Renault Megane: Motorstoringslampje aan na 5-10 km rijden (brandstofdruksensor?)

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V IDE

Hallo,

Ik heb een Renault Megane Coupe 2.0 16V IDE, met kmstand 100800.

Mijn probleem:

Na het rijden van 5-10km, of na ongeveer 15 min, wanneer de motor warm is, springt het storingslampje van de motor aan. Wanneer je dan op een lage snelheid rijdt, valt de motor uit. Als je hem dan start ziet de computer na 2 sec het probleem en schakelt hij de motor weer uit.

De eerste keer toen het voorkwam, de ANWB gebeld. Deze heeft de (E)OBD stekker aangesloten en vervolgens foutcodes/actieve foutcodes proberen uittelezen. Hieruit kwamen geen codes naar voren. Vervolgens onder de motorkap met trail and error, een stekker lostrekken en vervolgens de auto starten.

Nadat hij de stekker van de brandstofdruksensor los getrokken had, bleef de auto in noodloop (tot 3000 rpm) draaien.

De sensor blijkt toch aardig wat te kosten, en voordat ik deze ga vervangen wil ik graag weten of dit echt het probleem is.

Heb intussen op aanraden al de motor gereinigd (d.v.m. een motorflush), vervolgens oliefilter en olie vervangen (5W30). Dit heeft niet geholpen.

Wie kan me verder opweg helpen?

Xplosiv24

Geplaatst door Xplosiv24 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

ik zou eerst de renault dealer het systeem laten uitlezen en controleren waarschijnlijk kunnen ze de boel via de computer controleren.

groetjes jan.,

daan1876 (0), 14 jaar geleden

Ik hoop niet voor je dat de cilinderkop zodanig vervuild is dat zelfs motorflush niet helpt .
De IDE motor is een boutontwerp van Renault en gemaakt voor Ron97 dit ontwerp hebben ze ook snel na 1.5 jaar op de schroothoop gegooit. Tank je ron95 dan kan je er op wachten dat bij lange ritten omstreeks de 100 K de kop sterk vervuild is en diverse storingen gaat geven . Bij korte ritten is dit al bij 25 K het geval.
Door vervuiling gaan diverse onderdelen kapot.
De grote boosdoener is de ERG klep die vervuilde uitlaatgassen terugvoerd in de motor dit alles voor emissie eisen .
Ik heb nog niemand horen zeggen dat je deze klep dmv een blinde plaat buiten werking kan stellen zelfs renault doet daar geheimzinnig over. Volgens andere forums kan je deze klep makkelijk buiten werking stellen zonder foutmelding van de computer . Alles schijnt gewoon te werken alleen kan er geen vieze uitlaatgassen meer je blok inkomen alleen nog frisse lucht. Ook je inlaatkleppen vervuilen zeer sterk aangezien er geen benzine meer langsstroomt dmv het hogedrukinjectiesysteem . Deze kleppen sluiten niet meer en de motor gaat zeer rottig lopen. Na overleg met zo`n renault dealer , want renault nederland geeft helemaal geen commentaar blijkt als enige remedie Tank V power , ververs je olie om de 5000 km incl filter met een gerenommeerd merk , trek de auto af en toe flink door tot z`n maximale toerental van 6000 toeren zodat roet zoveel mogelijk naar buiten wordt geblazen, vermijd korte ritten zoveel mogelijk. het probleem bij de dealer is dat ze eerst je halve auto vervangen en uiteindelijk tot de conclusie komen dat je blok sterk vervuild is.
Vind het een schande dat renault nederland de eigenaren niet tegemoet komt ivm deze zeg maar rampenbakken. Jouw storing staat elders al in dit forum ook zo`n "gelukkige" IDE rijder !
Ik zie vele " profs" hier maar niemand heeft iets zinnigs terug te melden van dit type motor , het enige wat je hoort is uit laten lezen ! Ja dat kan ik ook wel bedenken hoor. Die van ons precies zelfde bouwjaar loopt vooralsnog perfekt , maar bij bestudering van het onderhoudsboekje is de kop eraf geweest bij 91K voor een grote intensieve reinigingsbeurt.

Xplosiv24 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reacties...

Voordat ik het blok gaan schoonmaken van binnen, ga ik eerst proberen of het met een nieuwe sensor opgelost is.

Vrijdag is de sensor binnen. Ik hoop dat het dan opgelost is.

Anders eerst maar eens aan de computer hangen en kijken wat deze aangeeft.

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ik hoop voor je dat het de sensor is zo ja laat dit dan aub weten heb zelf het zelfde probleem bij mij zijn al diverse onderdelen vervangen en is de kop al gereinigd zie toppic hierover heb al diverse keren problemen gehad met deze auto , alleen de sensor waar jij het over hebt is nog niet vervangen aangezien deze aardig wat kost en ik eerlijk gezegd geen zin heb om iets te vervangen als dit het niet blijkt te zijn .
maar ik wens je succes

Hans4040 (295) PRO, 14 jaar geleden

Daan1876 schrijft:
Ik zie vele " profs" hier maar niemand heeft iets zinnigs terug te melden van dit type motor , het enige wat je hoort is uit laten lezen !

Beste Daan1876: uitlezen is de enige manier om (proberen) te ontdekken wat de storing veroorzaakt.
Zinloos alle onderdelen vervangen totdat de storing weg is kost je je spaarpot en de onderdelen die onnodig vervangen zijn kan je niet teruggeven.
Veel amateurs werken jammer genoeg wel op deze manier........

mvg,
Hans.

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

[quote=daan1876]Ik hoop niet voor je dat de cilinderkop zodanig vervuild is dat zelfs motorflush niet helpt .
De IDE motor is een boutontwerp van Renault en gemaakt voor Ron97 dit ontwerp hebben ze ook snel na 1.5 jaar op de schroothoop gegooit. Tank je ron95 dan kan je er op wachten dat bij lange ritten omstreeks de 100 K de kop sterk vervuild is en diverse storingen gaat geven . Bij korte ritten is dit al bij 25 K het geval.
Door vervuiling gaan diverse onderdelen kapot.
De grote boosdoener is de ERG klep die vervuilde uitlaatgassen terugvoerd in de motor dit alles voor emissie eisen .
Ik heb nog niemand horen zeggen dat je deze klep dmv een blinde plaat buiten werking kan stellen zelfs renault doet daar geheimzinnig over. Volgens andere forums kan je deze klep makkelijk buiten werking stellen zonder foutmelding van de computer . Alles schijnt gewoon te werken alleen kan er geen vieze uitlaatgassen meer je blok inkomen alleen nog frisse lucht. Ook je inlaatkleppen vervuilen zeer sterk aangezien er geen benzine meer langsstroomt dmv het hogedrukinjectiesysteem . Deze kleppen sluiten niet meer en de motor gaat zeer rottig lopen. Na overleg met zo`n renault dealer , want renault nederland geeft helemaal geen commentaar blijkt als enige remedie Tank V power , ververs je olie om de 5000 km incl filter met een gerenommeerd merk , trek de auto af en toe flink door tot z`n maximale toerental van 6000 toeren zodat roet zoveel mogelijk naar buiten wordt geblazen, vermijd korte ritten zoveel mogelijk. het probleem bij de dealer is dat ze eerst je halve auto vervangen en uiteindelijk tot de conclusie komen dat je blok sterk vervuild is.
Vind het een schande dat renault nederland de eigenaren niet tegemoet komt ivm deze zeg maar rampenbakken. Jouw storing staat elders al in dit forum ook zo`n "gelukkige" IDE rijder !
Ik zie vele " profs" hier maar niemand heeft iets zinnigs terug te melden van dit type motor , het enige wat je hoort is uit laten lezen ! Ja dat kan ik ook wel bedenken hoor. Die van ons precies zelfde bouwjaar loopt vooralsnog perfekt , maar bij bestudering van het onderhoudsboekje is de kop eraf geweest bij 91K voor een grote intensieve reinigingsbeurt.[/quote]
Hier staat de oorzaak, gevolg en oplossing beschreven. Produkt is van Renault en helaas is dit dus niet zo goed uitgevallen en daar kunnen onze profs ook niets aan veranderen. Ik sluit hierbij de zaak zoals de Rijdende Rechter ook altijd afsluit:

DIT IS MIJN UITSPRAAK EN DAAR MOETEN WE HET MEE DOEN!!!!!!!!!!!!

Siem Bijman

PS. Als de topicstarter een reaktie wil geven, zoals men heeft gevraagd kan ie mij mailen en plaats ik het alsnog.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.