Renault Grand Scenic: Airco onderhoud

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci

hallo alemaal

Ik wil graag jullie advies op het volgende Aangezien ik niet weet wanneer mijn airco voor de laatste onderhoudt heeft gehad, ben ik nu aan het overwegen om mijn auto naar een garge te brengen voor airco ondehoud
De airco is een climat control en hij werkt prima ,Alleen weet ik niet hoeveel koelmiddel nog in zet
Graag tips a.u.b

driouchi

Geplaatst door driouchi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Koen van Hees (0), 15 jaar geleden

Goed is toch goed zou je denken.
Als het werkt dan laat het zo en mocht het koudemiddel te weining worden dan sta je zo bij de garage

driouchi (0), 15 jaar geleden

Zo denk ik ook bedankt , maar waar ik mee een beetje druk om maak is als de koelmiddel op is dat het systeem niet stuk gaat worden?

't garagistje (0) PRO, 15 jaar geleden

Indien de druk te laag is, zal de compressor niet meer aangestuurd worden om schade te voorkomen. zo merk je ook direct of er nog koudeproductie is.
Mocht dit ooit gebeuren, laat dit dan geen jaar zo. Kans dat de compressor vastkomt (heb ek me laten vertellen, heb het wel nog niet meegemaakt)
mvg

john laguna2 (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Volgens mij is het ivm de gezondheid ook beter om hem "regelmatig" te laten controleren, reinigen en desinfecteren. Ook al werkt alles goed.
Interval staat in het instructieboekje.

Vaak moet je hier speciaal om vragen bij de dealer. Hoort niet bij standaard onderhoud volgens mij.

Vaak is het de moeite om in de buurt een goede airco specialist te zoeken. Deze zijn vaak goedkoper als de dealer.

John

AS1 (105), 15 jaar geleden

De meningen zijn verdeelt over airco onderhoud. De specialist die mijn auto na aankoop heeft doorgelicht heeft alleen koelmiddel bijgevuld.
Het is een gesloten systeem waar hooguit wat koelmiddel via slangen uit ontsnapt. Ook de droger kun je laten zitten. Volgens hem geeft vervangen van koelmiddel juist het risico op problemen. Ik moet zeggen bij mijn vorige auto ging het inderdaad mis na vervangen van koelmiddel.
Airco boeren zullen nu gaan steigeren als ze dit lezen. Logisch, is niet goed voor hun business.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=AS1]De meningen zijn verdeelt over airco onderhoud. De specialist die mijn auto na aankoop heeft doorgelicht heeft alleen koelmiddel bijgevuld.
Het is een gesloten systeem waar hooguit wat koelmiddel via slangen uit ontsnapt. Ook de droger kun je laten zitten. Volgens hem geeft vervangen van koelmiddel juist het risico op problemen. Ik moet zeggen bij mijn vorige auto ging het inderdaad mis na vervangen van koelmiddel.
Airco boeren zullen nu gaan steigeren als ze dit lezen. Logisch, is niet goed voor hun business.[/quote]
Anne heeft gelijk....

Indien een Airco goed werkt, enkel jaarlijks laten controleren, blijf er verder met de vingers af!

Gr. paul

spoantje (0), 15 jaar geleden

Wanneer het, bij warm weer, niet koel wordt in de auto dan zit er geen de koelvloeistof meer in de airco leidingen. Ik had hetzelfde probleem ook ik wist niet hoe het zat met de koelvloeistof. Afgelopen zomer kwamen we er achter dat het in de auto constant warm bleef zelfs wanneer de airco aan stond. Snel naar de Renault garage gegaan en het aircosysteem laten nakijken. Vloeistof was inderdaad volledig op en laten bijvullen plus een paar kleine onderdelen vervangen. Airco werkt weer prima
Wees voorzichtig met het airco-systeem want als het droogloopt dan kan je het hele systeem vernielen.
Als je twijfelt over de hoeveelheid koelmiddel ga dan naar de garage en laat het controleren.

