Renault Megane: Airback en knopjes op stuurwiel doen het niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dci

Hallo allemaal ,
Ik ben nieuw in deze forum , en dit is mijn eerste bericht . Ik heb de zoekmaschine gebruikt , maar kwaam deze probleem of oplossing niet tegen .
Mijn probleem is dat de ( platte ) kabel die op een wielletje meedraaid achter de stuurwiel losgeschoten is aan binnen kant .Dus airback en service lampjes branden nu en knopjes op stuurwiel werken niet . Buiten ( naast de wielletje ) is die nog wel aangesloten. Deze witte ( platte ) kabel maakt ( normaal ) contact met de stuurwiel . Volgens Renault dealer moet ik nu die complete bedienings box ( waar de schakelaars voor lampen , ruitenwisser en boardcompt. aan vast zit ) vervangen . Nieuwe kost bij dealer 180,- euro .
Ik heb zelf geprobeerd om de stuurwiel eraf te halen maar is mij niet gelukt , ik wou kijken of deze kabel terug op zijn plaats te krijgen is . Deze kabel heb ik nu bij de gat naast de wielletje eruit getrokken en ( buiten ) naast de wielletje opgerolt en vastgeplakt ; om voor te komen dat deze kabel kapot gaat of ( een of andere manier ) de stuurwiel vast klemt . Deze kabel is dus verder onbeschadigd .

Heeft iemand nu een raad voor ;
- Hoe ik die stuurwiel eraf krijg van Megane grand-tour uit Sept. 2004
- Is deze kabel nog op zijn plaats te krijgen en hoe

Alvast bedankt voor jullie tips

Demiray

demiray

Geplaatst door demiray , lid sinds 12 jaar geleden

8 Reacties

trucker0werner PRO, 12 jaar geleden

voor zover ik weet kan deze kabel niet zomaar uit elkaar raken. je zegt zelf dat de kabel onbeschadigd is.
echter geeft hij storing op de airback. ik denk juist wel dat het al kapot is. deze kabel moet je zeer zorg vullig monteren. als je bijvoorbeeld een nieuwe stuurhuis monteert en je zet de stuur te ver scheef in het midden.
dan kan in een bocht deze kabel knappen. hierdoor geeft hij de storing van airback aan.

ik weet niet wat hier is uitgekomen bij de dealer na het uitlezen. maar als de lampje pas naderhand is gaan branden dan kan het niks anders zijn dat de kabel gebroken is.

anoniem-1573996169, 12 jaar geleden

,,je bijvoorbeeld een nieuwe stuurhuis monteert en je zet de stuur te ver scheef in het midden.
dan kan in een bocht deze kabel knappen. hierdoor geeft hij de storing van airback aan.,,

dat kan niet die kabel wordt niet opgedraaid die zit aan sleepkontakten of sleepringen of koolstift anders zou elke keer die kabel op en af rollen dan is ie zeker snel kapot,gewoon stuur eraf en controleren alleen kan ik je niet zeggen hoe dit stuur eraf moet,normaal gesproken airbag wegnemen dan stuurbevestiging losnemen en stuur eraf trekken

demiray, 12 jaar geleden

Dank voor jullie reactie
Kan iemand mij vertellen hoe ik die stuurwiel eraf kan halen om achter beter bij te kunnen komen ?

anoniem-1573996169, 12 jaar geleden

heb jij je airbag al weten te demonteren ??zo ja wat zie je dan een grote centrale moer??

demiray, 12 jaar geleden

Da was ik al bang voor , dus ik moet eerst de airback demonteren , hoe doe je dat ; gewoon aan aansleuting met twee schroeven-draaiers naar buiten duwen ? Klapt die airback niet open als ik met geweld naar buiten trek ?
Ik dacht dat je complete stuurwiel zo eraf kon halen , zonder rest te slopen .Dus waarschijnlijk niet .?!

anoniem-1573996169, 12 jaar geleden

ik durf niet met zekerheid te zeggen hoe jou airbag vast zit meestal aan de achterkant met paar schroefjes of lipjes maar als je dit niet zeker weet kun je er beter vanaf blijven ,ik zeg altijd bij twijfel niet inhalen, dus als je twijfeld afblijven

trucker0werner PRO, 12 jaar geleden

[quote=robby10030],,je bijvoorbeeld een nieuwe stuurhuis monteert en je zet de stuur te ver scheef in het midden.
dan kan in een bocht deze kabel knappen. hierdoor geeft hij de storing van airback aan.,,

dat kan niet die kabel wordt niet opgedraaid die zit aan sleepkontakten of sleepringen of koolstift anders zou elke keer die kabel op en af rollen dan is ie zeker snel kapot,gewoon stuur eraf en controleren alleen kan ik je niet zeggen hoe dit stuur eraf moet,normaal gesproken airbag wegnemen dan stuurbevestiging losnemen en stuur eraf trekken[/quote]
je zou inderdaad wel gelijk hebben is veel makkelijker.
maar ik heb altijd in mijn kop zitten dat de airbag altijd met een direct verbinding loopt en op en af rolt. dit komt omdat je dan beter contact hebt.
verder kan ik dit verhaal bekrachtigen omdat ik een keer de stuurhuis van een volvo 940 heb vervangen. hij had het hier ook over dat de stuur niet gedraait zit omdat je dan problemen kan krijgen met de deze ring.
anders heb je inderdaad geen probleem.

demiray, 12 jaar geleden

Duidelijk ,
dan blijf ik vanaf .
Maar er zit op of achter stuurwiel geen schroef of derglijks . Alleen een ronde gat an achterkant van de stuur ( +/- 3 mm ) , en daar heb ik al met een kleine schroefendraaier ingeweest ; geen schoef , en als ik hard in druk gaat de tutter af .

Dank voor jullie reackties , wordt waarschijnlijk toch naar dealer gaan ( overwerken dus )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.