Porsche 924: afslaande motor

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2000

Hallo, gisteren met een kennis naar een Porsche 924 uit 1982 gaan kijken, hij is weg van het
model.
Hele knappe auto om te zien, ook de onderkant (op de brug) goed kunnen bekijken, allemaal super!
Gevraagd om een proefrit, geen probleem, ik had ondertussen al de peilstok eruit gehaald, schone
olie en op peil, ook het koelvloeistof peil gecontroleerd, expansie vaatje leeg!
Aangevuld en gaan rijden, de koude motor, 4-cil. motor liep rauw.
Auto reed, stuurde en remde prima, de motor liep pittig, is ook een 2-liter injectie.
Terug bij die zaak motorkap open, de motor liep hard stationair, 1200 toeren, de radiateurdop
voorzichtig losgedraaid die knalde ong. 5mtr weg!
Vloeistof niveau op peil.
Met lopende motor de klepdeksel olievuldop losgedraaid en de motor sloeg bijna af!!
Dop er weer op en de verkoper draaide het stat. toerental naar 900 toeren.
Ik de oliedop er weer af en de motor sloeg af.
Ik heb best wel veel meegemaakt, maar nog niet dat de motor afslaat met losgenomen olie vuldop.
Iemand hier een verklaring voor?
Moet ook nog vermelden dat na de gelanceerde radiator dop er een klein beetje rook uit het voorraadpotje kwam, ik vermoedde een lekke koppakking, hij borrelde niet, in het vaatje.

deutz

Geplaatst door deutz (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 924? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

jma-c (0), 7 jaar geleden

Bij sommige oudere motoren is het fenomeen van wijzigend toerental bij een verwijderde oliedop volledig normaal. Dit omdat je een vacuum lek introduceert. Ik meen mij te herinneren dat dat bij mijn 924 ook zo was. Helemaal afslaan is niet goed, dat duidt erop dat de stationair afstelling, of vacuumslangen niet helemaal in orde zijn. Ook niks vreemds bij de 924.

Je moet natuurlijk voorzichtig zijn met het loshalen van de radiateurdop als de motor warm is, en dat er een beetje rook/damp uitkomt, lijkt me ook niet vreemd wanneer de vloeistof een temperatuur van +-90 graden heeft.

Al met al, geen onoverkoombare problemen, echter wel wat werk(+evt geld!) met die stationair afstelling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 924 of stel zelf een nieuwe vraag.