close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: airco koelt niet,pomp loopt wel

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: k4m

Airco koelt niet, compressor loopt wel ,lagedruk pendeld tussen 3.5 en 4 bar,
hoge druk constant 5 bar.

Compressor maakt ook iet bijgeluid.

Systeem is voldoende gevuld.

Pomp defect?

Geplaatst door

garage van horne3459 (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de compressor ook herrie maakt kun je daar wel van uit gaan.
Spoelen en de droger vervangen is dan ook belangrijk.

Groet
Willem

turbozh 0
badge

13 jaar

Herrie maakt de compressor niet, alleen een geluidje wat je door de leidingen naar binnen hoort.
We gaan vervangen en spoelen.

Indien de drukken bijna gelijk zijn kan ook het expansieventiel defect zijn.
Komt toch wel regelmatig voor bij dit type.
Resonerend geluid word hierdoor veroorzaakt.

Succes, Pascal

Het expantieventiel is inderdaad de enige echte weerstand die een airco hoort te hebben.
Ik ben er vanuit gegaan dat de pomp slijtagegeluiden had.

Hoe controleer jij deze klacht, Pascal?

Groet, Willem

turbozh 0
badge

13 jaar

De pomp maakt ook iets geluid, en dat geluid varieerd hetzelfde als de lagedruk ook varieerd.

Het geluid is wel veel harder bij de pomp dan bij het expansieventiel.
hoe nu een goede diagnose te stellen?

Nagenoeg gelijke druk expansieventiel kapot, (blijft open staan) hierdoor verdampt het koudemiddel niet en zuigt de compressor vloeibaar koudemiddel aan waardoor de compressor vloeistofslag maakt dat is het geluid wat je hoort.
Compressor raakt inwendig beschadigd en zal voor goed te zijn vervangen moeten worden.

Diagnose stellen: oververhitting berekenen.
Bij 4 bar lagedruk behoort een verdampingstemperatuur van 16 °C, dan meet je de uitgangs temperatuur aan het expansieventiel.
Temperatuur uitgang verdamper - verdampingstemperatuur= .......K

Oververhitting ligt tussen de 5 en 15 K,

TheoStek 0
badge

13 jaar

Als de pomp echt versleten is heb je geen tegendruk als je aan de as draait.
Leidingen bij de pomp losnemen, 2 vingers op deze aansluitingen leggen en draaien aan de as.
Er is volgens mij ook een tussenstuk te koop met een kijkglaasje.

zijn er andere manieren en ervaringen hoor ik het graag.

gr. Willem

turbozh 0
badge

13 jaar

bedankt Theo,als de auto terug is zal ik eens gaan meten.
Er stond laatst idd. ook een stuk van in de AMT over oververhitting meten,zal het nog eens goed doorlezen.

Theo ik had jouw bericht nog niet gelezen, werd door mijn werk afgeleid.

turbozh 0
badge

13 jaar

Theo ik had jouw bericht nog niet gelezen, werd door mijn werk afgeleid.

turbozh 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.