Hans4040 (325) PRO, 15 jaar geleden

@spoantje: Drooglopen van het systeem kan niet.....bij te weing druk stopt de compressor en staat alles stil.

spoantje (0), 15 jaar geleden

[quote=Hans4040]@spoantje: Drooglopen van het systeem kan niet.....bij te weing druk stopt de compressor en staat alles stil.[/quote]
Hans4040 je hebt gelijk. Ik was de drukpressostaat vergeten zit namelijk in elke koeling.
Maar vindt jij het dan niet vreemd dat, in een auto waar bijna elk probleem gemeld wordt, er geen melding verschijnt 'AIRCO SYSTEEM CONTROLEREN' o.i.d.
Zodra de drukschakelaar het systeem stopt dan is er iets aan de hand en moet dit toch gemeld worden?

Heb op dit moment een melding 'BANDENSPANNING CORRIGEREN' op beide achterbanden. Heb vanmorgen de banden tot 2.2bar opgepompt, staat aan de binnenkant van de deur, maar de melding blijft gewoon staan. Dit bedoel ik nu met elk probleem dat gemeld wordt.

AS1 (105), 15 jaar geleden

Hoorde je de aircopomp wel? En weet je zeker dat jij echt helemaal leeg was?

De koeling van mijn airco was zwak geworden (geen melding) dus koelmiddel volledig laten vervangen.
Resultaat: dag later helemaal leeg (dat was zeker want je kon het ventiel indrukken en het gesis was gelijk weg) en "service" mededeling op de klimaatregeling. Oorzaak onbekend. Ik heb de auto (Laguna I) niet meer.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik vind de reactie van professionals op de vraag of een airco onderhoud nodig heeft wel erg kort door de bocht.
"Als het goed werkt niet aan komen" slaat als een tang op een varken.
Dan hoef ik ook de grote beurt niet uit te laten voeren, mijn auto rijd altijd prima voordat ik hem naar de garage breng.
Onderhoud is bijna altijd uit preventie, hetzelfde geld voor een airco.
En uiteraard schakelt tie uit bij te weinig koelmiddel, maar voordat het zover is staat vol continu de compressor te draaien omdat er te weinig koelmiddel in zit, want slaat gewoon vaker aan om de boel te koelen.
Heeft ook invloed op het brandstof verbruik.
En reken erop dat de airco er altijd mee op houd als je deze het hardst nodig hebt.
Lekker op de tolweg in frankrijk met een buitentemp van 35 graden plus en 2 of 3 kindjes achterin.
Of een poosje voor een tolhuisje staan op een weg waar het vlak boven wel 50 graden kan worden.
Er bestaan zoveel misverstanden over de airco, er is niets aan een auto wat geen onderhoud behoeft uiteindelijk.
De dealer zegt ook tegen mij dat als tie werkt er niks aan hoeft te gebeuren, waarom staat de airco dan wel op de inspectielijst voor de grote beurt.
Als er niks aan hoeft te gebeuren, waarom staat tie er dan op.
De meeste garages hebben er geen kaas van gegeten en daarom krijg je dit soort antwoorden.
En als je het niet vertrouwd laat je de airco een keer leeghalen,vacumeren en afvullen.
Kost je gemiddeld 90 euro zonder droger/filter.
En dan heb je weer een lekkere koude airco en ben je van de zomer er blij mee met dit comfort verhogende accessoire.
Van mij mogen ze de elektrische ramen en alle andere bende eruit halen, maar een airco moet erin zitten.
Het maakt het auto rijden een stuk aangenamer op warme dagen i.p.v. er als een vaatdoek uit te rollen na een uurtje sturen.

mambolexie (0), 15 jaar geleden

Ik ben het eens met primera p11 , onderhoud is behoud !!

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

De TS zal nu zelf wel een conclusie kunnen trekken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.