Laguna 1.9 dCI, bj. 2000: Begon heel erg te roken uit uitlaat (lichtblauw), waarbij erg veel olie tussen de koelers vandaan kwam lopen. Heel snel was olieniveau te laag. Bij nadere inspectie bleek de intercooler behoorlijk in hoogte te zijn gegroeid, deze is letterlijk opgeblazen en lek geworden. Ik vermoed dat de olie vanuit de turbolader het inlaatkanaal ingepompt wordt. Dus turbo stuk en intercooler als gevolg hiervan. Kan iemand deze diagnose bevestigen, of aangeven waar de olie eventueel nog vandaan kan komen (uit de carterbeluchting als gevolg van sterk vervuild luchtfilter lijkt me in dit geval niet, want dit gebeurd alleen bij vollast en hogere toerentallen en gaat daarna vaak vanzelf weer over). Wie heeft ervaring met dit geval?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Denk inderdaad dat de turbo de hoop heeft opgegeven.
Maar je kan de motor zelf checken door met warme draaiende motor de peilstok eruit trekt flink damp uit het peilstok gat komt
Willem
De druk bij de luchtkoeler wordt te groot waardoor deze openscheurt. Er zijn nu nieuwe verstevigde luchtkoelers verkrijgbaar(als deze worden besteld is het automatisch zo een verstevigde). Je kan de inlaat en uitlaatslang op de turbo demonteren en kijken of er geen speling zit op de as van de turbine. Als deze goed is kan je hem laten zitten, maar waarschijnlijk niet. De olie wordt meestal door de defecte as van de turbine van de turbo uit het carter gezogen doordat deze op en af gaat komt er een zuigeffect. Ook moeten de luchtleidingen worden gekuist evenals de uitlaat. Je moet ook de olie en oliefilter verversen en kijken of de motor geen andere schade heeft(eventueel de compressie pakken en de lagerkappen op de krukas controleren). Je laat dit best door een Renault dealer uitvoeren. Ook voor de garantie eventueel na de reparatie. Groetjes.
19 jaar
Kurt, dit gaat over een x56W. Het verhaal over de verstevigde intercooler gaat niet op.
Inderdaad, sorry hiervoor. Had niet gezien dat het een vorig model laguna was. Dat van de versteviging klopt dus niet, maar de rest is dan toch nog gebruikelijk om uit te voeren. Nogmaals mijn excuses hiervoor. Groetjes.
19 jaar
Gisterenavond (pas) de turbolader uitgebouwd. Ik ben Duitse auto's gewend en ik weet nu ook weer waarom; wat een onmogelijke constructie/slecht bereikbaar. Maar goed. Deze turbo is echt gecrasht. Beide turbines geheel aan gort en turbine-as door midden gebroken. Nieuwe turbolader beschikbaar (¤560,- excl)en nieuwe intercooler. Zit nog wel een paar uurtjes 'circus-sleutelen' in.
19 jaar
Kom nou; de flatratetijd voor turbo vervangen is 1,7 uur en het moet lukken in anderhalf uur. Misschien de eerste keer iets meer werk.
Vergeet je niet het oliefilter en de olie te vervangen?
1,7 uur ?!, dan moet ik iets verkeerd gedaan hebben. Ik kreeg de turbo niet achter het blok vandaan zonder uiteindelijk ook de spruitstukken eraf te halen. Verder moesten de intercoolerslangen en buizen eraf om schoongemaakt te worden (kwamen echt stukken van turbineschoepen uit)en de intercooler moest vernieuwd. Sorry maar dit lukt echt niet in 1,7 uur.
Wat staat er dan voor het vervangen van de startmotor, want die zit ook goed verstopt naar mijn idee.
Maar goed, inmiddels al weer zo'n 1.500 km mee gereden. Loopt weer als een zonnetje. Eerste 10 km wel enorme rookwolken van alle olie die in de uitlaat zat. Ja, natuurlijk olie + filter vervangen (ook het luchtfilter, mocht de ellende daar vandaan gekomen zijn).
19 jaar
Ik heb een nieuwe intercooler op mijn 2.2DCi uit 2002 zitten maar de motor rookt echt gigantisch bij snel optrekken. Turbo floot voorheen erg maar is nu mooi stil. Optrekken is ook weer super. Maar alleen die zwarte rook dus....
Wie weet hoe zoiets kan ?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar