auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: accu trekt helemaal leeg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16.16v

ik heb een een megane cabrio van 2001
de laaste week trekt mijn accu helemaal leeg ben bij de garage geweest en die heeft het alarm omgelust omdat de sensor van het alarm stuk was omdat de statermotor geblokeerd werd en daarom niet wilde starten
maar de accu trekt nog helemaal leeg ik heb er een nieuwe accu in gezet maar het probleem is niet verholpen
de accu trekt nog leeg
wie weet raad wat kan ik nog doen om het probleem op te lossen
hoor het graag

mvg peter

Geplaatst door

pn (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lek stroom meten, en 1 voor 1 de zekeringen er uit trekken tot de waarde zakt onder de 0.05A,

blijft het kofferbak lampje niet branden?

Zet een multimeter tussen accu en auto, en dan een voor een de zekeringen verwijderen tot je een grote afname ziet van de ontlading, dan weet je dat het achter die zekering moet zitten. Dan heb je een veel kleiner gebied om in te zoeken.

Safrane10698 0

13 jaar

ik weet niet of het kofferbak lampje blijft branden moet ik even kijken
zal ook de zekeringen na gaan meten hoop als ik het vind

pn 0

13 jaar

ik heb een aantal zekeringen er uit gehad als ik de zekering van de start onderbreker van de auto zelf er uit haal
dan zakt de ampers niet verder naar beneden van de accu en als ik de zekering terug doe dan zakt de ontlading weer naar beneden wat kan ik nog meer doen want als de zekering er uit is dan start de auto natuurlijk niet meer
wat kan ik nog doen

pn 0

13 jaar

het kofferbak lamp gaat wel uit maar als ik de zekering van de staronderbreker er uit haal blijft de waarde van de accu goed maar als ik de zekering er weer er in doe dan gaat de ontlading van de accu weer naar beneden
wat kan ik verder nog doe aan dit probleem
peter

pn 0

13 jaar

hoeveel lekstroom heb je met alles aangesloten (auto even op slot zetten en een kwartiertje laten meten)

Uit de antwoorden vermoed ik dat Pieter niet precies weet wat hij moet meten.
Voordt je de onderstaande procedure opstart, moet je de radiocode weten (bij dealer gekocht: dan staat de code op de aankoopbon, anders bij de dealer opvragen) + de procedure om die in te voeren (in het instructieboekje).

Dus:
Een lekstroom meet je nìet door te meten tussen +12 Volt en massa (bv. op de + en - pool van de accu).
Een lekstroom meet je wèl door de pluspool van de accu los te nemen "en in het gat" een Ampèremeter aan te sluiten, dus tussen de pluspool van de accu en de los genomen accuklem. Je begint met de Ampèremeter op de stand "gelijkstroom" op de stand met de hoogste maximale waarde te zetten. Daarna schakel je terug naar een lagere stand, totdat je de lekstroom goed kunt aflezen op de Ampèremeter. Als je ergens iets gaat veranderen/uitproberen (bv. verbruikers aanzetten of zekeringen terugplaatsen), sluit je de Ampèremeter kort met een extra snoertje, dit om de Ampèremeter te beschermen tegen te grote stromen. Zet nóóít grote verbruikers aan (blower, achterruitverwarming en al helemaal niet starten: dat levert een gebraden meter op.

Als je alle zekeringen er uit hebt gehad, je zeker weet dat er nergens meer lampjes branden (bv. kofferbak) en je meet nog steeds een te grote lekstroom, kan je er vanuit gaan dat er in de dynamo een diode is doorgeslagen. Dat kan je echter vrij moeilijk meten.

Een lekstroom die groter is dan 0,5 Ampère = niet goed. Een normale lekstroom (met de auto op slot, = inspuitcomputer uit) = kleiner dan 100 milliAmpère.
Met de auto open (= inspuitcomputer op diagnosestand) is een normale lekstroom iets van kleiner dan 200 milliAmpère.

Heino4267 725

13 jaar

Hein, lek stroom mag NIET hoger zijn dan 0.05A!

@Renaultmonteurtje:
Ik ging (bij gebrek aan officiële waarden) uit van een "educated guess":
Het advies in mijn instructieboekje luidt: bij langer dan 2 weken de auto niet gebruiken de accu losnemen, anders is niet gegarandeerd dat de auto nog start (uiteraard met als basis een volledig correct werkende accu).
Twee weken = 14 dagen x 24 uur = 336 uur, rekentechnisch afgerond naar 400 uur.
Accucapaciteit = 80 Ah en ik stel dat de auto nog gegarandeerd start met de halve acculading (dus 40 Ah).
40 Ah / 400 uur = 0,1 Ampère = 100 milliAmpère.

Jouw waarde van 50 milliAmpére zal de opgave van Renault zijn en die zal best gelden voor een redelijk nieuwe auto die goed wordt onderhouden, gemeten met de auto op slot.

@ Pieter: de maximale lekstroom mag dus 50 milliAmpère zijn.

Heino4267 725

13 jaar

0.05A is een waarde die door elke fabrikant gehanteerd wordt, en ook bij de opleiding tot eerste monteur verteld wordt.

hallo heino en renaultmonteurtje
ik wacht op mijn schoon zoon die heeft meer verstand van de multimeter vraag hem wel even of die er naar wil kijken en auto door meten
wat ik wel weet er zijn een aantal dingen verandert aan de wagen zoals radio en xeno verlichting plus stads verlichting meer is er niet verandert heb ik wel alles er achter weg gehaalt en te kijken of het daar an lag

ik laat het jullie wel weten hoe het af loopt met de wagen en als ik er niet achter kom dan maar naar de garage waar ik de auto gekocht heb
mvg pieter

pn 0

13 jaar

hier even de schoonzoon,
ik ben er mee bezig geweest maar ik heb elke keer een probleempje..
kan het kloppen dat ik op de ampere/voltmeter geen ampere waarden voorkrijg? wat ik ook meet, en in welke stand ik hem ook zet ik krijg helemaal niks voor, zelfs niet op de stopcontacten in huis,
dit zal dat vermoedelijk wel aan de meter liggen of ik moet echt iets heel simpels verkeerd doen,.

verder klinkt het verhaal zoals hier boven lochisch alleen moet ik dus ff achterhalen hoe ik de meter op die stand krijg om het door te meten. graag zou ik hier nog een beetje uitleg over willen, ik heb gewoon een standaard meter zoals in elke doe hetzelf zaak wel te halen valt.

ik zal jullie laten weten hoe dit afloopt en ik wil jullie bedanken alvast.

mvg Ron Perik

pn 0

13 jaar

Als je de spanning meet op het stopcontact, stop je de ene meetpen in het ene gat van het stopcontact en de andere meetpen in het andere gat.
Het bereik van de multimeter moet dan staan op wisselspanning en tevens moet de waarde van dat meetbereik hoger zijn dan de spanning die je meet: voor stopcontact-spanning moet je dus een meetbereik selecteren van bv. 500 Volt AC of 1000 Volt AC. Als je een te klein meetbereik selecteert (bv. 200 Volt AC voor het stopcontact), laat een digitale meter een foutmelding zien, meestal één streepje of zo.

Als je op die wijze een meetbereik selecteert voor stroom (bv. Ampères), krijg je een grote knal en is de zekering of de meter kapot: Stroom meet je door de meter in serie te zetten met de verbruiker.

In mijn post hierboven staat precies beschreven hoe je de multimeter moet aansluiten voor het meten van stromen.

Heino4267 725

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.