Renault Scenic: airco koelt niet,pomp loopt wel

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: k4m

Airco koelt niet, compressor loopt wel ,lagedruk pendeld tussen 3.5 en 4 bar,
hoge druk constant 5 bar.

Compressor maakt ook iet bijgeluid.

Systeem is voldoende gevuld.

Pomp defect?

garage van horne3459

Geplaatst door garage van horne3459 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

turbozh (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de compressor ook herrie maakt kun je daar wel van uit gaan.
Spoelen en de droger vervangen is dan ook belangrijk.

Groet
Willem

garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden

Herrie maakt de compressor niet, alleen een geluidje wat je door de leidingen naar binnen hoort.
We gaan vervangen en spoelen.

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Indien de drukken bijna gelijk zijn kan ook het expansieventiel defect zijn.
Komt toch wel regelmatig voor bij dit type.
Resonerend geluid word hierdoor veroorzaakt.

Succes, Pascal

turbozh (0) PRO, 13 jaar geleden

Het expantieventiel is inderdaad de enige echte weerstand die een airco hoort te hebben.
Ik ben er vanuit gegaan dat de pomp slijtagegeluiden had.

Hoe controleer jij deze klacht, Pascal?

Groet, Willem

garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden

De pomp maakt ook iets geluid, en dat geluid varieerd hetzelfde als de lagedruk ook varieerd.

Het geluid is wel veel harder bij de pomp dan bij het expansieventiel.
hoe nu een goede diagnose te stellen?

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Nagenoeg gelijke druk expansieventiel kapot, (blijft open staan) hierdoor verdampt het koudemiddel niet en zuigt de compressor vloeibaar koudemiddel aan waardoor de compressor vloeistofslag maakt dat is het geluid wat je hoort.
Compressor raakt inwendig beschadigd en zal voor goed te zijn vervangen moeten worden.

Diagnose stellen: oververhitting berekenen.
Bij 4 bar lagedruk behoort een verdampingstemperatuur van 16 °C, dan meet je de uitgangs temperatuur aan het expansieventiel.
Temperatuur uitgang verdamper - verdampingstemperatuur= .......K

Oververhitting ligt tussen de 5 en 15 K,

turbozh (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de pomp echt versleten is heb je geen tegendruk als je aan de as draait.
Leidingen bij de pomp losnemen, 2 vingers op deze aansluitingen leggen en draaien aan de as.
Er is volgens mij ook een tussenstuk te koop met een kijkglaasje.

zijn er andere manieren en ervaringen hoor ik het graag.

gr. Willem

garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden

bedankt Theo,als de auto terug is zal ik eens gaan meten.
Er stond laatst idd. ook een stuk van in de AMT over oververhitting meten,zal het nog eens goed doorlezen.

turbozh (0) PRO, 13 jaar geleden

Theo ik had jouw bericht nog niet gelezen, werd door mijn werk afgeleid.

turbozh (0) PRO, 13 jaar geleden

Theo ik had jouw bericht nog niet gelezen, werd door mijn werk afgeleid.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.