hallo,
ik he.b een probleem.
er is een bout afgebroken toen ik mn uitlaatspruitstuk aan het monteren was.
heeft iemand een oplossing daarvoor?
uitboren wou ik als laatste optie bewaren.
mvg jordi
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jordy
Belangrijk is natuurlijk, hoever is de bout afgebroken?
Steekt er nog een deel boven?
Gr. paul
goeiedag paul.
hij is 4mm in het blok afgebroken
13 jaar
Jordy
Gat boren > linkse-tap dit gaat niet veel uithalen.
Dan zit er niets anders op dan uitboren, helaas....
Gr. Paul
linkse tap?
dus hij is er links om ingedraaid dan?
ik had een gaatje erin geboord en met een dremel en hamer lopen tikken om hem los te maken,maar eigenlijk heb ik hem dus vaster getikt?
13 jaar
gaatje boren en dan een linkse tap erin draaien. Als het draaien van de linkse tap (= linksom dus ) zwaarder gaat dan het reststukje van het draadeind vast zit, dan draai je het draadeind eruit.
P.S. persoonlijk ben ik niet van de linkse tappen. Ze lopen conisch en drukken dan de draadeind uit elkaar waardoor die juist vaster komt te zitten.
Zelf gebruik ik vaak een linkse boor (ja, die bestaan, zien eruit als een gewone boor maar dan net andersom. Boormachine dus ook linksom laten draaien ;-) Als het goed gaat boor je een gaatje, daarna een grotere linkse boor en daarmee ook weer het gat uitboren. Met wat geluk boor je de kern eruit en als de boor dan tijdens het boren goed snijdt, pakt ie de rest van de draadeind vast en draait dat er zomaar uit. Er is ook nog een mogelijkheid dat het draadeind geborgd zat met lock-tide, dan kun je verwarmen voor en tijdens het boren dat de locktide warm wordt en dan minder sterk is.
Voor rechtse schroefdraad gebruik je een linkse tap: Bij het steeds vaster draaien van de tap in het gat wordt de kracht zo groot dat het overgebleven stuk bout loskomt.
13 jaar
P.S. persoonlijk ben ik niet van de linkse tappen. Ze lopen conisch en drukken dan de draadeind uit elkaar waardoor die juist vaster komt te zitten.
Heino de kans is groot wat de vorige topic scrijver verteld. je moet een beetje geluk hebben en met een linkse boor geld hier het zelfde voor.
Met wat meer ruimte doen we er een sluitring omheen en lassen we er een tapeind ( draadstuk ) op.
En dan met dubbele moeren er uit draaien, maar ja je moet er dan wel de ruimte voor hebben.
13 jaar
wat sjaak10918 schrijft is 1 heel goede oplossing ,ik zelf heb linkse boren van 4-6 8 en 10mm , telkens groter boren altijd succes , ge moet wel uw boren hard opspannen in uw boormachine anders komen ze steeds los .
13 jaar
Helaas, ik ben door mijn blok heen gegaan met boren.
Ik heb de linkse tab en boor geprobeerd maar dat lukte niet.
Dus dan maar uitboren.
Weet iemand wat ik nu moet doen?
13 jaar
Ik denk dat je nu iemand moet gaan zoeken die wat handiger is , want dit gaat niet goed.
13 jaar
ga het kopje maar lichten, let op SPIE LOZE distrubutie indien het een benzine is
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar