschakeld ook.

De 2e rit geeft de meter weer max 80 graden aan. Ook nu met kortere ritten blijft de foute aanwijzing weer. Soms is het weer een paar dagen oke , dan geeft de meter weer normaal aan.

Kan dit een elektrisch probleem zijn in het dashboard of de bedrading daar naar toe. Of is het mogelijk een gecorrodeerde (soms slecht contact makende)aansluiting van de bedrading op de temp sensor?

Waar zit de temp. sensor voor de watertemp meteraanwijzing gemonteerd ?
Is deze sensor alleen voor de meter of wordt hetzelfde signaal ook voor de instelling van de motor gebruikt ?

Ik zie geen foute aanwijzing op de olietemp meter. Altijd 90 graden en max 100 graden bij snelle ritten (130 km/u).

Kan dit probleem een relatie hebben met de andere storing die ik al een tijdje heb: Aanwijzing brandstofhoeveelheid te hoog ?

Waar zijn zwakke punten in de bedrading of het circuit voor het dashboard ? Iemand tips of zo.

Thermostaat lijkt wel goed te werken volgens zeer vluchtige inspectie.

Wat kan ik zelf checken en hoe ?

Het lijkt een beetje een zoekplaatje , vooral omdat het soms wel goed is.

Geplaatst door

KRG (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is afgelopen week ook weer voorgekomen, 1 rit met aanwijzing op bij 90 graden. Daarna zelfde dag weer terugrit en dan staat de meter op iets meer dan 80 graden. Weet er niemand een hint of oplossing ?

KRG 0

14 jaar

vervang de termostaat maar eens, kosten vallen mee, en je probleem is waarschijnlijk verholpen. die 100 graden doet bij mij een belletje rinkelen. heeft mij zelf een koppaking gekost en daarna was de temeratuur nog niet in orde. toen hij vervangen was nooit meer oplopende teperaturen gehad van boven de 80 graden

ballenman 0

14 jaar

Voor de duidelijkheid: de olietemp meter geeft op snelle ritten soms 100 graden aan.
De watertemp meter komt sommige ritten dus niet boven de 80 graden uit.
En bij sommige ritten zie ik wel keurig de watertemp. meter oplopen tot (ong) 90 graden.
De watertemp komt dus nooit boven de 90 en dat lijkt me op zich goed.
Het lijkt me meer een aanwijzingsprobleem dan een thermostaatprobleem.

KRG 0

14 jaar

mijn hdi doet al 235000 km hetzelfde dan 80 dan 90 ,gewoon niks van aantrekken het is tenslotte een peugeot

hdi2.0 0

14 jaar

@hdi2.0

Van welk bouwjaar is jouw HDI ?

KRG 0

14 jaar

november 2003

hdi2.0 0

14 jaar

wel frappant dat die van mij ook het bijna nieuwste type is. Die van mij is van eind april 2003. Die van jou nov 2003.

Lijkt me wel een mogelijke aanwijzing.

Heb jij ook wel het idee dat de brandstof meter ook wel te optimistisch is soms ? Bij vol de wijzer helemaal rechts naast het "blokje" en bij nog 15 liter erin staat de meter soms even voor de 1/2 vol.

KRG 0

14 jaar

kijk maar eens rond op internet we zijn niet de enige met deze "problemen

hdi2.0 0

14 jaar

Probleem doet zich nog steeds voor !

KRG 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.