De versnellingsbak/differentieel lekt olie via de keerring van de rechter aandrijfas. Een onderdeeltje van niets, maar waarschijnlijk wel veel werk om te vervangen.
Voordat ik teveel en de verkeerde dingen ga losmaken: Wat moet ik allemaal losmaken om de rechter aandrijfas uit de bak te kunnen trekken? Is het alleen een kwestie van het tussenlager losmaken of moet er ook iets bij het wiel/wielophanging los? Het betreft een 6-bak.
Alvast bedankt voor de tips!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Allereerst zet je de auto op de achterrem, uit versnelling, en vooraan op assteunen. Het gemakkelijkste vind ik om de auto te tillen met een garagekrik onder het "subframe" (je kiest een mooie dikke bout om de krik onder te zetten), en dan een assteun onder de drempel (daar waar je normaal je gewone krik moet zetten).
Let op: VOOR je de auto opkrikt, zet je best de wielnaaf een beetje los! (dus de circlips van de moyeu eraf, en dan - ik denk een dopsleutel van 34mm - met een arm van een meter, anders krijg je hem gegarandeerd niet los! Je doet dit best voor het opkrikken, want als de wielen van de grond zijn is dit veel moeilijker.
Nu de olie van de versnellingsbak laten lopen. Dat is dacht ik een vierkantige sleutel van 8mm (gokje).
Je kan nu de grote naafmoer volledig lossen en netjes bijhouden.
Veronderstellende dat je niet zo'n grote momentsleutel hebt, markeer je de moer EN de borgdop zo goed mogelijk met lak of tipex.
Rechterwiel eraf, en de fuseekogel uit de taatspoot halen. Dus de horizontale stift die het gewricht van de draagarm in de taatspoot houdt: moer eraf (in principe vervang je deze moer nadien!), en de pen uitdrijven met een drevel. Netjes bijhouden die pen.
Nu een beetje wringen, eventueel stuk gereedschap knutselen, om de fuseekogel uit de poot te krijgen (hoe hard je moet naar beneden wringen, hangt vooral af van de staat van de rubbers in je draagarmen).
=> Let op dat je bij geklungel met koevoeten enzo, je ashoezen niet kapot maakt; is snel gebeurd!
Nu zet je de twee boutjes van het tussenlager los. Soms kan je deze als ze los staan gewoon een kwartslag draaien zonder dat je ze dan helemaal moet verwijderen. Ik verkies om ze volledig uit te schroeven.
=> Ik wacht met het lossen van de tussenlager tot op dit moment, omdat ik dan per ongeluk de as niet uit de bak kan rukken, je moet deze as namelijk voorzichtig behandelen.
Taatspoot - die normaal al los is van de draagarm en diens fuseekogel - lichtjes naar buiten trekken. Aangezien de as los zit, zou die al een eindje moeten meekomen uit de bak. Met een houten hamer de as uit de naaf kloppen. Voorzichtig, je wil geen grof geweld uitoefenen op de tussenlager en/of het stuk dat je uiteindelijk terug de bak in "klopt"! Laatste stukje eventueel rustig met een dreveltje door de naaf drijven.
Eens vrij, draag je zorg van de asuiteinden, en je let op dat je de homokineten ontziet.
Taatspoot een beetje opzij, en dan kan je de aandrijfas naar je toe trekken. Eventueel doe je dit met twee, om de as te beschermen en begeleiden.
Nu naar de bak: de keerring verwijder je met een stevige schroevendraaier, maar je let héél goed op dat je geen krassen trekt in de passing in de bak, anders heb je een probleem! De passing mooi proper maken.
Nieuwe keerring zal heel misschien van 't type zijn dat je nog zelf moet voorvormen, in tegenstelling tot de keerring die je net verwijderd hebt die vermoedelijk van een uitstekende lip voorzien is. Welke ring je precies krijgt bij de autoboer, weet ik natuurlijk niet. Als je er één hebt met zo'n voor te vormen teflonlip (PTFE), is het heel belangrijk dat je die correct voorvormt met vettige vingers. Dit zoek je in dat geval even op via google: "voorvormen teflon oliekeerring" ofzo.
Een nieuwe keerring drijf je, als je geen speciaal gereedschap hebt, in de passing, met behulp van de oude ring. Let op, je drijft hem zo vlak mogelijk in, dus niet eerst de ene kant scheefweg erin en dan de andere! Of je knutselt een soort ring waar je kan op tikken.
Alles terug monteren in omgekeerde volgorde, eventueel klein beetje vet aan het asuiteinde dat terug in de wielnaaf gaat.
=> Let op, best as met twee terug in de bak schuiven, om zeker te zijn dat je de nieuwe keerring niet beschadigt. Dit gebeurt sneller dan je denkt!
Niet vergeten: NIEUWE OLIE op de bak!! Ik doe het met een vloeistofspuit op perslucht, improviseer zelf je methode om de bak te vullen.
Overigens, je zou kunnen opteren om de taatspoot niet van de draagarm te scheiden, of de volledige fuseekogel (drie boutjes) te lossen uit de draagarm. Je zou dan ook de draagarm kunnen losmaken uit het subframe, en het hele boeltje naar je toe trekken. Weet wel, dat je dan absoluut je wielgeometrie zal moeten laten corrigeren, want je krijgt de draagarm nooit exakt waar die zat.
Ik denk op 't eerste zicht niets vergeten te zijn, anders vraag je maar, of vult iemand anders 't wel aan.
Beste Koert,
Bedankt voor je uitvoerige beschrijving! Ik ga er binnenkort mee aan de slag, tegelijkertijd met een grote onderhoudsbeurt.
9 jaar
Graag gedaan.
Nog een tip: overweeg zeker om de stofhoezen van deze as te vervangen. Ik doe het in ieder geval wel als ik dergelijke klus doe, ook al is de auto "maar" 5j oud (de rubbers hebben hun beste tijd dan reeds gekend). Oké het is wel wat meer werk. De rubbers zijn niet duur, en je hoeft binnen 2-3 jaar die as niet meer opnieuw volledig te demonteren voor een hoes van 10 euro...
Laat even weten als alles gelukt is, altijd leuk.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar